Esas No: 2021/4927
Karar No: 2022/378
Karar Tarihi: 10.02.2022
Danıştay 13. Daire 2021/4927 Esas 2022/378 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2021/4927 E. , 2022/378 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2021/4927
Karar No:2022/378
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Mühendislik Müşavirlik ve Müteahhitlik A.Ş.
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı tarafından, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Toplu Konut İdaresi Başkanlığı'nca 30/07/2021 tarihinde belli istekliler arasında ihale usulü ile gerçekleştirilen … ihale kayıt numaralı "İdaremiz Uygulamaları Kapsamında Yapım İşlerinin İnşaat Aşaması ve İnşaat Sonrası 32. Paket Danışmanlık (Yapım İşi Kontrollüğü ve Yapı Denetimi) Hizmet Alımı İşi" ihalesine yönelik olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin Kamu İhale Kurulu'nun (Kurul) 02/09/2021 tarih ve 2021/UH.I-1634 sayılı kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; 4857 sayılı İş Kanunu ve Asgari Ücret Yönetmeliği’nde işçilere, Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nca belirlenen ücretlerden düşük ücret ödenemeyeceği, iş sözleşmelerine ve toplu iş sözleşmelerine bunun aksine hükümler konulamayacağı, söz konusu mevzuat maddelerinde işçiye asgari ücretin altında bir ödeme yapılamayacağı belirtilmekle birlikte asgari ücretin üzerinde bir ücret ödenmesini sınırlayıcı herhangi bir kuralın bulunmadığı, idarelerin ihale konusu işte çalışmasını öngördükleri personele asgari ücretin üzerinde ödeme yapılması hususunda takdir hakkının bulunduğu; bu durumda, idarelerin yapılacak ihalelerde, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerini gözetmek zorunda olduğu, ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacak anahtar teknik personel ve teknik personelin ihale konusu işin uzmanı olması gerektiği hususları dikkate alındığında, idarece danışmanlık hizmetlerinin istenilen kalitede alınmasını temin etmek amacıyla personel ücretlerinin “Asgari ücretin yüzde … fazlası” ve bakım ve genel giderler iş kalemi için asgari %20 oranı şeklinde bir belirleme yapılmasının mevzuata aykırılık oluşturmayacağından bahisle itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, İdari Şartname'nin personel maaşlarına ilişkin düzenlemesinin rekabeti ortadan kaldırdığı, İdari Şartname'deki düzenleme uyarınca mali tekliflerin tüm istekliler açısından sabit değeri ifade ettiği, söz konusu düzenleme ile teklifin minimum taban fiyatının belirlendiği ve isteklilerin söz konusu fiyattan daha düşük bedelle personel çalıştırması engellenerek daha düşük teklif vermesinin önüne geçildiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, idarelerce, yüklenici tarafından çalıştırılacak personele asgarî ücretin üzerinde bir ücret belirlemesi yapılmasına engel bir düzenlemenin olmadığı, bu durumun rekabeti engellediği iddiasının kabul edilebilir olmadığı savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Kullanılmayan …-TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 10/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.