16. Ceza Dairesi 2019/3185 E. , 2021/3553 K.
"İçtihat Metni"Mahkemesi :Asliye Ceza Mahkemesi
Suç : Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri düzenleme yönetme bunların hareketlerine katılma
Hüküm : 1-Sanıklar ... ve ... hakkında; 2911 sayılı Kanunun 28/1, TCK"nın 62/1, 51/1-3-6, 53 maddeleri gereğince mahkumiyet,
2-Sanıklar ..., Emrah Erdoğan, ... hakkında; 2911 sayılı Kanunun 28/1, TCK"nın 62/1,53 maddeleri ve 5271 sayılı CMK"nın 231/5. maddesi uyarınca HAGB
Dosya incelenerek gereği düşünüldü:
I) Sanıklar ..., ..n, ... hakkında kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri düzenleme, yönetme, bunların hareketlerine katılma suçundan verilen kararlara ilişkin yapılan incelemede;
Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına ilişkin karar 5271 sayılı CMK"nın 231/12. maddesi uyarınca itiraza tabi olup, temyizi mümkün bulunmadığından, temyiz incelemesine yer olmadığına, gereğinin merciince yapılmasına, dosyanın mahalline gönderilmesi için Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına TEVDİİNE,
II)Sanık ... ve ... yönünden yapılan incelemede;
1-AİHS"nin 11. ve Anayasanın 34. maddelerinde teminat altına alınan barışçıl olarak toplanma ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı, çoğulculuk, hoşgörü ve açık fikirlilik esaslarına dayanan demokratik toplum için, ifade özgürlüğünün gerçekleştirilme yöntemlerinden biri olması nedeniyle kollektif temel haklardandır. Temelde ifade özgürlüğüne dayandığından kullanılış tarz ve şekli itibariyle belirli ölçüde abartı ve tahriki de kapsar.
Mutlak bir hak olmaması nedeniyle sözleşmenin 11/2 ve Anayasanın 34/2 maddelerinde sayılan meşru sebeplerle sınırlandırılabilirse de sınırlamaya dayanak olan bu sebeplerin istisna olmaları gözetilerek hakkın özüne dokunacak biçimde geniş yorumlanmaması gerekir. Soyut bir kamu düzeni tehlikesine dayanarak hakkın yasaklanması ya da yaptırıma tabi tutulması haksız bir müdahale oluşturur. (İvanov ve diğerleri - Bulgaristan davası) Başkalarının hak ve özgürlükleri ve kamu düzeni ile söz konusu hak çatıştığında olaysal olarak, hakka yönelen müdahalenin, meşru amaca dayanıp dayanmadığı, demokratik toplum için gerekli olup olmadığı ve orantılılığın gözetilip gözetilmediği değerlendirilerek adil bir dengenin kurulması gerekir.
Bu açıklamalar ışığında, somut olaya bakıldığında; FEDAŞ AKSA Elektrik Dağıtım AŞ bünyesindeki mali ve sosyal haklarını protesto etmek amacı ile toplanan grup içinde yer alan sanıkların, olay günü Tunceli - Elazığ karayolunun Tunceli il merkezine doğru olan bölünmüş yolu trafiğe kapatıp uygulamaları protesto ettikten sonra polisin ikazı üzerine olaysız dağılmaktan ibaret eylemlerinin, olayın sebebi, gerçekleştiği yer, süre ve sonuçları itibariyle demokratik toplumdan beklenen hoşgörü sınırlarını aşmayan barışçıl toplanma hakkı kapsamında kaldığı gözetilmeden unsurları itibariyle oluşmayan müsnet suçtan beraatleri yerine yazılı şekilde mahkumiyetlerine karar verilmesi,
2) Kabul ve uygulamaya göre de;
TCK"nın 53. maddesinde düzenlenen hak yoksunluklarının uygulanması bakımından, Anayasa Mahkemesinin 24.11.2015 tarih ve 29542 sayılı Resmi Gazete"de yayımlanarak yürürlüğe giren 08.10.2015 tarih, 2014/140 E. 2015/85 K sayılı iptal kararının gözetilmesi lüzumu,
Kanuna aykırı olup, O yer Cumhuriyet savcısı ve sanıklar müdafiinin temyiz itirazları bu nedenle yerinde görüldüğünden hükmün BOZULMASINA, 02.06.2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.