Esas No: 2017/2857
Karar No: 2022/795
Karar Tarihi: 24.02.2022
Danıştay 2. Daire 2017/2857 Esas 2022/795 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 2. Daire Başkanlığı 2017/2857 E. , 2022/795 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/2857
Karar No : 2022/795
DAVACI : ...
VEKİLİ : Av. ...
DAVALILAR : 1- ...Bakanlığı
VEKİLİ : Av. ...
2- ...Bakanlığı
VEKİLİ : Hukuk Müşaviri Av. ...
DAVANIN KONUSU : İstanbul ili, Gaziosmanpaşa ilçesi, ...Ortaokulunda fen bilimleri öğretmeni olarak görev yapan davacının, Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan 2017 yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavından 56 puan alarak başarısız sayılmasına ilişkin işlem ile bu işleme dayanak oluşturan 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Başvuru Kılavuzunun "Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenler İçin Yapılacak Sınavlar" başlıklı bölümünde yer alan "3.6. Temsil Yeteneği Mülakatı Başarı Sıralaması" başlıklı maddesinin (b) fıkrasındaki "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." ibaresinin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacı tarafından; temsil yeteneği mülakatı sonucuna yönelik olarak; daha önce 2010 – 2015 yılları arasında T.C. ...Türk Ortaokulunda görevlendirildiği, 2010 yılında yapılan Yurtdışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavından 87 puan alarak sınava giren tüm adaylar arasında birinci olduğu, YDS’den 85 puan aldığı, Fizikokimya Tezli Yüksek Lisans Diplomasının bulunduğu, ayrıca dava konusu olan 2017 Yılı Temsil Yeteneği Mülakat Sınavının yazılı kısmı olan Mesleki Yeterlilik Sınavından 89,79 puan alarak fen bilimleri alanında sınava girenler arasında 1. olduğu, ancak yazılı sınav sonrası katıldığı mülakat sınavından 56 puan alması nedeniyle yurtdışına görevlendirilemediği, yazılı sınavda kendisinden düşük puan alan diğer adayların mülakat sınavında başarılı oldukları, bu durumun yazılı sınavın şekli olarak yapıldığı anlamını taşıdığı;
Kılavuz hükmüne yönelik olarak; Kılavuz maddesinin açık lafzından da anlaşılacağı üzere, idareye yazılı sınav sonuçlarını bertaraf etme ve suiistimal yetkisinin tanındığı, söz konusu düzenleme ile kişilerin yazılı sınavdan aldıkları puanların hiçbir önemi kalmayacak ve böylece daha objektif olduğu tartışılmaz olan yazılı sınavın bertaraf edileceği, bu durumda, yazılı sınavın sadece sözlü sınava katılabilmek için ön şart niteliği taşımakta olduğu, yazılı sınavdan alınan puanın, yurt dışında görevlendirmeye esas puanın hesaplanmasında herhangi bir etkisinin bulunmadığı ileri sürülmektedir.
DAVALILARIN SAVUNMASI :
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından; savunma süresinde verilmemiştir.
Dışişleri Bakanlığı tarafından; dava konusu düzenlemeye yönelik olarak; söz konusu düzenlemenin dayanağının, 2003/5753 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 7/A maddesinin 4. fıkrası olduğu, dolayısıyla iptali istenilen Kılavuz hükmünün hukuka uygun olduğu;
Bireysel işleme yönelik olarak; mülakatlara, düzenleyen kurum olarak Milli Eğitim Bakanlığı temsilcisinin yanısıra, Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığından birer temsilci katıldığı, sözkonusu mülakatlarda adaylara önceden hazırlanarak zarf içinde çektirilen ve Türk Tarihi, Türkçe, Türk Edebiyatı ile Genel Kültür konularını içeren üç soru sorulduğu, bunların yanısıra, mesleki bilgilerini ölçmek üzere sorular sorularak, güncel konulara olan ilgileri, yurtdışındaki görev hakkında düşünce ve projelerinin öğrenilmeye çalışıldığı; komisyon üyelerinin takdiri ile davacının 56 puan alması neticesinde anılan sınavda başarısız olması yolunda tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı savunmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : ...DÜŞÜNCESİ : Düzenleyici işlem yönünden iptal kararı, bireysel işlem yönünden ise davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmüştür.
