10. Hukuk Dairesi 2012/3896 E. , 2012/7022 K.
"İçtihat Metni"Mahkemesi :İş Mahkemesi
Dava, 5510 sayılı Kanunun geçici 4. maddesi uyarınca, belediye başkanlığı görevi nedeniyle, Vakıf tarafından ödenen yaşlılık aylığına 01.10.2008 tarihinden itibaren makam ve görev tazminatının da eklenerek ödenmesi gerektiğinin tespiti ile fark aylıkların yasal faizi ile birlikte ödenmesi gerektiğinin tespiti istemine ilişkindir.
Mahkemece, ilamında belirtildiği gibi davanın reddine karar verilmiştir.
Hükmün, davacı vekili tarafından temyiz edilmesi üzerine, temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tesbit edildi.
5510 sayılı Kanun geçici 4/11. maddesinde "...Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce, seçimler neticesinde belediye başkanı olarak görev yapmış olup, bu kanunun yürürlük tarihinden önce 5434 sayılı Kanunun bu Kanunla yürürlükten kaldırılan Ek 68"inci maddesine göre makam tazminatı ve buna bağlı olarak temsil veya görev tazminatı ödenenler hariç olmak üzere, sosyal güvenlik kanunlarına göre emeklilik veya yaşlılık aylığı almakta olanlardan; 5434 sayılı Kanunun bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 39"uncu maddesine göre aylık bağlanması şartlarını haiz olanlara, bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren, bu kişilerden bu Kanunun yürürlük tarihi itibariyle 5434 sayılı Kanunun bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 39"uncu maddesine göre aylık bağlanması şartlarını haiz olmayanlara ise, bu şartları haiz oldukları tarihten itibaren 5434 sayılı Kanunun bu Kanunla yürürlükten kaldırılan Ek 68"inci maddesinde belirtilen şartlar da dikkate alınarak, emsali belediye başkanının almakta olduğu makam tazminatı ve buna bağlı olarak temsil veya görev tazminatı tutarı, almakta oldukları emeklilik veya yaşlılık aylıklarına ilave edilmek suretiyle ödenir..." düzenlemesi öngörülmüştür.
Davalı.... mensupları yönünden zorunlu .... niteliğindedir. Geçici 20. madde 506 sayılı Kanunun tüm sistemi içinde değerlendirildiğinde görüleceği üzere bu madde de sayılan sandıklar, bağlı bulundukları kuruluşların personeli hakkında yasal düzenleme alanı içinde Sosyal Sigortalar Kurumu"nun yüklendiği görevleri sağladığı hakları o düzeyin altına düşmemek üzere yüklenmiş sandıklar olup, görevleri ve en az yükümlülükleri yasa ile belirlenmiştir.... Hal böyle olunca; 5510 sayılı Yasanın Geçici 4/11. maddesinde yer alan "sosyal güvenlik kanunlarına göre emeklilik veya yaşlılık aylığı almakta olanlardan" sözcüklerinden; 506, 1479, 2925, 2926, 5434 sayılı Kanunlar uyarınca.... ile 506 sayılı Kanunun geçici 20. maddesi kapsamında kurulan sandıklardan emeklilik ve yaşlılık aylığı alanların anlaşılması gerektiğinin kabulü gerekir.
Anılan madde hükmü ile 5510 sayılı Kanundan önce uygulamada görülen; 5434 sayılı Kanuna göre emekli maaşı alan belediye başkanlarına görev ve makam tazminatı verilirken; diğer sosyal güvenlik kanunlarına göre emekli olan belediye başkanlarına, görev ve makam tazminatı verilmemesi konusundaki farklı uygulamaların önlenmesi amaçlanmıştır.
Ancak, farklı sosyal güvenlik kurumlarından emekli maaşı alan sigortalılar arasındaki bu eşitliğin sağlanması için; öncelikle, sigortalıların fiili hizmet sürelerinin eşit olması gerektiği önkoşul olarak aranmıştır. Bu amaçla 5510 sayılı Kanun Geçici m.4/11 maddesi ile, mülga 5434 sayılı Kanun m. 39 ve Ek m.68 hükümlerine atıf yapılmış; ...., 506 sayılı Kanunun geçici 20. maddesi kapsamında kurulan sandıklar ve .... yaşlılık aylığı alan belediye başkanlarının, görev ve makam tazminatı alabilmeleri için, ayrıca, atıf yapılan maddelerdeki koşullara haiz olmaları gerektiği belirtilmiştir. Belirtilen koşuların varlığı halinde 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 01.10.2008 tarihinden itibaren görev ve makam tazminatının verilmesi olanaklı kılınmış, bu koşulların kanunun yürürlük tarihi itibariyle gerçekleşmemiş olması halinde ise, gerçekleştiği tarihten itibaren görev ve makam tazminatının verilebileceği de, 4/11. madde hükmünde belirtilmiştir. Böylece, kanun koyucu, atıf yapılan maddelerde belirtilen koşulların gerçekleşmesi halinde sosyal güvenlik kurumları arasındaki farklı uygulamaların giderilmesini ve eşitliğin sağlanmasını amaçlamıştır.
Açıklanan yasal düzenlemeler çerçevesinde; evvelce belediye başkanlığı hizmeti bulunan; .... ile 506 sayılı Kanunun geçici 20. maddesi kapsamında kurulan sandıklardan yaşlılık aylığı alan sigortalılara 5510 sayılı Kanun Geçici 4/11. madde hükmüne göre görev ve makam tazminatı verilebilmesi için;
1-Seçimler sonucunda belediye başkanı olarak görev yapmış olmak (5510 sayılı Kanun Geçici m.4/11).
2-Fiilen 25 yıl (9000 iş günü) kesenek karşılık veya prim ödemekle birlikte kadın ise 58 ekrek ise 60 yaşını doldurmuş olmak yada, 15 yıl (5400) kesenek karşılık veya prim ödemekle birlikte 61 yaşını da doldurmuş olmak (5434 sayılı Kanunun m.39/b ve k);
3-Hizmetin en az 2 yıl süreyle gerçekleşmiş olması (5434 sayılı Kanunun Ek m.68); koşulların gerçekleşmesi gerekmektedir.
Mahkemece, yukarıda açıklanan maddi ve hukuki esaslar doğrultusunda maddi ve hukuki esaslar doğrultusunda, 5510 sayılı Kanun Geçici 4/11. madde hükmüne göre görev ve makam tazminatı verilebilmesi için belirtilen koşulların mevcut olup olmadığı araştırılarak elde edilecek sonuca göre karar verilmesi gerekirken, eksik inceleme ve yanılgılı değerlendirme ile yazılı şekilde davanın reddine karar verilmiş olması, usul ve yasaya aykırı olup, bozma nedenidir.
O halde, davacı vekilinin bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve hüküm bozulmalıdır.
SONUÇ:Temyiz edilen hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde davacıya iadesine, 10.04.2012 gününde oybirliğiyle karar verildi.