Esas No: 2020/3962
Karar No: 2022/1349
Karar Tarihi: 03.03.2022
Danıştay 8. Daire 2020/3962 Esas 2022/1349 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2020/3962 E. , 2022/1349 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/3962
Karar No : 2022/1349
Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) : ...Üniversitesi Rektörlüğü
Vekili : Av. ...
Karşı Taraf (Davacı) : ...
Vekili : Av. ...
İstemin Özeti : .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : ...
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının gerekçesi değiştirilmek suretiyle onanması gerektiği düşünülmektedir
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalında TUS Tüzüğü'nün 19. maddesi gereğince 29.07.2011 tarihinde uzmanlık eğitimine başlayan ve halen bu eğitimine devam eden davacının uzmanlık eğitimine başladığı tarihten itibaren nöbet ücretlerinin ödenmesine yönelik 10.09.2013 günlü başvurusunun reddine ilişkin ...gün ve ...sayılı işlemin iptali ve işlem nedeni ile yoksun kalınan zararın yasal faizi ile birlikte tazmini istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, davacının, 10.09.2013 tarihinde kayda giren dilekçe ile 29.07.2011 tarihinden itibaren ödenmeyen nöbet ücretlerinin ödenmesi istemiyle davalı idareye başvurduğu, davacının başvurusunun idarece reddedilmesi üzerine 13.11.2013 tarihinde kayda giren dilekçeyle bakılan davayı açtığı anlaşılmakta olup, kendisine (davanın açıldığı tarihten geriye doğru 120 günü aşmamak koşuluyla) başvuru tarihinden geriye doğru altmış günlük süre içindeki ilk uygulama esas alınarak maddi haklarının ödenmesinin mümkün olduğu; buna karşın davanın açıldığı tarihten geriye doğru 120 günü ve/veya başvuru tarihinden geriye doğru altmış günlük süreyi aşan dönemdeki uygulamalardan doğan zararların ödenmesine süre aşımı nedeniyle imkân bulunmadığı ve maddi haklarının tazminine ilişkin bu kısmının esasının incelenmesine olanak bulunmadığı, dava konusu işlemin ve tazminat isteminin anılan döneme ilişkin davanın süre aşımı nedeni ile reddi gerektiği gerekçesiyle süre aşımı nedeniyle reddine; süresinde olan kısım yönünden ise Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğine göre uzmanlık eğitiminin, tıp veya diş hekimliğinde uzman olabilmek için gereken eğitim ve öğretimi ifade ettiği belirtilmiş olup; benzer nitelikli bir davada ...İdare Mahkemesi'nin ...tarihli ve E:...esas sayılı ara kararı ile, "Davacının uzmanlık eğitimini yaptığı Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Ana Bilim Dalında görevli olan diğer asistanlara (bir başka anlatımla, 2547 sayılı Kanun kapsamında görev yapan Türk uyruklu asistanlara) aylık ve diğer ücretleri haricinde yaptıkları nöbet hizmeti nedeniyle herhangi bir ücret ödenip ödenmediğinin sorulmasına, nöbet ücreti ödenmiyor ise bu durumun idari ve hukuki nedenlerinin bildirilmesinin istenilmesine," karar verildiği; bu ara kararına istinaden davalı idarece gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesinden, 2547 sayılı Kanun kapsamında görev yapan Türk uyruklu asistanlara aylık ve diğer ücretleri haricinde yaptıkları nöbet hizmeti nedeniyle bir ücret ödendiğinin belirtildiği görülmekle; nöbet hizmetinin uzmanlık eğitiminin bir parçası olmadığı, davacıya nöbet hizmeti karşılığı ücretlerinin de ödenmediği anlaşıldığından, dava konusu işlemde eşitlik ilkesine, hukuka ve mevzuata uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun'un ek 14. maddesinin 4. fıkrasında 02.01.2014 tarih 6514 sayılı Kanunun 25. maddesi ile yapılan değişiklik ile "Tıpta ve diş tabipliğinde yabancı uyruklu kontenjanında uzmanlık eğitimi yapmakta olanlara, ilgili kurumun döner sermayesinden, döner sermayesi bulunmayan kurumlarda kurum bütçesinden, vakıf üniversitelerinde ise kendi bütçelerinden (13.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda ödeme yapılacağı, bu ödemeden damga vergisi dışında herhangi bir kesinti yapılmayacağı" düzenlenmiştir.
26.04.2014 tarih 28983 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği ile birlikte 29.06.2009 tarihli Yönetmelik yürürlükten kaldırılmış olup; söz konusu Yönetmeliğin 12. maddesinin 2. fıkrasında "TUS'a tabip, eczacı, kimyager ve veterinerler; DUS'a diş tabipleri başvurabilir. Bu sınavlara girebilmek için adayın sınavlara başvuru sırasında mesleğini yapmaya yetkili olması şartı aranır. YDUS'a başvurmak için sınav yapılacak ana dalda uzman unvanını almış olmak şarttır. Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları için özel mevzuatındaki hükümler saklıdır" hükmü; 14. maddesinin 1. fıkrasında, "Yabancı uyruklular; a) Kurumlarda yabancı uyruklulara ayrılan kontenjan bulunması, b) Ana dal uzmanlık eğitimi yapmak için Türkiye'deki tıp veya diş hekimliği fakültelerinin birinden mezun olunması veya yabancı ülkelerdeki bu fakültelerin birinden mezun olup YÖK'ten denklik belgesi alınmış olması; yan dal uzmanlık eğitimi yapmak için Türkiye'deki uzmanlık eğitimi veren kurumlardan uzmanlık belgesi alınmış olunması veya 23, 24 ve 25 inci maddeler çerçevesinde Bakanlıkça verilmiş bir denklik belgesine sahip olunması, c) Türkiye'de uzmanlık eğitimi yapmalarına engel hallerinin bulunmaması, ç) Türkiye'de ikametlerine izin verilmiş olması, d) Uzmanlık eğitimi süresince kendilerine burs verileceğini veya Türkiye'deki giderlerinin karşılanacağını belirten bir belgenin sunulması, e) Uzmanlık eğitimine giriş sınavlarında ilgili programa yerleştirilmiş olunması, kaydıyla uzmanlık eğitimine kabul edilir." hükmü; aynı maddenin 4. fıkrasında ise "Türkiye'de yabancı uyruklu olarak uzmanlık eğitimi görmekte iken Türk uyruğuna geçenlerin uzmanlık eğitimi, eğitime başladıkları statüde devam eder." düzenlemesi yapılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun ek 33. maddesinde nöbet ücretlerinin ödenmesine ilişkin hükümler düzenleme altına alınmış, bu kanuna 10.09.2014 tarih ve 29116 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 6552 sayılı İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun'un 69. maddesi ile "(e) bendi kapsamında bulunanlar” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında bulunanlar” ibaresi eklenmiş ve nöbet ücretlerine ilişkin hükümlerin yer aldığı ek 33. maddenin 2. fıkrası, "Bu madde hükmü, üniversitelerin yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 50 nci maddesinin (e) bendi kapsamında bulunanlar ile yataklı tedavi kurumlarında çalışan ve 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Kanunun ek 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında bulunanlar hakkında da uygulanır. " şeklini almıştır.
Yukarıda bahsedilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; gerekli şartları sağlayarak ve koşulları yerine getirerek Türkiye'de tabip, diş tabibi ve eczacı olarak uzmanlık eğitimine kabul edilen yabancı uyruklu olup, uzmanlık eğitimi almakta olanlara, 657 sayılı Kanun'un ek 33. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen tabloya göre tabi oldukları kadro çerçevesinde gösterge rakamlarının aylık katsayısı ile çarpılması sonucu hesaplanacak tutarda nöbet ücreti ödeneceği hüküm altına alınmış; böylece yapılan mevzuat değişiklikleri ile tabip, diş tabibi ve eczacı olarak mesleğini icra eden meslek mensupları arasında nöbet ücretleri açısından yabancı uyruklu-Türk uyruklu ayrımı ortadan kaldırılmıştır.
Bu durumda, mevzuatlarda yapılan değişiklikler ile nöbet ücretlerinin ödenmesi konusunda artık Türk uyruklu tabip, diş tabibi ve eczacı meslek mensuplarından bir farkı bulunmayan davacı hakkında, nöbet ücretlerinin tarafına ödenmesine ilişkin talebi reddeden davalı idare işleminin iptaline ilişkin Mahkeme kararının sonucu itibariyle hukuka uygun olduğu anlaşılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin reddiyle .... İdare Mahkemesince verilen ve hüküm fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunan kararın yukarıda belirtilen gerekçeyle onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 03/03/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.