Esas No: 2021/4025
Karar No: 2022/1148
Karar Tarihi: 24.02.2022
Danıştay 8. Daire 2021/4025 Esas 2022/1148 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2021/4025 E. , 2022/1148 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/4025
Karar No : 2022/1148
DAVACI : …Sendikası
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : …Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU :
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların, 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde yer alan "ve/veya sözlü sınavı" ibaresi ile 6. maddesinin 2. fıkrasında yer alan "Dört katından daha fazla aday çağrılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir." ibaresinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Dava konusu düzenlemelerin idarenin keyfi uygulamalar yapmasına sebebiyet vereceği, idareye sınırsız takdir yetkisi verdiği, düzenlemelerin hukuki güvenlik ilkesine aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
DAVALI İDARENİN SAVUNMASI :
Öğretim elemanı yetiştirme, planlama, düzenleme, yönetme, denetleme, eğitim-öğretim ve bilimsel ve araştırma faaliyetlerinin yönlendirilmesi, yükseköğretim kurumları arasında birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli, ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonun sağlanmasının idarelerinin yetki ve görevi içinde olduğu, 2010 yılından beri uygulanan öğretim üyesi yetiştirme programının daha verimli ve etkin hale getirilmesi amacıyla atanması planlanan araştırma görevlisi adaylarının ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünün ölçülmesi zaruretinin doğduğu, bu kapsamda üniversitelerin de taleplerinin göz önüne alındığı, ilgili bilim alanında daha yetkin, kendini daha iyi ifade edebilen araştırma görevlilerinin alınabilmesi için düzenlemeler yapıldığı, dava konusu düzenlemelerin hukuka uygun olduğu belirtilerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların, "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde yer alan "ve/veya sözlü sınavı" ibaresi ile "başvuru, değerlendirme ve atama" başlıklı 6. maddesinin 2. fıkrasında yer alan "Dört katından daha fazla aday çağrılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir" ibaresinin iptali istemiyle YÖK Başkanlığına karşı açılmıştır.
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 3., ve 6. maddelerinde 14.05.2015 tarihli Genel Kurul kararı ile yapılan değişikliklerden aşağıda yer verilen kısımların iptali istenilmiştir.
3. maddesinde: "h)Alan Sınavı: Yürütme Kurulunca belirlenen alanlarda yapılan, adayların ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen, sonucu açıklandığı tarihten itibaren iki yıl geçerli olan ve aynı alanda ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularda kullanılacak yazılı ve/veya sözlü sınavı" tanımı getirilmiş; "Başvuru, değerlendirme ve atama" başlıklı 6. Maddesinde ise; "2)Alan Sınavına başvuran adaylar arasından, ÖYP puanı en yüksek puandan başlanarak ilan edilen kadro sayısının en az dört katı kadar aday çağrılır (Dört katından daha fazla aday çağırılmasına Yürütme Kurulu yetkilidir). Son sıradaki aday ile eşit puanı olan diğer adayların da başvuruları kabul edilir." şartı getirilmiştir.
Uyuşmazlığın Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esaslar'ın 3. maddesinin h) fıkrasına ilişkin kısmı yönünden; 2015 yılı Bütçe Kanunu'nun İ-Cetveli Çeşitli Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelere Göre Bütçe Kanununda Gösterilmesi Gereken Parasal ve Diğer Sınırlarına Ait Cetvel'in II. Kamu Görevlilerine İlişkin Toplam Atama Sayısı Sınırları Başlıklı kısmında; " Açıktan veya nakil suretiyle; 78 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 5 inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında öğretim üyeleri hariç olmak üzere boş öğretim elemanı kadrolarına 4.000, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 7 nci maddesinin birinci fıkrası kapsamında serbest memur kadrolarına 36.000 olmak üzere, yapılabilecek toplam atama sayısı sınırı 40.000 adettir. Ayrıca, yükseköğretim kurumlarının boş öğretim elemanı kadrolarına 2014 yılında emeklilik, ölüm, istifa, nakil, eğitimin tamamlanması veya başarısızlık sonucu kurumlarından ayrılan araştırma görevlisi sayısı kadar daha açıktan veya nakil suretiyle atama yapılabilir. 4.000 adet atama izninin en az 2.000 adedi, Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunda Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı kapsamında yetiştirilmek amacıyla araştırma görevlisi kadrolarına yapılacak atamalarda kullanılır. Program kapsamında söz konusu kadrolara atanacak adayların puan türleri esas alınarak kurumlar itibarıyla merkezi olarak yerleştirilmeleri, yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmeleri ile yükseköğretim kurumlarına sağlanacak diğer desteklere ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulunca belirlenir."
düzenlemesine yer verilmiştir.
Bütçe Kanunu'nun verdiği yetki uyarınca hazırlanan Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde, "Alan Sınavı: Yürütme Kurulunca belirlenen alanlarda yapılan, adayların ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen, sonucu açıklandığı tarihten itibaren iki yıl geçerli olan ve aynı alanda ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularda kullanılacak yazılı ve/veya sözlü sınavı ifade eder." hükmü, 4. maddesinde, "Her yıl Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına bu program çerçevesinde yapılacak atama sayıları belirlenir. Atama yapılacak araştırma görevlisi kadro izinlerinin yükseköğretim kurumlarına dağılımı Yükseköğretim Kurulunca yapılır. Yükseköğretim kurumları ÖYP kapsamında atamak istedikleri araştırma görevlisi kadroları ile başvuracak adaylarda aranacak lisans veya lisansüstü mezuniyet alanlarına ilişkin özel şartları belirleyip YÖK'e bildirir. YÖK Yürütme Kurulu tarafından belirlenen atama yapılacak ÖYP araştırma görevlisi kadroları, YÖK'ün internet sitesinde ilan edilir." hükmü, 5. maddesinde, "(1) Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına araştırma görevlisi olarak atanmak üzere veya alan sınavına girebilmek için ya da program gereğince bir ÖYP Üniversitesinde lisansüstü eğitim-öğretim görmek amacıyla başvuran her bir ÖYP araştırma görevlisi için bir ÖYP puanı hesaplanır.(Değişiklik 14.05.2015 tarihli Genel Kurul Kararı ile yapılmıştır.) (2) ÖYP puanının hesaplanmasında lisans not ortalamasının % 35'i, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavı (ALES) puanın % 50'si ve varsa yabancı dil sınavı puanın % 15'i dikkate alınır. (Değişiklik 25.12.2014 tarihli Genel Kurul Kararı ile yapılmıştır.) Bu puan en son girilen ALES ve yabancı dil sınav sonuçlarına göre güncellenebilir. Adayların mezun oldukları alanlardaki başvurularında söz konusu puanlar arasında 10 puana kadar yüzdelik oranlarını artırmaya veya eksiltmeye ve ÖYP puanını % 10'a kadar artırmaya YÖK Yürütme Kurulu yetkilidir. (3) Alan Sınav Puanı ile ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvuracak adayların ÖYP puanının hesaplanmasında lisans not ortalamasının % 20'si, Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavı (ALES) puanının % 25'i, Alan Sınav Puanının % 40'ı ve varsa Yabancı Dil Sınavı Puanının % 15'i dikkate alınır. (4) Yürütme Kurulu, programın nesnel, etkin, verimli ve dengeli bir biçimde yürütülebilmesi için gerekli tedbirleri alır." hükmü, 6. maddesinde, "(1) Adaylar, ilan edilen ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularını, YÖK'ün internet sitesi üzerinden beyan usulüne göre yapar. ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına yerleştirmeler ÖYP puanı esas alınarak merkezi sistemle yapılır ve sonuçlar Yürütme Kurulunca onaylanmasını müteakip YÖK tarafından ilan edilir. (2) Alan Sınavına başvuran adaylar arasından, ÖYP puanı en yüksek puandan başlanarak ilan edilen kadro sayısının en az dört katı kadar aday çağrılır (Dört katından daha fazla aday çağırılmasına Yürütme Kurulu yetkilidir). Son sıradaki aday ile eşit puanı olan diğer adayların da başvuruları kabul edilir. (3) Alan sınavı, üniversitelerin ilgili bilim alanında görev yapan öğretim üyeleri arasından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen sınav komisyonu/komisyonları tarafından yapılır. (4) Adayların ilan edilen kadrolara atamaları, yerleştirildikleri yükseköğretim kurumları tarafından 2547 sayılı Kanunun 33 üncü maddesi uyarınca yapılır. Atamaları sırasında beyanlarının doğruluğunun kontrolü ilgili yükseköğretim kurumunca yapılır. Atamalar; yabancı dil puanı 50'nin altında olanlar için en çok bir yıl, yabancı dil puanı 50-65 (65 hariç) puan arasında olanlar için ise en çok iki yıl süreyle yapılır. (5) Kendilerine avantaj sağlamak amacıyla yanlış beyanda bulundukları tespit edilenlerin ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına ataması yapılmaz. Yanlış beyanda bulunduğu halde ataması yapılan araştırma görevlilerinin atama işlemleri ile ilgili tüm cezai ve hukuki sorumluluk ilgiliye ve atamayı yapan yükseköğretim kurumu yetkililerine aittir. ........ " kuralı yer almaktadır.
2010 yılından beri uygulanan ÖYP kapsamında araştırma görevlisi kadrolarına atananların atanmalarda bazı sorunların yaşanması nedeniyle, bu programın daha etkin ve verimli bir şekilde uygulanması ve atananların gerçekten atandıkları bölümün gereklerine ve ihtiyaçlarına uygun kişiler olup olmadıklarının anlaşılması amacıyla, YÖK Genel Kurulu'nun 14/05/2015 tarihli kararı ile Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esaslarına, "Alan Sınavı" tanımı ve alan sınavına ilişkin uygulamanın eklenmesi suretiyle yeni bir düzenlemeye gidilmiştir. Bu sayede; daha önce lisans not ortalaması, ALES puanı ve varsa Yabancı Dil Puanına göre belirlenen ÖYP Puanı, bu karar ile alan sınavı uygulamasının eklenmesi suretiyle; lisans not ortalaması, ALES puanı, Alan Sınav Puanı ve varsa Yabancı Dil Sınavı Puanına göre beliirlenir hale gelmiştir.
İdare tarafından, alan sınavına ilişkin tanımı, Yürütme Kurulunca belirlenen alanlarda yapılan, adayların ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen, sonucu açıklandığı tarihten itibaren iki yıl geçerli olan ve aynı alanda ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularda kullanılacak yazılı ve/veya sözlü sınav olarak yapılmış olup; bu tanımdan da anlaşılacağı üzere sınavın yazılı ve/veya sözlü olarak yapılabilmesi mümkündür.
Davacı Sendika tarafıdan, alan sınavı olarak yapılacak sözlü sınavın liyakat ve kariyer kriterlerine aykırılık teşkil ettiği ve subjektif uygulamaya sebebiyet verebileceği belirtilerek işbu dava açılmıştır.
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esaslarının 6. maddesinin 3. fıkrasında; alan sınavının, üniversitelerin ilgili bilim alanında görev yapan öğretim üyeleri arasından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen sınav komisyonu/komisyonları tarafından yapılacağı belirtilmiş olup; bu konuda objektif bir düzenlemeye gidilmiştir.
Kaldı ki; üniversitelerin ilgili bilim alanında sözlü sınav yapılıp yapılmaması konusunda seçim hakkı bulunmakla birlikte; bazı durumlarda ilgili bilim alanının doğası gereği sadece sözlü sınav yapılması zorunluluğu da söz konusu olabilmektedir.
Bu durumda; Öğretim Üyesi Yetiştirme Programının daha verimli ve etkin kullanılması, araştırma görevlisinden beklenenin sağlanması ve ilgili bilim alanının ihtiyaç ve gereklerinin tam anlamıyla karşılanabilmesi amacıyla, ilgili bilim alanının niteliğine göre sözlü sınav yapılması gerekliliğinin bazen bir zorunluluk bazen de bir seçimlik uygulama olması karşısında; dava konusu Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esaslarına eklenen 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde, "Alan Sınavı: Yürütme Kurulunca belirlenen alanlarda yapılan, adayların ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen, sonucu açıklandığı tarihten itibaren iki yıl geçerli olan ve aynı alanda ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularda kullanılacak yazılı ve/veya sözlü sınavı ifade eder." kuralında yer alan "ve/veya sözlü" ibaresinin hukuka ve mevzuata aykırı bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Uyuşmazlığın Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esaslar'ın 6. maddesinin 2. fıkrasına ilişkin kısmının incelenmesine gelince;
Söz konusu hüküm ile alan sınavına başvuran adaylar arasından ilan edilen kadro sayısının dört katına kadar aday çağrılabileceği düzenlenmiş iken madde devamında, Yürütme Kurulu tarafından karar verilmesi durumunda, dört katından fazla aday çağrılmasının söz konusu olabileceği öngörülmüştür.
ÖYP Puanı itibariyle, ilan edilen kadro sayısının dört katı içerisinde yer alan adaylar aleyhine bir durumun ortaya çıkabileceği hususu da dikkate alındığında, dört katından daha fazla aday çağrılabilmesini öngören düzenlemenin gerekçesinin davalı idarece ortaya konulması gerektiği açıktır.
Bu itibarla, ilan edilen kadro sayısının dört katından daha fazla aday çağırılmasına imkan veren düzenlemenin hangi amaçla tesis edildiği hususu davalı idarece somut bir biçimde ortaya konulamadığından, dava konusu düzenlemede yer alan "Dört katından daha fazla aday çağırılmasına Yürütme Kurulu yetkilidir" ibaresinde hukuka uyarlık görülmemiştir. Açıklanan nedenlerle, Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 14.05.2015 tarihli Genel Kurul Kararı değişiklik yapılan 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde yer alan "ve/veya sözlü sınavı" ibaresi yönünden davanın reddine, 6. maddesinin 2. fıkrasında yer alan "Dört katından daha fazla aday çağrılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir." ibaresinin iptali gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, konusu kalmadığından bahisle verilen karar verilmesine yer olmadığına dair Dairemizin 17/10/2019 tarih ve E:2015/8399, K:2019/8893 sayılı kararının Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun 21/01/2021 tarih ve E:2020/395, K:2021/79 sayılı kararıyla bozulması üzerine, bozma kararına uyularak Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların, 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde yer alan "ve/veya sözlü sınavı" ibaresi ile 6. maddesinin 2. fıkrasında yer alan "Dört katından daha fazla aday çağrılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir." ibaresinin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
ESAS YÖNÜNDEN:
İlgili Mevzuat:
