
Esas No: 2019/2725
Karar No: 2022/1006
Karar Tarihi: 16.03.2022
Danıştay 13. Daire 2019/2725 Esas 2022/1006 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2019/2725 E. , 2022/1006 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2019/2725
Karar No:2022/1006
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Petrol Ürünleri Taşımacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi'nin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Dağıtıcı lisansı sahibi davacı şirketin bayisi olan "… Harfiyart Nakliyat Petrol Ürünleri İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti."ne ait akaryakıt istasyonunda 09/02/2013 tarihinde yapılan denetimde, otomasyon sisteminin çalışmadığı, bayide tespit edilen aykırılıkların Kuruma bildirilmediği ve otomasyon sisteminde oluşan arızanın 10 gün içerisinde giderilmediğinin tespit edildiğinden bahisle 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu’nun 19. maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendinin (3) numaralı alt bendi uyarınca 850.000,00-TL idarî para cezası verilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesi'nce verilen … tarih ve E:… , K:… sayılı kararda; dağıtıcı lisansı sahibi davacı şirketin bayisine ait akaryakıt istasyonunda yapılan denetimde, 29/01/2013 tarihinden itibaren otomasyon cihazının arızalı olduğu, dağıtıcıdan 01/02/2013 tarihinde 10.024 litre motorin alındığı, son gelen fatura ile 1 ve 2 no'lu tanklardaki yakıt toplandığında 11.929 litre akaryakıt olduğu, denetim anında ise, … plakalı tanker ile 1 ve 3 no'lu yeraltı tanklarında toplam 35.000 litre yakıt olduğunun tespit edildiği, yaklaşık 23.000 litre yakıtın kaynağının belgelenemediği ve faturasının ibraz edilemediği, bayiye ait akaryakıt istasyonunun 25/01/2013 ile 25/04/2013 tarihleri arasındaki otomasyon bilgileri dökümü incelendiğinde, dönem başı stok, dönem sonu stok ve pompa satış verilerinin birbiri ile uyumlu olmadığı, bu nedenle dağıtıcı lisans sahibi davacı şirketin bayisinin akaryakıt istasyonunda otomasyon sisteminin çalışmadığı ve otomasyon sisteminde oluşan arızanın giderilmediği hususlarının sabit olduğu anlaşıldığından, davacı şirkete idarî para cezası verilmesine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi'nce; istinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, davalı idarenin ceza tayinine esas aldığı soruşturma raporunun eksik ve hatalı olduğu, soruşturmaya konu akaryakıt istasyonuna otomasyon sisteminin mevzuata uygun bir şekilde kurulduğu ve işler hâle getirildiği, şirketlerine atfedilebilecek hukuka aykırı bir eylem bulunmadığı, işlemin, amaç, sebep, konu unsuru yönünden hukuka aykırı olduğu, dağıtım şirketi olarak kendilerine düşen her türlü yükümlülükleri yerine getirdikleri, bayinin yasaya aykırı davranışlarından kaynaklanan eylem nedeniyle cezalandırılmalarının hukuka aykırı olduğu, 7164 sayılı Kanun ile getirilen değişikliklerin ve yürürlüğe giren ihtar müessesesinin lehe olduğu için uygulanması gerektiği, bu nedenle idarî para cezası verilemeyeceği, denetim yapılan bayide söz konusu tankın kumla doldurulduğu ve kullanılmayacağının taahhüt edildiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ … 'İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Bölge idare mahkemesi kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi'nin … tarih ve E:… , K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, anılan Bölge İdare Mahkemesi kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. 2577 sayılı Kanun'un 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesi'ne gönderilmesini teminen dosyanın … İdare Mahkemesi'ne gönderilmesine, 16/03/2022 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.