20. Hukuk Dairesi 2017/6598 E. , 2018/1834 K.
"İçtihat Metni"....
Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı ... Yönetimi tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
Davacı ... Yönetimi 12.03.2012 tarihli dilekçeyle; 3402 sayılı Kanuna 5831 sayılı Kanunun 8. maddesiyle eklenen Ek 4. madde uyarınca yapılan düzeltme işlemi sırasında 1888 sayılı orman parselinin dava dilekçesine ekli krokide (A), (B) ve (C) harfleri ile işaretlenen yaklaşık 8.125,62 m2 yüzölçümlü kesiminin orman sınırları dışında olduğu belirterek tescil dışı bırakıldığını, 1888 sayılı orman parselinin sınırlarının daraltıldığını ileri sürerek, düzeltme işleminin iptal edilip anılan yerlerin orman niteliği ile Hazine adına tescil edilmesi isteğinde bulunmuştur.
Mahkemece; çekişmeli yerlerin 3116 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılıp kesinleşen ilk orman tahdit haritası dışında kaldıkları gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, hüküm, davacı ... Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
Dava; 3402 sayılı Kanunun Ek-4. maddesi uyarınca yapılan düzeltme işlemine itiraz ve tescil niteliğindedir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yörede 1945 yılında 3116 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılıp 28.05.1945 tarihinde köy muhtarlığında, 05.12.1945 tarihinde Resmi Gazetede ilan edilerek kesinleşen orman kadastrosu, daha sonra 1744 sayılı Kanun hükümlerince yapılıp 03.03.1978 tarihinde ilan edilerek kesinleşen ..... serisi ormanlarının kadastrosu, aplikasyon ve 2. madde uygulaması, son olarak 3302 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılıp 16.12.1988 tarihinde ilan edilerek kesinleşen sınırlaması yapılmamış yerlerde orman kadastrosu, aplikasyon ve 2/B madde uygulaması, ayrıca 3402 sayılı Kanuna 5831 sayılı Kanunun 8. maddesi ile eklenen Ek-4. maddesine göre yapılıp 12.08.2011-12.09.2011 tarihleri arasında ilan edilen düzeltme işlemi vardır.
Mahkemece verilen karar usul ve kanuna aykırıdır.
Şöyle ki; dosya içeriği ve toplanan delilerden; 1888 sayılı orman parselinin bulunduğu alanın 1956 yılında yapılan ilk tesis kadastrosu sırasında “Devlet Çam Ormanı” belirtmesi ile tespit dışı bırakıldığı, 1995 yılında 2924 sayılı Kanun kapsamında yapılan kullanım kadastrosu sırasında 1888 parsel numarasıyla orman niteliği ile Hazine adına tescil edildiği, 12.08.2011-12.09.2011 tarih aralığında ilan edilen 3402 sayılı Kanuna 5831 sayılı Kanun ile eklenen Ek-4. maddesi uyarınca 26.07.2011 tarihli teknik raporun düzenlendiği, anılan raporda “ 1888, 1926, 1928 ve 1929 parsellerin aralarından yol geçtiğinden 1995 yılında ayrı ayrı parsel numaraları ile orman niteliği ile Hazine adına tescil edildikleri, ancak orman sınırlarının bütünlüğünün bozulmaması ve bu parsellerle kenarlaşan kadastral ve imar uygulamaları
-2- 2017/6598-2018/1834
sonucu oluşan parsellerin müşterek sınırlarındaki ölçü ve koordinat değerlerinin teknik mevzuatına ve zemine olan uyumluluğunun kontrol edilmesi sonucu, farklı koordinat sistemlerinde çalışılmasından ve fotogrametrik pafta üzerinden planimetre ile alan çevrilmesinden kaynaklanan hataların olduğunun tespit edildiği, ..... esaslarına uygun şekilde tespit edilen koordinat değerlerine göre yeniden hesaplanarak, düzenlenen ekli düzeltme ölçü krokisi ve alan hesabında da görüleceği üzere 1888, 1926, 1928 ve 1929 parsellerin 36.205.200,00 m2 olan alanının 3462 nolu parsel numarasıyla 36.520.322,05 m2 yüzölçümlü olarak düzeltildiğinin ” belirtildiği, böylelikle anılan düzeltme işlemi ile 1888 parselin, hükme dayanak yapılan bilirkişi kurulu tarafından düzenlenen 12.10.2013 tarihli rapora ekli Ek-1 nolu krokide (A), (B) ve (C) ile işaretlenen sırasıyla 4.643,51 m2 -284,17 m2-3.198,50 m2 yüzölçümlü kesimlerinin tescil dışı bırakıldığı, 1888, 1926, 1928 ve 1929 sayılı orman parsellerinin 3642 parsel numarasıyla 36.520.322,05 m2 yüzölçümlü olarak orman niteliği ile düzeltme yönüyle askıya çıkarıldığı, ancak düzeltme işleminin .... Tapu Müdürlüğünce uygun görülmeyerek tescil işlemlerinin yapılmadığı, böylelikle 3642 parselin kayden oluşmadığı ve 1888 parselin halen aktif durumda olduğu anlaşılmaktadır.
3402 sayılı Kanunun Ek-4 maddesinde “6831 sayılı Orman Kanununun 20/6/1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2"nci maddesi ile 23/9/1983 tarihli ve 2896 sayılı, 5/6/1986 tarihli ve 3302 sayılı Kanunlarla değişik 2 nci maddesinin (B) bendine göre orman kadastro komisyonlarınca Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerler, fiili kullanım durumları dikkate alınmak ve varsa üzerindeki muhdesatın kime veya kimlere ait olduğu ve kim veya kimler tarafından ne zamandan beri kullanıldığı kadastro tutanağının beyanlar hanesinde gösterilmek suretiyle, bu kanunun 11"inci maddesinde belirtilen askı ilanı hariç diğer ilanlar yapılmaksızın öncelikle kadastrosu yapılarak Hazine adına tescil edilir.
Bu maddeye göre yapılacak kadastro çalışmaları ikinci kadastro sayılmaz.
Bu maddeye göre yapılacak kadastro sırasında orman ve Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin sınır nokta ve hatları; orman kadastro tutanakları esas alınmak suretiyle orman işletme müdürlüğünce görevlendirilecek en az bir orman yüksek mühendisi ya da orman mühendisinin iştirak ettirildiği kadastro ekibince zemine aplike edilir. Bu çalışmalar sırasında kadastro veya orman haritalarında düzeltmeyi gerektiren tutanak, pafta ve zemin uyumsuzluğunun tespiti halinde, yukarıda oluşturulan kadastro ekibince teknik mevzuata uygun hale getirilir. Bu çalışmalara kadastro kontrol mühendisi de iştirak ettirilir. Çalışma sonucunda bir zabıt düzenlenir ve bu zabıt ekip görevlileri ile kontrol mühendisi tarafından birlikte imzalanır. Düzeltme işlemleri, orman mevzuatı ile tapu ve kadastro mevzuatına göre yapılmış ve bu Kanuna göre yapılacak askı ilanı ile de ilan ve tebliğ edilmiş sayılır.
Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerler, daha öncesi tescil edilmiş olduğuna bakılmaksızın Maliye Bakanlığının talebi üzerine, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce fiili kullanım durumları dikkate alınmak suretiyle ifraz ve/veya tevhit de yapılabilir. Bu işlemler sırasında, orman ve kadastro haritalarında tespit edilen fenni hatalar, yukarıdaki üçüncü fıkrada belirtilen usul ve esaslara göre düzeltilir....” hükmüne yer verilmiştir.
Anılan yasal düzenlemeden de anlaşılacağı üzere 3402 sayılı Kanunun Ek-4.maddesi uyarınca oluşturulan ekip tarafından sadece Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerde fiili kullanım durumları dikkate alınarak ifraz (ayırma) ve tevhit (birleştirme) işlemleri yapılabilir, orman niteliği ile tapuda kayıtlı yerler hakkında birleştirme, ifraz ve tescil dışı bırakma işlemleri yapılamaz.
Kaldı ki çekişmeli taşınmaz 1995 yılında yapılıp kesinleşen arazi kadastrosu yoluyla 1888 parsel numarasıyla orman niteliği ile Hazine adına tespit ve tescil edildiğinden, anılan tapu kaydı ancak 3402 sayılı Kanunun 12/3 maddesinde öngörülen 10 yıllık hak düşürücü süre içinde açılacak tapu iptali ve tescil davası yoluyla iptal edilebilir.
....
Hal böyle olunca çekişmeli 1888 parsel sayılı taşınmaz halen orman niteliği ile Hazine adına tapuda kayıtlı olduğundan davacı ... Yönetimi tarafından açılan davanın kabulüne, 1888 parsele ilişkin 3402 sayılı Kanunun Ek-4. maddesi uyarınca yapılan düzeltme, birleştirme ve tescil dışı bırakma işleminin iptaline karar verilmesi gerekirken dosya kapsamına uygun düşmeyen gerekçe ile davanın reddine karar verilmesi bozmayı gerektirmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; davacı ... Yönetiminin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde iadesine 15/03/2018 günü oy birliği ile karar verildi.