Anayasamızın 'Yükseköğretim kurumları' başlıklı 130. maddesinin 9. fıkrasında; "Yükseköğretim kurumlarının kuruluş ve organları ile işleyişleri ve bunların seçimleri, görev, yetki ve sorumlulukları üniversiteler üzerinde Devletin gözetim ve denetim hakkını kullanma usulleri, öğretim elemanlarının görevleri, unvanları, atama, yükselme ve emeklilikleri, öğretim elemanı yetiştirme, üniversitelerin ve öğretim elemanlarının kamu kuruluşları ve diğer kurumlar ile ilişkileri, öğretim düzeyleri ve süreleri, yükseköğretime giriş, devam ve alınacak harçlar, Devletin yapacağı yardımlar ile ilgili ilkeler, disiplin ve ceza işleri, mali işler, özlük hakları, öğretim elemanlarının uyacakları koşullar, üniversitelerarası ihtiyaçlara göre öğretim elemanlarının görevlendirilmesi, öğrenimin ve öğretimin hürriyet ve teminat içinde ve çağdaş bilim ve teknoloji gereklerine göre yürütülmesi, Yükseköğretim kuruluna ve üniversitelere Devletin sağladığı mali kaynakların kullanılması kanunla düzenlenir." hükmüne, 'Yükseköğretim üst kuruluşları' başlıklı 131. maddesinde; "Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur..." hükmüne yer verilmiştir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 'Yükseköğretim Kurulu' başlıklı 6. maddesinin (a) fıkrasında; "Yükseköğretim Kurulu, tüm yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip, bir kuruluştur..." hükmü, 'Yükseköğretim Kurulunun görevleri' başlıklı 7. maddesinin (a) fıkrasında; "Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak" hükmü, (b) fıkrasında; "Yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak" hükmü, 'Kaynak aktarımı' başlıklı 10. maddesinde; "...Ödenek kaydedilen tutarlar, öncelikle yükseköğretim kurumlarının bilimsel araştırma projeleri ile yurt içi ve yurt dışı öğretim elemanı ve öğrenci değişim programlarının desteklenmesi, yurt içi ve yurt dışında öğretim üyesi ve araştırmacı yetiştirilmesi ile Yükseköğretim Kurulunun fiziki ve beşeri altyapısının güçlendirilmesi amacıyla kullanılır. Söz konusu hizmet ve faaliyetlere ilişkin olarak Yükseköğretim Kurulunca uygun görülen tutarlar, ilgili yükseköğretim kurumlarına tahakkuk ettirilmek suretiyle ödenir. Yurt içi ve yurt dışında öğretim üyesi ve araştırmacı yetiştirilmesi amacıyla yükseköğretim kurumlarına ödenen tutarlar karşılığını bir yandan ilgili yükseköğretim kurumunun (B) işaretli cetveline öz gelir, diğer yandan (A) işaretli cetveline ödenek kaydetmeye ilgili yükseköğretim kurumu yetkilidir. Bilimsel araştırma projeleri ile yurt içi ve yurt dışı öğretim elemanı ve öğrenci değişim programlarının desteklenmesi amacıyla yükseköğretim kurumuna aktarılan tutarlar, ilgili yükseköğretim kurumunun bütçesine gelir kaydedilmeksizin, açılacak özel hesaplarda izlenir..." hükmü yer almıştır.
2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nun İ Cetvelinde; kamu görevlilerine ilişkin toplam atama sayısı sınırı olarak, 4.000 adet atama izninin en az 2.000 adedinin, Yükseköğretim Kurulu koordinasyonunda Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı kapsamında yetiştirilmek amacıyla araştırma görevlisi kadrolarına yapılacak atamalarda kullanılacağı, program kapsamında söz konusu kadrolara atanacak adayların puan türleri esas alınarak kurumlar itibarıyla merkezi olarak yerleştirilmelerinin, yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmeleri ile yükseköğretim kurumlarına sağlanacak diğer desteklere ilişkin usul ve esasların Yükseköğretim Kurulunca belirleneceği hususuna yer verilmiştir.
Dava Konusu Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 3. maddesinin 1. fıkrasının (h) bendinde yer alan "ve/veya sözlü sınavı" ibaresinin incelenmesi:
Dava konusu 14/05/2015 tarihli değişiklikle Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların; 'Tanımlar ve kısaltmalar' başlıklı (h) bendinde; "Alan Sınavı: Yürütme Kurulunca belirlenen alanlarda yapılan, adayların ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen, sonucu açıklandığı tarihten itibaren iki yıl geçerli olan ve aynı alanda ÖYP araştırma görevlisi kadrolarına başvurularda kullanılacak yazılı ve/veya sözlü sınavı" düzenlemesi yer almıştır.
