Esas No: 2022/1248
Karar No: 2022/1366
Karar Tarihi: 31.03.2022
Danıştay 13. Daire 2022/1248 Esas 2022/1366 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2022/1248 E. , 2022/1366 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2022/1248
Karar No : 2022/1366
DAVACI : ... Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş.
VEKİLİ : Av. ...
DAVALI : ... Kurumu
DAVANIN KONUSU :
31/12/2021 tarih ve 31706 6. Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan, .... tarih ve .... sayılı .... Kurulu (Kurul) kararının "Lisanssız Üreticilere İlişkin Tek Terimli Dağıtım Tarifesi" başlıklı kısmının iptali istenilmektedir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ :
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesine uygun bulunmayan dava dilekçesinin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dava dilekçesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:
MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
01/01/2022 tarihinden itibaren yürürlüğe giren 10706 sayılı Kurul kararının "Lisanssız Üreticilere İlişkin Tek Terimli Dağıtım Tarifesi" başlıklı kısmının iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.
İNCELEME VE GEREKÇE:
USUL YÖNÜNDEN:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinde, idarî davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, dilekçelerde tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adreslerinin, davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin, davaya konu olan idarî işlemin yazılı bildirim tarihinin, tam yargı davalarında uyuşmazlık konusu miktarın gösterileceği, dava dilekçelerinin ve bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı; 14. maddesinin üçüncü fıkrasında, dava dilekçelerinin, görev ve yetki, idarî merci tecavüzü, ehliyet, idarî davaya konu olabilecek kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı, süre aşımı, husumet, 3. ve 5. maddelere uygun olup olmadıkları yönlerinden sırasıyla inceleneceği; 15. maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ise, dilekçelerin 3. ve 5. maddelere uygun olmadıklarının tespiti hâlinde, yeniden dava açılmak üzere dilekçenin reddedileceği kurala bağlanmıştır.
Yargılama hukukunun temel ilkelerinden biri taleple bağlılıktır. Bu ilke uyarınca iptali istenen idarî işlemle sınırlı olarak mahkemelerce inceleme yapılması gerekmekte olup, talebin incelemeye konu olabilecek nitelikte açık, belirli ve somut olması gerektiği kuşkusuzdur.
Öte yandan, düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idarî işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin/işlemlerin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli maddelerinin/ibarelerinin iptalinin istenebilmesi de mümkündür. Ancak, her durumda iptali istenen kısımların açıkça belirtilmesi ve bu kısımların davacının menfaatini nasıl etkilediğinin ortaya konulması gerekmektedir.
Dava dilekçesinin "Dava" ile "Sonuç" başlığı altında, 31/12/2021 tarih ve 10706 sayılı Kurul kararının "Lisanssız Üreticilere İlişkin Tek Terimli Dağıtım Tarifesi" başlıklı kısmının iptalinin talep edildiği; "Açıklamalar" bölümünde, söz konusu tarifede 31/12/2017 tarihi öncesi ve sonrasında geçici kabule hazır tutanağı alan tesisler ayrımı kaldırılarak tek bir birim fiyatın belirlendiği, tarifenin birçok yönden hukuka aykırı olduğu belirtilmiş ise de, 10706 sayılı Kurul kararının Elektrik Üretim A.Ş. (EÜAŞ) tarafından uygulanacak aktif elektrik enerji toptan satış tarifesine ilişkin olduğu; davacı şirketin iddialarına konu olan tarifenin ise ... tarih ve .... sayılı Kurul kararının EK-2 01/01/2022 tarihinden itibaren uygulanacak Nihaî Tarife Tablosu’nda düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, dava dilekçesinde belirtilen iddialara konu olan hangi Kurul kararının iptalinin istenildiği hususunda tereddüt oluştuğundan, davacı tarafından .... tarih ve .... Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kurul kararlarından hangisinin/hangi maddelerinin/ibarelerinin hangi gerekçeyle iptalinin istendiğinin tereddüde yer vermeyecek şekilde açıkça ortaya konulması; bu kısımların her birinin hangi sebeplerle iptallerinin istendiğinin ve davacının menfaatini ne şekilde ihlȃl ettiğinin dava dilekçesinin "Konu", "Açıklamalar" ile "Sonuç ve İstem" bölümlerinde bütünlük arz edecek şekilde ayrı ayrı açıklanması gerekmektedir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-d maddesi uyarınca, bu kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde 3. maddeye uygun şekilde düzenlenerek noksanları tamamlandıktan sonra dilekçe ret kararını veren yargı yeri sıfatıyla Danıştay'da yeniden dava açmakta serbest olmak üzere DİLEKÇENİN REDDİNE,
2. Aynı Kanun'un 15/5. maddesi hükmüne göre dilekçenin reddi üzerine yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlık yapıldığı takdirde davanın reddedileceğinin davacıya tebliğine,
3. Davanın yenilenmesi hâlinde yeniden harç alınmamasına,
4. Davanın yenilenmemesi durumunda kullanılmayan ....-TL yürütmeyi durdurma harcı ile posta gideri avansından artan tutarın davacıya iadesine, 31/03/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.