Abaküs Yazılım
2. Daire
Esas No: 2021/13106
Karar No: 2022/50
Karar Tarihi: 12.01.2022

Danıştay 2. Daire 2021/13106 Esas 2022/50 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 2. Daire Başkanlığı         2021/13106 E.  ,  2022/50 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İKİNCİ DAİRE
    Esas No : 2021/13106
    Karar No : 2022/50

    TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … İlçe Belediye Başkanlığı
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVACILAR) : 1- … Tekel Maddeleri, Şans Oyunları, Gıda,
    Hayvancılık, Turizm, Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.
    2- …
    3- …
    4- …
    5- …
    6- …
    7- …
    VEKİLİ : Av. …

    İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:…, K:…sayılı kararın, dilekçede yazılı nedenlerle davalı idare tarafından 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
    Dava Konusu İstem : Dava; … Belediye Encümeni'nce tesis edilen içkili lokanta, bar, müzikhol, taverna gibi işyerlerinin açılış - kapanış saatlerinin (08:00 - 02:00) olarak değiştirilmesine ilişkin … gün, … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
    İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti :…. İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:.. sayılı kararıyla; "… Valiliği İl Emniyet Müdürlüğü'nün … gün, … sayılı ; "son dönemde başta metropoller olmak üzere Ülkemizin değişik şehirlerinde meydana gelen terör ve asayiş olaylarının artabileceği göz önünde bulundurulduğunda ilimiz özelinde bazı önlemlerin alınmasını zorunlu kıldığı, ilimiz genelinde Umuma açık işyerlerinde 2016 yılı içerisinde; 4 adet kasten adam öldürme, 41 adet kasten yaralama, 5 adet …, 1 adet hırsızlık, 1 adet kumar ve 1 adet uyuşturucu madde bulundurma olayı, 2017 yılı içerisinde ise; 2 adet kasten adam öldürme ve 7 adet kasten yaralama 1 adet … olayı gerçekleşmiştir. Ayrıca Türkiye'nin 4.büyük şehri olması, birçok tarihi ve turistik bölgeler ile önemli sanayi kuruluşlarının bulunması sebebiyle, terör örgütlerinin açık hedefi olabileceği düşüncesi ile İl Emniyet Müdürlüğümüzce 24 saat esasına göre gerekli görülen tüm emniyet tedbirleri alınarak uygulamaya geçirilmesine rağmen İlimizde bulunan içkili lokanta, bar gibi umuma açık işyerlerinin gece geç saatlere kadar açık kalmasının asayişe müessir olaylarda artışa sebep olabileceği ve bu tür iş yerlerinin sayılarının fazla olması sebebiyle denetimlerinde zorluklar yaşandığından, umuma açık işyerlerinin kapanış saatlerinin meydana gelebilecek asayiş olaylarının engellenmesi ve kamu düzeni ve güvenliğinin aksamaması için umuma açık yerlerin kapanış saatlerinin tekrar 01:00 olmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir." şeklindeki yazısı üzerine dava konusu encümen kararının alındığı, ancak Bursa Valiliği İl Emniyet Müdürlüğü'nün yazısında belirtilen söz konusu adli olayların nerelerde ve hangi saat diliminde yaşandığına ve işyerleri ile ilgili şikayetlerin konuları ve içeriklerine ilişkin somut bilgi ve belgeler ortaya konulmaksızın ve yaşandığı belirtilen olayların kapanış saatlerinin değiştirilmesi ile önlenip önlenemeyeceği hususunda gerekli değerlendirme yapılmadan tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, öte yandan, dava konusu işlemin sebep unsurları arasında gösterilen kapanış saatlerine uymama, kons çalıştırma ve ruhsat konusu dışında faaliyette bulunma gibi hususların tespiti halinde 2559 sayılı Kanun ile 3572 sayılı Kanun ve İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Yönetmelik kapsamında ilgiler hakkında para cezası verilmesi ve işyerlerinin faaliyetten men edilmesi, yine gürültü şikayetleri ile ilgili olarak da 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu Kanuna bağlı olarak çıkarılan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği kapsamında gerekli yaptırımların uygulanabileceği, dava konusu işletmelerin faaliyet gösterdiği yerlerin yeniden düzenlenebileceği, bu yerlerin yerleşim yerlerinin dışında oluşturulan alanlara taşınabileceği ve ruhsatları ile ilgili bu kapsamda çeşitli düzenlemeler yapılabileceği, belli işyerlerinde yaşanan adli vakaların, belediye sınırları içerisinde tüm içkili lokanta, içkili restoran, içkili cafe, birahane ve meyhanelerin kapanış saatlerinin yeniden düzenlenmesi için yeterli sebep olamayacağı" gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiştir.
    Bölge İdare Mahkemesi Kararının Özeti :… Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesince; istinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu, kaldırılmasını gerektiren bir neden bulunmadığı belirtilerek, istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; belediye sınırları dahilinde içkili lokantaların çoğunun halkın yoğun olarak yaşadığı konut bölgelerinde olması, işyeri müşterilerinin ve çalışanlarının oluşturdukları gürültü, işyerleri kapanış saatinin 04.00 olması ve bu zaman dilimine kadar yapılan müzik yayını sebebiyle ailelerin huzurunun bozulması dolayısıyla sık sık bölgede ikamet eden vatandaşlarca şikayet konusu olması sebebiyle, umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin kapanış saatinin tekrar gözden geçirilmesi ihtiyacının doğduğu ve İlçe Emniyet Müdürlüğünden görüş istendiği, illerinde bulunan müzikhol, içkili lokanta ve bar gibi umuma açık işyerlerinin gece geç saatlere kadar açık kalmasının asayişe müessir olaylarda artışa sebep olabileceği ve bu tür işyerlerinin sayılarının fazla olması nedeni ile denetlenmelerinde zorluklar yaşandığı, asayiş olaylarının engellenmesi ve kamu düzeni ve güvenliğinin aksamaması için kapanış saatlerinin 01:00 olmasının uygun olacağı yönünde görüş bildirildiği, son dönemde artan terör olayları, ilgili kolluk kuvvetlerinin görüşü ve ilgili makamlara ve Belediyeye verilen şikayetlere istinaden düzenleme yapılmasının zorunlu hale geldiği ve dava konusu işlemin tesis edilerek kapanış saatinin 02.00 olarak belirlendiği, dava konusu işlemin hukuka ve usule uygun olduğu ileri sürülerek Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması talep edilmektedir.


    KARŞI TARAFIN CEVABI : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

    DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
    DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Danıştay Onuncu Dairesi tarafından, Danıştay Başkanlık Kurulunun 18/12/2020 günlü, K:2020/62 sayılı kararının "Ortak Hükümler" kısmının 6. fıkrası uyarınca, ayrıca bir gönderme kararı verilmeksizin Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
    Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.


    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVALI İDARENİN TEMYİZ İSTEMİNİN REDDİNE,
    2. … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince verilen … günlü, E:…, K:… sayılı kararın ONANMASINA,
    3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan davalı idare üzerinde bırakılmasına,
    4. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 7035 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın, kararı veren …. İdare Mahkemesine gönderilmesine, 12/01/2022 tarihinde oybirliğiyle kesin olarak karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi