Abaküs Yazılım
22. Hukuk Dairesi
Esas No: 2011/8644
Karar No: 2011/6091

Yargıtay 22. Hukuk Dairesi 2011/8644 Esas 2011/6091 Karar Sayılı İlamı

22. Hukuk Dairesi         2011/8644 E.  ,  2011/6091 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ : Siirt Asliye Hukuk Mahkemesi
    TARİHİ : 15/06/2011
    NUMARASI : 2011/563-2011/627

    Davacı vekili müvekkilinin tasarrufu teşvik kesintisi, katkı payı ve nema alacağının hüküm altına alınması istemiyle, fazlaya dair haklarını saklı tutarak açtığı kısmi davanın kabul edildiğini ve Yargıtay onamasından geçerek kesinleştiğini, kısmi davada bilirkişi raporu ile belirlenen fazlaya ilişkin alacağının bu ek dava ile hüküm altına alınmasını istemiştir.
    Davalı vekili, müvekkili Hazine Müsteşarlığı Kamu Finansman Genel Müdürlüğü ile SGK arasındaki yazışmalarda ....Belediyesinin çalışanların tasarrufu teşvik hesapları ilgili borçlarının uzlaşmaya dahil edilmediğinin anlaşıldığını, bu durumda müvekkilinin sorumluluğundan söz edilemeyeceğini belirterek davanın reddine karar verilmesi gerektiğini savunmuştur.
    Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiştir.
    Karar davalı Hazine Müsteşarlığı tarafından temyiz edilmiştir.
    Dosyadaki bilgi ve belgelere göre davacının, fazlaya dair haklarını saklı tutarak, tasarrufu teşvik kesintisi, katkı payı ve nema alacağının davalıdan alınmasına karar verilmesi istemiyle açtığı kısmi davanın lehine sonuçlandığı, kararın Yargıtay 9. Hukuk Dairesince onanarak kesinleştiği anlaşılmaktadır. Davacı bu ek dava ile ilk davada bilirkişi raporu ile belirlenen ancak talebe bağlılık kuralı nedeniyle karara bağlanmamış olan kısmının hüküm altına alınmasını istemiştir.
    24.04.2003 tarihli ve 4853 sayılı Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak Ödemelere Dair Kanuna 5568 sayılı Kanunla eklenen Ek 1.maddeye göre mülga 09.03.1988 tarihli ve 3417 sayılı Kanunla kurulan ve bu kapsamda hak sahiplerine yapılacak ödemelere ilişkin usûl ve esasları belirlemek üzere 24.04.2003 tarihli ve 4853 sayılı Kanunla tasfiye edilen Çalışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabına ait tüm varlık ve yükümlülükler, 31.12.2007 tarihine kadar Hazineye devrolunmuştur.
    5393 sayılı Belediye Kanununun geçici 5. maddesine göre belediyeler ve bağlı kuruluşları ile sermayesinin yüzde ellisinden fazlası belediyelere ait şirketlerin,  31.12.2004 tarihi itibariyle kamu kurum ve kuruluşlarından olan kamu ve özel hukuka tabi alacakları, bunların diğer kamu kurum ve kuruluşlarına olan borçlarına karşılık gelmek üzere 31.12.2005 tarihine kadar takas ve mahsup edilir. 
    Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 23.12.2009 tarih ve 9/478–594 sayılı kararında da belirtildiği üzere 5393 Sayılı Kanunun 5. maddesi kapsamında uzlaşma kapsamına alınan tasarrufu teşvik kesintisi, katkı payı ve nema alacaklarından sorumluluk S.S.K. ve Hazineye aittir. Buna göre davalı Hazine Müsteşarlığının sorumluluğu çalışanların tasarrufu teşvik hesapları konusunda uzlaşma yapılmış olmasına bağlıdır. Başka bir anlatımla, tasarrufu teşvik hesapları uzlaşmanın kapsamında değilse ise davalı Hazine Müsteşarlığının sorumluluğundan söz edilemez.
    Somut olayda, ilk davada (kısmi dava) mahkemece SGK’dan Siirt Belediyesi ile borçlarının yapılandırılması konusunda uzlaşmaya gidilip gidilmediği sorulmuş, verilen 27.04.2010 tarihli cevapta uzlaşma sağlandığı bildirilmiştir. İlk davada talep edilen miktar bakımından davalı Hazine Müsteşarlığının sorumluluğu, başka bir anlatımla taraf sıfatı bu cevabi yazıya göre belirlenmiştir. Ancak ek davada Hazine Müsteşarlığınca dosyaya sunulan 08.04.2011 tarihli SGK yazısında ise ...Belediyesi çalışanlarının tasarrufu teşvik hesapları ile ilgili borçlarının uzlaşma kapsamında olmadığı belirtilmiştir.
    Ek davada verilen karar yalnızca talep edilen ve hüküm altına alınan miktar bakımından kesin hüküm teşkil eder. Davacının fazlaya dair saklı tuttuğu miktar ve davalının taraf sıfatı bakımından kesin hüküm teşkil etmez. Bu nedenle, SGK’nın belirtilen yazılarına göre tasarrufu teşvik kesintisi ve katkı paylarının uzlaşma kapsamında olup olmadığı kuşkuya yer vermeyecek şekilde araştırılmalı, uzlaşma kapsamında değilse davalı Hazine Müsteşarlığı aleyhine açılan bu davanın reddine karar verilmelidir. Eksik inceleme ile yazılı şekilde karar verilmiş olması hatalı olmuştur.
    SONUÇ: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebepten BOZULMASINA, 24.11.2011 gününde oybirliği ile karar verildi.

     


     

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi