Esas No: 2021/1080
Karar No: 2022/792
Karar Tarihi: 09.03.2022
Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/1080 Esas 2022/792 Karar Sayılı İlamı
DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU 2021/1080 E. , 2022/792 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2021/1080
Karar No : 2022/792
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Birliği
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : Danıştay Sekizinci Dairesinin 07/10/2020 tarih ve E:2018/955, K:2020/4099 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 25/12/2017 tarihinde davacı Birliğe tebliğ edilen … tarih ve … sayılı yazı ve içeriğinde belirtilen davalı idarenin … tarih ve E.… sayılı Makam Olur'unun iptali ile 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu'nun 6. maddesinin Anayasa'ya aykırı olduğundan bahisle iptali için Anayasa Mahkemesine başvurulması istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Sekizinci Dairesinin 07/10/2020 tarih ve E:2018/955, K:2020/4099 sayılı kararıyla; davacının Anayasa'ya aykırılık iddiası ciddi görülmemiş,
Anayasa'nın 135. maddesi, 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu'nun 1. maddesi, 4. maddesinin 1. fıkrası ve 6. maddesi ile 6326 sayılı Kanun'un genel gerekçesi ve 26/12/2014 tarih ve 29217 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği'nin 36. maddesinin 1. fıkrasında yer alan kurallar aktarılarak,
Davacı tarafından; mesleğini, serbest meslek şeklinde veya 4857 sayılı İş Kanunu'na tabi olarak sürdüren kişiler bakımından davalı idarenin taban ücret belirlemesinin hukuka aykırı olduğu, sözleşme serbestisi nedeniyle, tarafların ücretlerini asgari ücretin altında kalmamak şartıyla serbestçe belirleyebileceği, davalı Bakanlığın kamu kurumu niteliğindeki Turist Rehberleri Birliğini idari ve mali yönden denetleme yetkisi bulunmakta ise de, bu hususun seyahat acentası ile rehber arasında serbestçe belirlenecek olan rehberlik ücreti konusunda Bakanlığa taban ücret tarifesi çıkarma ve aylık taban ücret belirleme yetkisi vermediği belirtilmekte olup, uyuşmazlıkta öncelikle davalı idarenin taban ücret düzenleme yetkisi yönünden değerlendirme yapılması gerektiği,
Davalı idarenin taban ücret düzenleme yetkisi yönünden;
Anayasa'nın 135. maddesinin 5. fıkrasında yer alan "Bu meslek kuruluşları üzerinde Devletin idari ve mali denetimine ilişkin kurallar kanunla düzenlenir." hükmü gereğince, merkezi idarenin meslek kuruluşları üzerindeki idari vesayet yetkisinin idari ve mali denetimle sınırlı olarak verildiği anlaşılmakta olup, 6326 sayılı Kanun'un 6. maddesi ile Kültür ve Turizm Bakanlığına idari ve mali denetim yetkisi kapsamında turist rehberleri tarafından verilecek hizmetlere ilişkin taban ücreti belirleme yetkisinin verildiğinin anlaşıldığı,
Anayasa'da belirtilen yetkiler ile 6326 sayılı Kanun'da belirtilen amaçlar ve Kanun'un genel gerekçesinde belirtilen turist rehberliği mesleğinin ülkemiz tanıtımındaki önemi göz önünde bulundurulduğunda, turist rehberlerinin hak ve menfaatlerini korumak, turist rehberleri arasında rekabet yaratılarak turist rehberliği hizmetinin sunumunda niteliğin düşmesinin önüne geçilmesini sağlamak amacıyla Birlik üyeleri tarafından verilecek hizmetlere ilişkin taban ücretin belirlenmesinin Kültür ve Turizm Bakanlığının görev alanı ile ilgili olduğu,
Turist rehberlerinin sunacağı hizmet karşılığı alınacak taban ücretin belirlenmesinin, hizmetin gereği gibi ifa edilebilmesi ve kamu yararı açısından zorunlu olduğu, ayrıca, taban ücret belirlenmesinin, turist rehberleri ile hizmet sunduğu kişiler arasında, asgari ücretin altında olmamak şartıyla serbestçe ücret belirlenmesine engel oluşturmadığı,
Dava konusu Olur'un günlük tur, transfer turu, gece turu ve paket tur taban ücretlerinin belirlenmesine ilişkin kısmı yönünden;
6236 sayılı Kanun'a dayanılarak çıkarılan Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği'nin 36. maddesinin 2. cümlesinde yer alan "taban ücretlerinin ise tur, paket tur, gece turu ve transfer olarak günlük ve aylık taban ücreti üzerinden belirleneceği" düzenlemesinin iptali istemiyle açılan davada, Dairelerinin 14/02/2016 tarih ve E:2015/1252, K:2018/759 sayılı kararı ile söz konusu düzenleme yönünden davanın reddine karar verildiği ve bu kararın Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 09/10/2019 tarih ve E:2018/3051, K:2019/4196 sayılı kararıyla onanarak kesinleştiği anlaşıldığından, davalı idare tarafından günlük tur, transfer tur, gece turu ve paket tur yönünden tarife belirlenmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı,
Dava konusu Olur'un aylık taban ücretlerin belirlenmesine ilişkin kısmı yönünden;
6236 sayılı Kanun hükümleri ile turist rehberliği mesleğinin, serbest meslek şeklinde veya 22/5/2003 tarih ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine tabi olarak icra edilebileceği öngörüldükten sonra, Bakanlık tarafından taban ücret tarifesinin belirlenmesi hususunda turist rehberlerinin serbest meslek şeklinde ya da İş Kanunu'na tabi olarak çalışmaları yönünden herhangi bir ayrıma gidilmediği, söz konusu Kanun hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, asgari ücret tarifesinin belirlenmesine ilişkin Bakanlığa verilen yetkinin hem serbest meslek hem de İş Kanunu hükümlerine tabi olarak çalışan turist rehberlerini kapsadığının kabulü gerektiği,
Bu itibarla; 6326 sayılı Kanun'da, turist rehberliği taban ücret tarifesinin Bakanlık tarafından belirlenmesine yönelik düzenlemede turist rehberlerinin mesleği ne şekilde icra ettiğine yönelik bir ayrıma gidilmemesi ve Turist Rehberliği Meslek Yönetmeliği'nin 36. maddesi uyarınca taban ücret tarifesinin aylık taban ücreti de kapsadığının açıkça belirtilmesi karşısında, Bakanlığın bir işverene bağlı olarak çalışan turist rehberlerinin işverenden alacakları taban ücretlerinin aylık olarak belirlenmesine ilişkin yetkiye sahip olduğu hususunda kuşku bulunmadığı,
Davacı tarafından, taban ücret fiyatları belirlenirken, illerin ve bölgelerin gelişmişlik, ekonomik ve sosyal yapıları ve turizm altyapılarının dikkate alınmadığı gibi, dil bilgisi, eğitim düzeyi, tecrübe, gelen grubun düzeyi gibi belirleyici unsurların da dikkate alınmadığı ve serbest piyasa koşullarına göre belirlendiği iddia edilmekte ise de, turist rehberlerine 2018 yılında hizmet grupları itibarıyla uygulanacak taban ücretlerinin belirlenmesine ilişkin işlem ile, Kanun maddesinin öngördüğü amaca uygun olarak, turizm sektörünün ihtiyaçları, turizm faaliyetinin özellikleri ve kültür ve turizm politikaları doğrultusunda, Yönetmeliğin 36. maddesi hükmü uyarınca hizmet grubu sınıflandırmasının yapıldığı ve verilen hizmetle orantılı miktarda ücretlerin belirlendiği, dolayısıyla hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle,
davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, davalı idarenin taban ücret tarifesi belirleme yetkisinin bulunmadığı, süreklilik arz eden bir işte taban ücret tarifesi belirlenmesinin hukuka aykırı olduğu, 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine tabi olarak çalışan turist rehberlerinin aylık taban ücretinin belirlenmesinin anılan Kanun'a ve sözleşme özgürlüğü ilkesine aykırı olduğu, rehberin kıdemli veya kıdemsiz olup olmadığı ayrımı yapılmaksızın, rehberin niteliklerine bakılmaksızın, acentanın aylık iş potansiyeli ve mali durumu dikkate alınmaksızın fahiş miktarda aylık taban ücret belirlendiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay Sekizinci Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'NIN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden davacının yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan;
"a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c) Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin Danıştay Sekizinci Dairesinin temyize konu 07/10/2020 tarih ve E:2018/955, K:2020/4099 sayılı kararının ONANMASINA,
3. Kullanılmayan 97,70 TL yürütmeyi durdurma harcının istemi hâlinde davacıya iadesine,
4. Kesin olarak, 09/03/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.