Abaküs Yazılım
İdare Dava Daireleri Kurulu
Esas No: 2021/2021
Karar No: 2022/639
Karar Tarihi: 24.02.2022

Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/2021 Esas 2022/639 Karar Sayılı İlamı

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2021/2021 E.  ,  2022/639 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
    Esas No : 2021/2021
    Karar No : 2022/639

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Derneği
    VEKİLİ : Av. …

    KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı
    (Mülga … Bakanlığı)
    VEKİLİ : Hukuk Müşaviri Av. …

    İSTEMİN KONUSU :Danıştay Onuncu Dairesinin 30/12/2020 tarih ve E:2015/3101, K:2020/7215 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: 30/04/2015 tarih ve 29342 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Özel Kreş ve Gündüz Bakımevleri ile Özel Çocuk Kulüplerinin Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmelik'in; 4. maddesinin (ö) bendinde yer alan "psikoloji, çocuk gelişimi, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, öğretmenlik, sosyoloji, aile ve tüketici bilimleri" ibaresi ile 26. maddesinin, grup sorumlusu olacaklardan kreş ve gündüz bakımevlerinde görevlendirileceklerde aranacak niteliklerin sayıldığı 1. fıkrasının (a) bendinde "sosyal çalışmacılara" yer verilmemesine ilişkin düzenlemenin iptali istenilmiştir.
    Daire kararının özeti: Danıştay Onuncu Dairesinin 30/12/2020 tarih ve E:2015/3101, K:2020/7215 sayılı kararıyla;
    Yönetmeliğin dava konusu 4. maddesinin (ö) bendinin incelenmesi;
    5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu'nun 3. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinde, sosyal çalışma görevlisi tanımına, 34. maddesinde de sosyal çalışmacıların görevlerine yer verildiği, Yönetmelik'in dava konusu (ö) bendinin iptali istenen ibaresinin anılan kanuni düzenlemeye uygun olarak hazırlandığının görüldüğü, bu nedenle, dava konusu düzenlemenin bu kısmında üst hukuk normlarına ve hizmet gereklerine aykırılık bulunmadığı,
    Yönetmeliğin dava konusu 26. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinin incelenmesi;
    Dairelerinin 01/12/2020 tarihli ara kararına davalı idarece verilen cevapta; kreş ve gündüz bakımevlerinde grup sorumlusu olacak personelin görevleri dikkate alınarak, bu personelin aynı zamanda öğretmenlik eğitimi de almış olması gerektiği, sosyal hizmet bölümü mezunlarının aldığı eğitim dikkate alındığında bilgi, beceri ve donanım olarak anılan maddede sayılan meslek gruplarına denk olmadığı değerlendirilerek dava konusu düzenlemenin yapıldığının belirtildiği,

    Dava konusu düzenleme ile yürürlükten kaldırılan Yönetmelikte, kreş ve gündüz bakımevleri ile çocuk kulüplerinde çalışabilecek meslek grupları arasından bir ayrım yapılmamasına rağmen; sosyal hizmet mezunlarının aldığı eğitim, bilgi, beceri ve donanımları dikkate alınarak, kreş ve gündüz bakımevlerinde grup sorumlusu olabilecek meslek grupları arasından çıkarılması yönündeki dava konusu düzenlemenin, kanun koyucu tarafından idareye tanınan düzenleme yetkisi uyarınca hazırlandığı, normlar hiyerarşisi, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun bulunduğu gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, Yönetmeliğin 4. maddesinin (ö) bendi yönünden; sosyal inceleme raporuna, gerek hazırlanış gerekse içerik ve şekil olarak eğitim müfredatında yer veren tek fakülte/bölümün sosyal hizmet bölümü olduğu, anılan raporun pratiğe dayalı bir eğitim gerektirdiği, bu konuda sosyal hizmet uzmanlarının uygulamalı olarak aldıkları eğitimle deneyim ve beceri kazandıkları, bu nedenle rapor düzenleme yetkisinin sosyal hizmet uzmanlarına ait olduğu, bu raporun başka bölüm mezunları tarafından düzenlenmesinin hizmetin niteliğinin düşmesine neden olacağı, Uluslararası Sosyal Hizmetler Organizasyonu kararı gereğince, yurt dışında gönderilecek sosyal inceleme raporlarının sosyal hizmet uzmanlarınca hazırlanması şartının arandığı ve davalı idarece bu kurala uyulduğu, buna rağmen yurt içinde kullanılacak raporlar için aynı hassasiyetin gösterilmediği, düzenleme yapılırken Yükseköğretim Kurumu ve diğer eğitim kurumlarından görüş alınmamasının hukuka aykırı olduğu, Yönetmeliğin 26. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendi yönünden; sosyal hizmet uzmanlarının, ekonomik, sosyal ve kültürel anlamda sorunlu olan kişi, grup ya da toplulukların tespiti ve bunların sorunlarının çözümüne yardımcı oldukları, lisans eğitimlerinde aile ve çocuk refahı konularında bilgi ve tecrübe kazandıkları ve bu alanda gerekli görülen pozisyonlarda istihdam edildikleri, sosyal hizmet kuruluşlarının ihtisas kuruluşları olduğu ve buralarda görev yapacak personelin sırf bu alanda eğitilmiş olması gerektiği, bu nedenle sosyal hizmet uzmanlarının Kreş ve Gündüz Bakımevlerinde grup sorumlusu olarak sayılmamasının hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu, davanın reddi yolunda verilen temyize konu Daire kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay Onuncu Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'NİN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan;
    "a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
    b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
    c)Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
    Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davacının temyiz isteminin reddine,
    2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin Danıştay Onuncu Dairesinin temyize konu 30/12/2020 tarih ve E:2015/3101, K:2020/7215 sayılı kararının ONANMASINA,
    3. Kesin olarak, 24/02/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi