Esas No: 2021/4358
Karar No: 2022/1525
Karar Tarihi: 30.03.2022
Danıştay 12. Daire 2021/4358 Esas 2022/1525 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2021/4358 E. , 2022/1525 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/4358
Karar No : 2022/1525
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : … Bakanlığı - ANKARA
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: … Askeri Tıp Akademisinde profesör albay olarak görev yapmakta olan davacının, 17/10/2015 tarihinde profesör kadrosunda dördüncü yılını tamamlaması sebebiyle, bu tarihi takip eden ilk maaş döneminden itibaren ek gösterge rakamının 6400 olarak uygulanması ve bu ek gösterge rakamı esas alınarak maaşının ödenmesi gerekirken, 5800 rakamı esas alınarak ödenmesi yönünde tesis edilen işlemin iptali ile yoksun kalınan parasal hakların 15/11/2015 tarihinden itibaren yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesince, Danıştay Onikinci Dairesinin 18/12/2019 tarih ve E:2019/3602, K:2019/10386 sayılı bozma kararına uyularak; … Askeri Tıp Akademisinde görevli asker öğretim elemanlarının 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'na tâbi olduğu, diğer taraftan; 6756 sayılı Kanun'da Sağlık Bilimleri Üniversitesine devredilen personelden, aylıklarını 926 sayılı Kanun'a göre alanların aylık ve mâli haklarının aynı şekilde ödenmeye devam edeceğinin, rütbe, terfi ve kıdemlilik işlemleri ile emeklilik işlemlerinin yeni kurumlarınca 926 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılmasının öngörüldüğü, bu durumda; kıdemli albay rütbesinde asker öğretim üyesi olan davacının yürürlükte bulunan kanun hükümleri gereğince özlük ve mâli hakları bakımından 926 sayılı Kanun'a tâbi olduğu anlaşıldığından, ek göstergesinin de bu Kanun'daki rütbe esasına göre belirlenmesi gerektiği; öte yandan, memurların ve diğer kamu görevlilerinin aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği kuralı da dikkate alındığında; davacının 6400 ek gösterge rakamından yararlandırılmasına imkan tanıyan açık veya istisnai bir kanun hükmü bulunmadığı, kanun koyucu tarafından bu yönde bir irade ortaya konulmadığı sürece idarelerce yorum ya da kıyas yoluyla 2914 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanmasının hukuken mümkün bulunmadığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Öğretim üyeliği statüsü yönünden 2914 sayılı Kanun'a tabi olduğu, 926 sayılı Kanun'a tabi olmasının akademisyen kimliğini ortadan kaldırmadığı, ... Askeri Tıp Akademisinin Sağlık Bilimleri Üniversitesine devredilmesiyle birlikte askeri öğretim üyeleri ile sivil öğretim üyeleri arasında herhangi bir fark kalmadığı, eşitlik ilkesi gereğince, tüm üniversitelerde 4 yıllık profesörler hakkında tesis edilen işlemlerin davacı hakkında da tesis edilmesi gerektiği, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi kararlarının yerleşik içtihat haline geldiği, İdare Mahkemesi kararının Anayasa'nın 10. ve 55. maddesine aykırılık teşkil ettiği, Mahkemece uygulanması gereken hukuk kurallarının somut olaya uygulanamadığı, uyuşmazlık 2914 sayılı Kanun'a dayanmasına rağmen bu Kanun'a hasren bir yargılama yapılmadığı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu hükümlerine tabi öğretim üyeleri ile aynı hukuksal durumda bulunmaları nedeniyle hukuk devleti ilkesinin bir sonucu olarak aynı kurallara tabi tutulmalarının yasal bir zorunluluk olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : İdare Mahkemesi kararının hukuka uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davacının duruşma istemi yerinde görülmeyerek, işin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
5. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin birinci fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 30/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.