Esas No: 2021/3061
Karar No: 2022/750
Karar Tarihi: 28.02.2022
Danıştay 12. Daire 2021/3061 Esas 2022/750 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2021/3061 E. , 2022/750 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/3061
Karar No : 2022/750
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: 30/08/2000 tarihinde astsubaylığa nasbedilen davacının; astsubaylığa nasbedilmeden önce, 1997-1999 yılları arasında Çukurova Üniversitesi, Osmaniye Meslek Yüksek Okulunda geçen öğrenim süresinin 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu'nun 15/e maddesi kapsamında borçlandırılmak suretiyle fiili hizmetinden sayılması talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 26/12/2012 tarihli işlemin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince, Danıştay Onikinci Dairesinin … tarih ve E:… , K:… sayılı bozma kararına uyularak; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu'nun mülga 15/e maddesinde fakülte, yüksek okul veya meslek yüksek okullarında kendi hesabına okuduktan sonra muvazzaf subay veya astsubay nasbedilen veya askerlik hizmetini takiben muvazzaf subay veya astsubaylığa geçirilenlerin yüksek öğrenim süresinin borçlanılabilmesinin öngörüldüğü; 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun Geçici 4. maddenin onuncu fıkrasında da, bu Kanun'un yürürlüğe girmesinden önce üniversitelerin çeşitli fakülte, yüksek okul veya meslek yüksek okullarında kendi hesabına öğrenim yaptıktan sonra muvazzaf astsubay nasbedilenlerin sözü edilen okullarda geçen başarılı öğrenim sürelerinin borçlanabilmelerine ilişkin usul ve esasların düzenlendiği; 5510 sayılı Kanun'un Geçici 4. maddesinin dördüncü fıkrasında, bu Kanun'da aksine bir hüküm bulunmadığı takdirde, Emekli Sandığı iştirakçisi iken, bu Kanun'un yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, 4/1-c maddesi kapsamına alınanlar hakkında bu Kanun'la yürürlükten kaldırılan hükümleri de dahil 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre işlem yapılacağının kurala bağlandığı; bu kapsamda üniversitelerin çeşitli fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarında kendi hesabına öğrenim yaptıktan sonra muvazzaf astsubay nasbedilenlerin; söz konusu okullarda geçen başarılı öğrenim sürelerinin borçlandırılmasıyla ilgili olarak 5510 sayılı Kanun'un Geçici 4. maddesinin onuncu fıkrasında özel bir düzenleme bulunması nedeniyle, bu durumda olan ilgililer hakkında 5434 sayılı Kanun'un 15/e maddesinin uygulanmasının mümkün olmadığı dikkate alındığında; 30/08/2000 tarihinde astsubaylığa nasbedilen davacının, 1997-1999 yılları arasında Çukurova Üniversitesi, Osmaniye Meslek Yüksek Okulunda geçen öğrenim süresinin 5434 sayılı Kanun'un 15/e maddesine göre borçlandırılmasının mümkün bulunmadığı gerekçesiyle, davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : 5510 sayılı Kanun'un Geçici 4. maddesinin onuncu fıkrasına göre borçlandırılması halinde, 5434 sayılı Kanun'un 15/e maddesine göre yaklaşık üç kat daha fazla ödeme yapması gerektiği; 5434 sayılı Kanun'un 15/e maddesinin kendisi hakkında da uygulanmasına engel bir düzenlemenin bulunmadığı; aynı kurumda çalışanların borçlanma yönünden farklı kurallara tabi tutulmasının eşitlik ilkesine aykırı olduğu belirtilerek, Mahkeme kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı konusu işlemin hukuka uygun olduğu belirtilerek, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 6545 sayılı Kanun ile değişik 50. maddesinin dördüncü fıkrasında, Danıştayın bozma kararına uyulduğu takdirde, bu kararın temyiz incelemesinin bozma kararına uygunlukla sınırlı olarak yapılacağı hükmüne yer verilmiştir.
Temyizen incelenen kararda, İdare Mahkemesince bozma kararında belirtilen esaslara uyulduğu anlaşılmış olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:… , K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin birinci fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere 28/02/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.