7. Ceza Dairesi 2021/11554 E. , 2021/12107 K.
"İçtihat Metni"
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na aykırı davranmak eyleminden dolayı kabahatli ... hakkında ... Trafik Denetleme Büro Amirliğinin 19/03/2019 tarihli ve MA 38151274 sayılı idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 1.002,00 Türk lirası idari para cezasına karşı yapılan başvurunun kabulü ile idari para cezasının iptaline dair ÇERKEZKÖY Sulh Ceza Hakimliğinin 31/08/2019 tarihli ve 2019/615 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 16.04.2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 20.05.2020 tarihli ve KYB. 2020-45570 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre; olay günü kabahatlinin aracını tek yönlü yolda ters istikamette sürmesi nedeniyle genel hizmet polisince kabahatli hakkında idari para cezası karar tutanağı düzenlenmesi karşısında, Karayolları Trafik Yönetmeliğinin "Trafik Zabıtası Dışındaki Polis Hizmet Birimlerinin Görev ve Yetkileri" başlıklı 7. maddesinde yer alan "Emniyet Teşkilatının trafik zabıtası dışındaki hizmet birimlerinde görevli emniyet hizmetleri sınıfı personelinin trafik hizmetlerine ilişkin görev esasları ile yetki sınırları aşağıda gösterilmiştir.
a) Trafik denetleme birimlerinin kurulmuş olduğu yerlerde;
önleyici zabıta olarak emniyet hizmetleri sınıfından her kademedeki personel, trafik düzeni ve güvenliği açısından görünür şekilde karşılaştıkları olaylara ve suçlara müdahaleye yetkilidir.
Bu yetki;
1) Trafik düzensizliğini yaratanları uyarma,
2) Trafik suçu işleyenlerin araç plakalarını trafik zabıtasına bildirme, gerekli hallerde duruma müdahale edilmesini isteme,
3) Müdahalenin mümkün olamayacağının anlaşılması halinde durumu bir tutanakla tespit ederek trafik zabıtasına iletme,
hallerine münhasır olmak üzere kullanılır." şeklindeki düzenleme nazara alındığında, somut olayda genel hizmet polisinin müdahalesinin mümkün olmayacağı herhangi bir durum bulunmadığı gözetilmeksizin, anılan karara yönelik kabahatli tarafından yapılan başvurunun Hakimliğince "...genel hizmet polis memurunun yönetmeliğe göre tutanak tutmadığı sabit olmakla, talimat ve yönetmeliğe aykırı olarak tanzim olunan trafik kural ihlali tespit tutanağının hukuka aykırı olduğu..." gerekçesiyle kabulüne karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Kanun yararına bozmaya konu edilen somut uyuşmazlığın incelenmesinde,
Kabahatlinin, olay tarihinde aracını, fırının bulunduğu sokakta trafik akışının tersine istikamette park ettiğini beyan etmesi, ancak aracın ters istikamette seyrettiğini gören ve tespit eden genel hizmet kolluğunun, ilgili yönetmeliğin 7. maddesi gereği bu durumun tespitini içeren tutanağı ilgili trafik zabıtasına 20.03.2019 tarihinde fiziken teslim etmesi ve kabahatli hakkında uygulanan MA 38151274 sayılı idari para cezası karar tutanağı üzerinde yazılı tek tarihin 19.03.2019 olması, idari yaptırım kararının ne zaman verildiğine dair bir tarih bulunmaması karşısında;
Genel hizmet kolluğunca düzenlenen kabahat tespit tutanağının,
"5326 sayılı Kanun"un "İdarî yaptırım kararı" başlıklı 25. maddesindeki;
"(1) İdarî yaptırım kararına ilişkin tutanakta;
a) Hakkında idarî yaptırım kararı verilen kişinin kimlik ve adresi,
b) İdarî yaptırım kararı verilmesini gerektiren kabahat fiili,
c) Bu fiilin işlendiğini ispata yarayacak bütün deliller,
d) Karar tarihi ve kararı veren kamu görevlilerinin kimliği,
Açık bir şekilde yazılır. Tutanakta, ayrıca kabahati oluşturan fiil, işlendiği yer ve zaman gösterilerek açıklanır."
Hükmüne aykırı şekilde düzenlenerek, ilgili Yönetmeliğin 7. maddesinde yazılı usule göre yetkili trafik kolluğuna usulüne uygun şekilde bildirilmediği, dolayısıyla genel hizmet kolluğunun tuttuğu ve 20.09.2019 tarihinde kendisine teslim edilen tutanaktan henüz haberi olmayan trafik kolluğunun, kabahatli hakkında 19.03.2019 tarihli idari yaptırım tutanağı düzenlemesinde hukuka uygunluk bulunmadığı ve Sulh Ceza Hakimliğince idari yaptırım tutanağının hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle iptaline karar verilmesinde bir isabetsizlik bulunmadığı anlaşılmakla,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı"nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görülmediğinden, kanun yararına bozma isteminin REDDİNE, 30.09.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.-