7. Ceza Dairesi Esas No: 2021/13142 Karar No: 2021/11458 Karar Tarihi: 30.09.2021
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2021/13142 Esas 2021/11458 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Yüksek Adalet Bakanlığından verilen kanun yararına bozma istemi üzerine yapılan incelemede, fahri trafik müfettişi tarafından düzenlenen tutanağın denetime elverişli olmadığı gerekçesiyle verilen idari para cezasının kaldırılması kararının hatalı olduğu sonucuna varılmıştır. Fahri trafik müfettişlerinin yetki ve sorumluluklarına ilişkin düzenlemelerin yer aldığı Karayolları Trafik Kanunu ve Fahri Trafik Müfettişi Görev ve Çalışma Yönetmeliği'ne göre, fahri trafik müfettişi tarafından elektronik ortamda tanzim edilen ihlal tespit tutanağının düzenledikten sonra, Emniyet Genel Müdürlüğüne elektronik sistem üzerinden bir hafta içerisinde teslim edilmesi gerekmektedir. Bu sebeple, söz konusu tutanak usul ve yasaya uygun olduğu için idari para cezasının kaldırılması kararının hatalı olduğuna karar verilmiştir. Kanun yararına bozma istemi üzerine verilen karar sonucunda, Eskişehir 2. Sulh Ceza Hâkimliği'nin 24.04.2020 tarihli kararı, CMK'nun 309/4-c maddesi uyarınca, aleyhte sonuç doğurmamak ve yeniden yargılamayı gerektirmemek üzere kanun yararına bozulmuştur. Kanun maddeleri olarak ise; Karayolları Trafik Kanunu'nun ek madde 6 ve Fahri Trafik Müfettişi Görev ve Çalışma Yönetmeliği'nin
7. Ceza Dairesi 2021/13142 E. , 2021/11458 K.
"İçtihat Metni"
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"na aykırı davranmak eyleminden dolayı kabahatli ... hakkında Bilecik Emniyet Müdürlüğü Fahri Trafik Müfettişliği Büro Amirliğinin 01/02/2020 tarihli ve MA 52002770 sayılı idarî para cezası karar tutanağı ile uygulanan 132,00 Türk lirası idarî para cezasına yönelik başvurunun kabulü ile idari para cezasının kaldırılmasına dair Eskişehir 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 24/04/2020 tarihli ve 2020/1031 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 30/09/2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 27/10/2020 tarihli ve KYB. 2020/89051 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu. Mezkür ihbarnamede; Dosya kapsamına göre, Eskişehir 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 24/04/2020 tarihli kararı ile, "...Fahri Trafik Müfettişi tarafından düzenlenen tutanağın denetime elverişli olmadığı, ihbar tutanağının Bilecik Fahri Trafik Müfettişliği Büro Amirliğince 01/02/2020 tarihli ve MA 52002770 numaralı trafik idari para cezası karar tutanağı ile cezaya çevrildiği..." gerekçesiyle başvurunun kabulü ile idari para cezasının kaldırılmasına karar verilmiş ise de, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun ek madde 6"da yer alan; “Fahri trafik müfettişleri; 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun suç saydığı fiilleri işleyenler hakkında işlem yapılması amacıyla, Emniyet Genel Müdürlüğünce kendilerine verilen tutanağı düzenlemek ve bunları aracın tescilli olduğu trafik kuruluşuna gönderilmek üzere en geç bir hafta içerisinde herhangi bir trafik kuruluşuna teslim etmek zorundadırlar. Fahri trafik müfettişleri İçişleri Bakanlığının belirleyeceği esas ve usullere göre eğitime tabi tutulabilirler. Bu hizmet fahri ve ücretsizdir. Görevini kötüye kullandığı tespit edilen fahri trafik müfettişleri iki aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar. Yargılamaları tabi oldukları esaslara göre yapılır. Ayrıca belgeleri iptal edilir. Fahri trafik müfettişlerinin yetki ve sorumlulukları ile diğer usul ve esaslar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.” şeklindeki, Fahri Trafik Müfettişliği Görev ve Çalışma Yönetmeliğinin 9. maddesinde yer alan; "" Müfettişler; a) (Değişik:RG-7/3/2019-30707) Tespit ettikleri kural ihlallerine ilişkin olarak; fiziki ortamda düzenledikleri tutanakları (EK-3) herhangi bir trafik ekip veya kuruluşuna elden, elektronik ortamda düzenledikleri tutanakları Emniyet Genel Müdürlüğüne elektronik sistem üzerinden bir hafta içerisinde teslim ederler. b) Trafik güvenliği ile ilgili görüş ve önerileri bildirebilirler. c) Yer ve zamanla sınırlı olmayıp, ülkenin her yerinde görevli sayılırlar. d) Görevlerini yürütürken, adil ve tarafsız olmak zorundadırlar. e) Araç durduramaz, sürücülerle muhatap olamaz, belge veya evrak kontrolü yapamazlar."" şeklindeki düzenlemeler uyarınca, fahri trafik müfettişi tarafından elektronik ortamda tanzim edilen ihlal tespit tutanağının düzenlenmesinin akabinde Bilecik Fahri Trafik Müfettişliği Büro Amirliğince düzenlenen idari para cezası karar tutanağının usul ve yasaya uygun olduğu, söz konusu tutanağın resmi evrak niteliğinde bulunması ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu"nun 25/1. maddesinde düzenlenen unsurları taşıması karşısında, başvurunun reddi yerine yazılı şekilde kabulüne karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü; Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı"nın kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görülmekle, Eskişehir 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 24.04.2020 tarihli ve 2020/1031 değişik iş sayılı kararının, CMK"nun 309/4-c maddesi uyarınca, aleyhte sonuç doğurmamak ve yeniden yargılamayı gerektirmemek üzere; kanun yararına BOZULMASINA, 30.09.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.