Öğretim Üyesi Yetiştirme Programının amacı, artan üniversite sayısına bağlı olarak öğretim üyesi ihtiyacının artması nedeniyle Yükseköğretim Kurulunun uygun gördüğü lisansüstü eğitim-öğretim verme imkanına sahip yükseköğretim kurumlarında, öğretim üyesi ihtiyacı olan diğer yükseköğretim kurumlarının araştırma görevlilerine lisansüstü eğitim yaptırılması yoluyla, öğretim üyesi yetiştirilmesinin sağlanmasıdır.
Davalı idarece öğretim üyesi programına yapılacak alımlarla ilgili yapılacak olan alan sınavının, adayların ilgili bilim dalındaki bilgi, yetkinlik ve ifade gücünün ölçülmesi amacıyla getirilmiş olduğu, dolayısıyla üniversitelerde istihdam edilecek öğretim elemanlarının yaptıkları işin mahiyeti gereği atanacakları bilim dalındaki bilgilerinin ölçülmesinin yanında bunları yetkin bir şekilde ifade edebilmelerinin de oldukça önemli olduğu anlaşılmaktadır.
Üniversitelerin ilgili bilim alanında sözlü sınav yapılıp yapılmaması konusunda seçim hakkı bulunmakla birlikte, Öğretim Üyesi Yetiştirme Programının daha verimli ve etkin kullanılması, araştırma görevlisinden beklenenin sağlanması ve ilgili bilim alanının ihtiyaç ve gereklerinin tam anlamıyla karşılanabilmesini teminen ilgili bilim alanının niteliğine göre sözlü sınav yapılması gerekliliğinin bazen bir zorunluluk bazen de bir seçimlik uygulama olduğu açıktır.
Bu kapsamda; idarelerin, düzenleme yetkisine sahip olunan alanlarda uygulamaları, çağın gereklerine ve akademik ihtiyaçlara uygun olarak değiştirip, yeniden düzenleyebilecekleri tartışmasız olup, öğretim üyeliğinin ilk basamağını oluşturan ve yükseköğretim kurumlarında yapılan araştırma, inceleme ve deneylerde yardımcı olan, yetkili organlarca verilen ilgili diğer görevleri yapan öğretim yardımcıları olan araştırma görevlisi adayları için, ÖYP kapsamında görev alacakları üniversitelerden gelen talepler de dikkate alındığında, ilgili bilim alanında bilgi, yetkinlik ve ifade gücünü ölçen bir uygulama ihtiyacının zorunlu olduğu anlaşıldığından, davalı idarece hizmetin daha iyi işlemesi için yapılan düzenlemede üst hukuk normlarına ve kamu yararına aykırılık görülmediği sonucuna ulaşılmaktadır.
Dava Konusu Öğretim Üyesi Yetiştirme Programına İlişkin Usul ve Esasların 6. maddesinin 2. fıkrasında yer alan "Dört katından daha fazla aday çağrılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir." ibaresinin incelenmesi:
'Başvuru, değerlendirme ve atama' başlıklı 6. maddesinin 2. fıkrasında; "Alan Sınavına başvuran adaylar arasından, ÖYP puanı en yüksek puandan başlanarak ilan edilen kadro sayısının en az dört katı kadar aday çağrılır. (Dört katından daha fazla aday çağırılmasına Yürütme Kurulu yetkilidir). Son sıradaki aday ile eşit puanı olan diğer adayların da başvuruları kabul edilir." düzenlemesi yer almıştır.
Yapılan düzenlemelerle, ÖYP puanı en yüksek puandan başlanarak ilan edilen kadro sayısının en az dört katı kadar aday çağrılacağı, dört katından daha fazla aday çağırılmasına Yürütme Kurulu'nun yetkili olduğu belirtilmiş olup, bu konuda objektif bir düzenlemeye yer verildiği anlaşıldığından dava konusu işlemde üst hukuk normlarına ve kamu yararına aykırılık görülmediği sonucuna ulaşılmaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılarak, karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
3. Posta gideri avansından varsa artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra taraflara iadesine,
4. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere,
24/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.