DANIŞTAY SAVCISI : ...
DÜŞÜNCESİ : Dava, İstanbul ili, Gaziosmanpaşa ilçesi, Şehit Mustafa Gümüş Ortaokulunda fen bilimleri öğretmeni olarak görev yapan davacı tarafından, Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan 2017 yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavından 56 puan alarak başarısız sayılmasına ilişkin işlem ile bu işleme dayanak olarak gösterilen 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Kılavuzunun "Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenler İçin Yapılacak Sınavlar" başlıklı bölümünde yer alan "3.6. Temsil Yeteneği Mülakatı Başarı Sıralaması" başlıklı maddesinin (b) fıkrasında düzenlenen "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." ibaresinin iptali istemiyle açılmıştır.
A- 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Kılavuzunun "Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenler İçin Yapılacak Sınavlar" başlıklı bölümünde yer alan "3.6. Temsil Yeteneği Mülakatı Başarı Sıralaması" başlıklı maddesinin (b) fıkrasında düzenlenen "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." ibaresi yönünden;
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun "Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonu tarafından yurt dışında görevlendirme" başlıklı Ek 36. maddesinde, Türk kültürünün yurt dışında tanıtılması, yayılması ve korunması, yurt dışındaki Türk vatandaşları ile soydaşların kültürel bağlarının korunması, güçlendirilmesi ve dini konularda aydınlatılması ile Türk dilinin öğretilmesi amacıyla, bu Kanun ile 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa tabi personelin Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonu tarafından yurt dışında görevlendirilebileceği; bu madde uyarınca yurt dışında görevlendirilecek personelin unvanı, sayısı, nitelikleri, seçim esas ve usulleri, görev yerleri ve süreleri, izinleri, yurt dışındaki görevlerinin sona erdirilmesi ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer esas ve usullerin ise, Dışişleri, Milli Eğitim ve Kültür Bakanlıkları ile Diyanet İşleri Başkanlığı ve Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığının görüşleri ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirleneceği düzenleme altına alınmıştır.
Bu madde uyarınca 05/06/2003 günlü, 2003/5357 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Kararın 25/01/2016 günlü, 2016/8563 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile eklenen 7/A maddesinde ise; yurt dışında görevlendirilecek personelin seçim esas ve usullerine yer verildikten sonra düzenlemenin 4. fıkrasında, "Temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle en az 70 puan alan adaylar arasında puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, seçileceği ilan edilen personel sayısı kadar aday yurtdışında görevlendirilmeye hak kazanır." hükmüne yer verilmiş; ancak anılan hükmün "Temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle..." ibaresine ilişkin kısmının, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 09/10/2017 günlü, YD İtiraz No: 2017/892 sayılı kararıyla, yazılı sınavı tamamlayıcı nitelikte olması gereken ve öznel değerlendirmeyi beraberinde getiren sözlü sınavın, yurt dışında görevlendirilecek personel seçiminde tek başına belirleyici olmasında kamu yararına uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle yürütmesi durdurulmuştur.
Dosyanın incelenmesinden, 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Kılavuzunun "1 Genel Esaslar" başlıklı maddesinin (a) bendinde; bu Kılavuzun, 05/06/2003 günlü, 2003/5357 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Karara istinaden çıkarılan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun 10/02/2017 günlü, 12 sayılı kararı çerçevesinde hazırlandığı hususu düzenleme altına alınmış olup; dava konusu Kılavuzda ise, anılan Bakanlar Kurulu kararının 7/A maddesinin 4. fıkrasında yer alan düzenlemeyle aynı doğrultuda düzenleme yapılarak "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." kuralına yer verilmiştir.
Bu durumda; dava konusu ibarenin dayanağı olan Bakanlar Kurulu kararının 7/A maddesinin 4. fıkrasında yer alan düzenlemenin Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 09/10/2017 günlü, YD İtiraz No: 2017/892 sayılı kararıyla yürütmesinin durdurulmasına hükmedilmiş olması karşısında, normlar hiyerarşisi uyarınca bir üst basamakta yer alan Bakanlar Kurulu kararına aykırı hale gelen ve sınava katılan ilgililerin başarı sıralamasının, sadece temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle oluşturulmasına olanak sağlayan düzenlemede hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
B- Davacının Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavından 56 puan alarak başarısız sayılmasına ilişkin işlem yönünden ise;
05/06/2003 günlü, 2003/5357 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Kararın "Amaç ve kapsam" başlıklı 1. maddesinde; bu Kararla, Türk kültürünün yurtdışında tanıtılması, yayılması ve korunması, yurtdışındaki vatandaşlarımız ve soydaşlarımızın kültürel bağlarının korunması, güçlendirilmesi ve dini konularda aydınlatılması ile Türk dilinin öğretilmesi amacıyla yurtdışına görevlendirilecek personelin unvanı, sayısı, nitelikleri, seçimleri, görev yerleri ve süreleri, izinleri, yurtdışındaki görevlerinin sona erdirilmesi ve diğer hususlara ilişkin esas ve usullerin düzenlendiği; "Yurt dışında görevlendirilecek personelde aranılacak şartlar" başlıklı 7. maddesinde; aranılan şartlar arasında "Yapılacak sınavlarda başarılı olmak" kriterine de yer verildiği; "Seçim esas ve usulleri" başlıklı 7/A maddesinde ise; mesleki yeterlilik sınavından 70 ve üzerinde puan alan adaylar arasından en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere seçilecek personel sayısının en fazla iki katına kadar adayın temsil yeteneği sınavına girmeye hak kazanacağı, temsil yeteneği sınavının ise Komisyon marifetiyle sözlü sınav şeklinde yapılacağı, sınavda adayların atanacakları görevin gerektirdiği niteliğe ve temsil yeteneğine sahip olup olmadıklarının Komisyon tarafından belirlenerek Aday Değerlendirme Formunda yer alan konu başlıkları çerçevesinde 100 tam puan üzerinden her aday için ayrı ayrı puan verilerek değerlendirileceği, Komisyon üyelerinin vermiş olduğu puanların aritmetik ortalamasının alınarak adayın temsil yeteneği sınav puanının belirleneceği düzenleme altına alınmıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacının Gürcistan, Moldova, Romanya ve Türk Cumhuriyetlerinde görevlendirilmek üzere fen bilimleri / fen ve teknoloji alanında görevlendirilecek iki adet öğretmenlik kadrosu için 19/03/2017 tarihinde yapılan Mesleki Yeterlilik Sınavına girdiği, anılan sınavdan davacının 89,79 puan alması üzerine 08/05/2017 tarihinde yapılan Mesleki Yeterlilik Sınavına katılmaya hak kazandığı, mülakat esnasında davacının, yazılı sınav ile ölçülmesi mümkün olmayan Türkçeyi doğru kullanma becerisi (25); Milli Şuur, Atatürk ilkeleri ve T.C. İnkilap tarihi (25); genel kültür, mevzuat (25); genel görünüm, tutum ve davranış (25) kriterlerinden mülakata tabi tutulduğu, kura usulü ile davacıya üç soru yöneltildiği, ancak davacı tarafından soruların iki tanesine yanlış cevap verilmesi neticesinde Komisyon üyelerinin her biri tarafından yukarıdaki kriterler göz önünde bulundurularak 50 ile 60 arasında puan takdir edilmesi sonucunda davacının 56 puan alarak başarısız sayıldığı ve sonuç itibarıyla yurt dışında görevlendirilmeye hak kazanamadığı görülmektedir.
Bu itibarla, davacının katıldığı Temsil Yeteneği Sınavının mevzuatta aranılan bütün şartlara haiz olduğu, öte yandan, dava konusu Kılavuz hükmünde yer alan düzenlemenin yürütmesinin durdurulmuş olmasına karar verilmiş olmasının ise, tek başına davacının katıldığı sözlü sınavın hukuka aykırı olması sonucunu doğurmayacağı kanaatine ulaşılmıştır.
Kaldı ki, Kılavuz hükmünün yürütmesinin durdurulmuş olması karşısında oluşan yeni hukuki duruma göre davalı idare tarafından yeniden bir başarı listesinin oluşturulacağı da şüphesizdir.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu düzenleyici işlemin iptali, davacının bireysel işlemin iptali istemi yönünden ise davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
Dava dosyasının incelenmesinden, davacının Gürcistan, Moldova, Romanya ve Türk Cumhuriyetlerinde görevlendirilmek üzere fen bilimleri/fen ve teknoloji alanında görevlendirilecek iki adet öğretmenlik kadrosu için 19/03/2017 tarihinde yapılan Mesleki Yeterlilik Sınavına girdiği, anılan sınavdan davacının 89,79 puan alması üzerine 08/05/2017 tarihinde yapılan Mesleki Yeterlilik Sınavına katılmaya hak kazandığı, mülakat esnasında davacının, yazılı sınav ile ölçülmesi mümkün olmayan Türkçeyi doğru kullanma becerisi (25); Milli Şuur, Atatürk ilkeleri ve T.C. İnkilap tarihi (25); genel kültür, mevzuat (25); genel görünüm, tutum ve davranış (25) kriterlerinden mülakata tabi tutulduğu, kura usulü ile davacıya üç soru yöneltildiği, ancak davacı tarafından soruların iki tanesine yanlış cevap verilmesi neticesinde Komisyon üyelerinin her biri tarafından yukarıdaki kriterler göz önünde bulundurularak 50 ila 60 arasında puan takdir edilmesi sonucunda davacının 56 puan alarak başarısız sayıldığı ve sonuç itibarıyla yurt dışında görevlendirilmeye hak kazanamaması üzerine, bu işlem ile dayanağı olarak ileri sürülen Kılavuz hükmünün iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT :
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun "Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonu tarafından yurt dışında görevlendirme" başlıklı Ek 36. maddesi, 3. fıkrasında; "Bu madde uyarınca yurt dışında görevlendirilecek personelin unvanı, sayısı, nitelikleri, seçim esas ve usulleri, görev yerleri ve süreleri, izinleri, yurt dışındaki görevlerinin sona erdirilmesi ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer esas ve usuller, Dışişleri, Milli Eğitim ve Kültür Bakanlıkları ile Diyanet İşleri Başkanlığı ve Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığının görüşleri ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir." hükmü yer almıştır.
Bu madde uyarınca çıkartılan 05/06/2003 günlü, 2003/5753 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına ilişkin 25/01/2016 günlü, 2016/8563 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı 09/04/2016 günlü, 29679 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Anılan Bakanlar Kurulu Kararı ile 05/06/2003 günlü, 2003/5753 sayılı Kararın 7. maddesinden sonra gelmek üzere eklenen "Seçim esas ve usulleri" başlıklı 7/A maddesinin birinci fıkrasında; "Bu Karar uyarınca yurtdışında görevlendirilecek personel, mesleki yeterlilik sınavı ve temsil yeteneği sınavı olmak üzere iki aşamalı seçme sınavına tabi tutulur. Komisyonca uygun görülmesi halinde seçme sınavı, tek aşamalı olarak temsil yeteneği sınavı şeklinde de yapılabilir" düzenlemesine; aynı maddenin dördüncü fıkrasında ise, "Temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle en az 70 puan alan adaylar arasında puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, seçileceği ilan edilen personel sayısı kadar aday yurtdışında görevlendirmeye hak kazanır." hükmüne yer verilmiştir.
Bakanlar Kurulu Kararı doğrultusunda, Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Başvuru Kılavuzu, Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonu tarafından uygun görülmüştür.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
A- 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Başvuru Kılavuzunun "Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenler İçin Yapılacak Sınavlar" başlıklı bölümünde yer alan "3.6. Temsil Yeteneği Mülakatı Başarı Sıralaması" başlıklı maddesinin (b) fıkrasında düzenlenen "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." ibaresi yönünden;
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun "Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonu tarafından yurt dışında görevlendirme" başlıklı Ek 36. maddesi uyarınca, 05/06/2003 günlü, 2003/5357 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Kararın 25/01/2016 günlü, 2016/8563 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile eklenen 7/A maddesinde; yurt dışında görevlendirilecek personelin seçim esas ve usullerine yer verildikten sonra düzenlemenin 4. fıkrasında, "Temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle en az 70 puan alan adaylar arasında puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, seçileceği ilan edilen personel sayısı kadar aday yurtdışında görevlendirilmeye hak kazanır." hükmüne yer verilmiş; ancak anılan hükmün "Temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle..." ibaresine ilişkin kısmının, Danıştay İkinci Dairesinin 26/11/2019 günlü, E:2016/16107, K:2019/6553 sayılı kararıyla; yazılı sınavı tamamlayıcı nitelikte olması gereken ve öznel değerlendirmeyi beraberinde getiren sözlü sınavın, yurt dışında görevlendirilecek personel seçiminde tek başına belirleyici olmasında kamu yararına uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiştir.
2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Başvuru Kılavuzunun "1 Genel Esaslar" başlıklı maddesinin (a) bendinde; bu Kılavuzun, 05/06/2003 günlü, 2003/5357 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun Çalışma Esas ve Usulleri ile Bu Komisyon Tarafından Yurtdışında Görevlendirilecek Personelin Nitelikleri ile Hak ve Yükümlülüklerinin Belirlenmesine İlişkin Karara istinaden çıkarılan Bakanlıklararası Ortak Kültür Komisyonunun ...günlü, ...sayılı kararı çerçevesinde hazırlandığı hususu düzenleme altına alınmış olup; dava konusu Kılavuzda ise, anılan Bakanlar Kurulu Kararının 7/A maddesinin 4. fıkrasında yer alan düzenlemeyle aynı doğrultuda düzenleme yapılarak "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." kuralına yer verilmiştir.
Bu durumda; dava konusu ibarenin dayanağı olan Bakanlar Kurulu Kararının 7/A maddesinin 4. fıkrasında yer alan düzenlemenin, Danıştay İkinci Dairesinin 26/11/2019 günlü, E:2016/16107, K:2019/6553 sayılı kararıyla iptaline hükmedilmiş olması karşısında, normlar hiyerarşisi uyarınca bir üst basamakta yer alan Bakanlar Kurulu kararına aykırı hale gelen ve sınava katılan ilgililerin başarı sıralamasının, sadece temsil yeteneği sınav puanı esas alınmak suretiyle oluşturulmasına olanak sağlayan düzenlemede hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
B- Davacının Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavından 56 puan alarak başarısız sayılmasına ilişkin işlem yönünden;
Davacının katıldığı Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavının mevzuatta aranılan bütün şartlara haiz olduğu, öte yandan dava konusu Kılavuz hükmünde yer alan düzenlemenin iptaline karar verilmiş olmasının ise tek başına davacının katıldığı sözlü sınavın hukuka aykırı olması sonucunu doğurmayacağı kanaatine ulaşılmıştır. Kaldı ki, Kılavuz hükmünün iptal edilmiş olması karşısında oluşan yeni hukuki duruma göre davalı idare tarafından yeniden bir başarı listesinin oluşturulacağı da şüphesizdir.
Yukarıda yer verildiği üzere; davacının katıldığı Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavında kura usulü ile davacıya üç soru yöneltildiği, ancak davacı tarafından soruların iki tanesine yanlış cevap verilmesi neticesinde Komisyon üyelerinin her biri tarafından belirlenen kriterler göz önünde bulundurularak 50 ila 60 arasında puan takdir edilmesi sonucunda davacının 56 puan alarak başarısız sayıldığı görülmekte olup, ölçme ve değerlendirme kriterlerine uygun puan takdir edildiği sonuç ve kanaatine varıldığından, söz konusu mülakat sınavında davacının 56 puanla başarısız sayılmasına ilişkin işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Diğer taraftan; 2577 sayılı Yasa'nın 31. maddesinin gönderme yaptığı, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 326. maddesinde, yargılama giderlerinin, davayı kaybeden tarafa yükleneceği; 330. maddesinde, vekil ile takip edilen davalarda mahkemece, kanuna göre takdir olunacak vekâlet ücretinin, taraf lehine hükmedileceği; 323. maddesinde, vekille takip edilen davalarda kanun gereğince takdir olunacak vekâlet ücretinin yargılama giderlerinden olduğu hükme bağlanmıştır.
Bununla birlikte, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 'Avukatlık Ücreti' başlıklı 164. maddesinde de, avukatlık ücretinin, avukatın hukuki yardımının karşılığı olan meblağı veya değeri ifade ettiği, 168. maddesinin son fıkrasında ise, avukatlık ücretinin takdirinde, hukuki yardımın tamamlandığı veya dava sonunda hüküm verildiği tarihte yürürlükte olan tarifenin esas alınacağı kurala bağlanmıştır.
Dava dosyasının incelenmesinden; her ne kadar davalı idarelerden Milli Eğitim Bakanlığınca savunma süresinde verilmemiş ise de; vekil aracılığı ile Milli Eğitim Bakanlığının birinci savunması ekinde davayla ilgili bilgi ve belgelerin dava dosyasına sunulduğu, yürütmenin durdurulması kararına karşı itiraz yoluna başvurulduğu görüldüğünden, vekalet ücretinin, vekilin sarf ettiği emeğin karşılığı olduğu hususu dikkate alındığında; davalı Dışişleri Bakanlığı yanında Milli Eğitim Bakanlığı lehine de vekalet ücretine hükmedilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2017 Yılı Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Sınavı ve Temsil Yeteneği Mülakatı Başvuru Kılavuzunun "Yurt Dışında Görevlendirilecek Öğretmenler İçin Yapılacak Sınavlar" başlıklı bölümünde yer alan "3.6. Temsil Yeteneği Mülakatı Başarı Sıralaması" başlıklı maddesinin (b) fıkrasında düzenlenen "Temsil Yeteneği Mülakatı sonucunda puanı en az 70 ve daha yukarı olan adaylar içerisinde, puan üstünlüğüne göre başarı sıralaması yapılarak, bu Kılavuzun Tablolar bölümünde alanlar bazında belirtilen sayıda öğretmen başarılı sayılarak yurt dışında görevlendirilmeye hak kazananlar listesine alınacaktır." ibaresinin İPTALİNE;
2. Davacının Temsil Yeteneği Mülakatı Sınavından 56 puan alarak başarısız sayılmasına ilişkin işlem yönünden ise DAVANIN REDDİNE;
3. Dava kısmen iptal, kısmen ret ile sonuçlandığından, aşağıda dökümü yapılan ...-TL yargılama giderinin, davadaki haklılık oranına göre yarısı olan ...-TL'lik kısmının davacı üzerinde bırakılmasına, geriye kalan ...-TL yargılama giderinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine, itiraz aşamasında davalı idarelerce yapılan ...-TL posta giderinin davalı idareler üzerinde bırakılmasına, eksik yatırılan ...-TL posta ücretinin davacıya tamamlatılmasına, posta gideri avansından artan miktarın kararın kesinleşmesinden sonra aidiyetine göre davalı idarelere iadesine;
4. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen ...-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine; ...-TL vekalet ücretinin davalı idarelerden alınarak davacıya verilmesine;
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 24/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.