Esas No: 2017/183
Karar No: 2022/2337
Karar Tarihi: 01.04.2022
Danıştay 8. Daire 2017/183 Esas 2022/2337 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 8. Daire Başkanlığı 2017/183 E. , 2022/2337 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/183
Karar No : 2022/2337
Temyiz İsteminde Bulunanlar : 1- (Davacı) … Bakanlığı - …
Vekili : …
2- (Davalı) … Belediye Başkanlığı - …
Vekili : Av. …
İstemlerin Özeti : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:… , K:… sayılı kararının aleyhe olan kısımlarının hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Kanunun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmaların Özeti : İçişleri Bakanlığı tarafından istemin reddi gerektiği savunulmaktadır. Altınordu Belediye Başkanlığı tarafından savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi : Temyiz istemlerine konu İdare Mahkemesi kararının gerekçesinin düzeltilmesi suretiyle onanmasına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava; davacı İçişleri Bakanlığı tarafından, Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği'nin 2009-2011 mali yıllarına ilişkin hesap ve işlemlerinin teftişi sonucunda hazırlanan mali durum raporunun 25., 26., 27. ve 28. maddeleriyle çıkarılan ve ilgililerden tahsili öngörülen toplam 58.577,08-TL tutarındaki kişi borcunun kaldırılmasına ilişkin … tarih ve … sayılı Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği Meclisi kararının iptali istemiyle açılmıştır.
İdare Mahkemesince, dava dosyasında bulunan bilgi ve belgeler ile mali durum raporunun birlikte incelenmesi sonucunda, yukarıda yer verilen dava konusu işlemle kaldırılmasına karar verilen toplam … -TL'lik kişi borcunun; raporun 25. maddesine dayanan toplam … -TL'lik kısmının … TL'lik bölümünün, raporun 26. maddesine dayanan … -TL'lik kısmının, raporun 27. maddesine dayanan … -TL'lik kısmının gerçek durumu yansıtmadığı, dolayısıyla dava konusu işlemin kişi borcu teklifinin bu kısımların toplamı olan … -TL'lik bölümünün kaldırılmasını içeren bölümünün hukuka aykırılık taşımadığı ve dava konusu işlemin bu kısmı yönünden davanın reddi gerektiği, bu miktarı aşan … -TL'lik kısmının ise hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle, dava konusu işlemin … -TL'lik kısmının iptaline, … TL'lik kısmına karşı açılan davanın ise reddine karar verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği'nin 2009-2011 mali yıllarına ilişkin hesap ve işlemlerinin mülkiye müfettişi tarafından 10.05.2012 - 16.05.2012 tarihleri arasında denetlendiği ve bu denetim sonucunda, … tarih ve … sayılı Mali Durum Raporunun düzenlendiği, anılan raporun 25., 26., 27. ve 28. maddelerinde, Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği tarafından yapılan bazı harcamaların, ödeme emri belgesine kanıtlayıcı belge eklenmeden veya eklenen fatura bedelinden fazla ödeme yapılması, Birlik Tüzüğüne aykırı ve birlik amaçlarıyla bağdaşmayacak nitelikte harcama yapılması gibi nedenlerle eleştiri konusu yapıldığı ve raporun 25. maddesinde … -TL, raporun 26. maddesinde … -TL, raporun 27. maddesinde … -TL ödemeden … -TL tutarındaki fazla ödeme, raporun 28. maddesinde … -TL olmak üzere toplam … -TL tutarındaki fazla harcamanın kişi borcu çıkarılmak suretiyle ilgililerden tahsilinin önerildiği, anılan raporun Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği Meclisi'nin 05.09.2012 tarihli toplantısında görüşüldüğü ve … tarih ve … sayılı Meclis kararı ile, ilgililerden tahsili öngörülen tutardan … -TL'nin tahsil edildiği belirtilerek kalan kişi borcu tutarı olan … -TL'nin kaldırılmasına karar verilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İdare Mahkemesince; raporun 27. maddesine dayanan … TL'lik kısım gerçek durumu yansıtmadığından, bu kısım yönünden çıkarılan kişi borcunun kaldırılmasına ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesine yer verildiği ve raporun 25. maddesine dayanan toplam … TL'nin … -TL'lik bölümünün, raporun 26. maddesine dayanan … -TL'lik kısmın, raporun 27. maddesine dayanan … -TL'lik kısmın gerçek durumu yansıtmadığı, dolayısıyla kişi borcunun kaldırılmasına ilişkin dava konusu işlemin toplam … -TL tutarındaki kısmı yönünden davanın reddine, bu miktarı aşan … -TL tutarındaki kısmı yönünden ise dava konusu işlemin iptaline karar verildiği görülmekte ise de; raporun 27. maddesinde, davalı idarece yapılan … -TL tutarındaki harcamadan … -TL tutarındaki fazla ödemenin kişi borcu olarak çıkarıldığı ve dava konusu işlemle, raporun 27. maddesi yönünden … TL kişi borcunun kaldırılmasına karar verildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda; İdare Mahkemesince, raporun 25. maddesine dayanan toplam … -TL'nin … -TL'lik bölümü, raporun 26. maddesine dayanan … -TL'lik kısım ve raporun 27. maddesine dayanan … -TL'lik kısım olmak üzere dava konusu işlemin toplam … -TL tutarındaki kısmı yönünden davanın reddine, bu miktarı aşan … -TL tutarındaki kısmı yönünden ise dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi gerekmektedir.
Sonuç olarak, İdare Mahkemesi kararının hüküm fıkrasında yer alan "dava konusu işlemin … TL'lik kısmının iptaline, … TL'lik kısmına karşı açılan davanın ise reddine'' şeklindeki kısmın, ''dava konusu işlemin … -TL'lik kısmının iptaline, … -TL'lik kısmına karşı açılan davanın ise reddine'' şeklinde düzeltilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz istemlerinin reddi ile anılan kararın yukarıda belirtilen şekilde düzeltilerek onanmasına ve temyiz giderlerinin istemde bulunanlar üzerinde bırakılmasına, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 01/04/2022 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY :
(X)- Dava, Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği'nin 2009-2011 mali yıllarına ilişkin hesap ve işlemlerinin teftişi sonucunda hazırlanan mali durum raporunun 25., 26., 27. ve 28. maddeleriyle çıkarılan ve ilgililerden tahsili öngörülen toplam … -TL tutarındaki kişi borcunun kaldırılmasına ilişkin … tarih ve … sayılı Ordu Merkez Köylere Hizmet Götürme Birliği Meclisi kararının iptali istemiyle açılmıştır.
5355 sayılı Mahallî İdare Birlikleri Kanunu’nun 22. maddesinde, “Mahallî idare birliklerinin denetimi İçişleri Bakanlığınca yapılır. Valiler ve kaymakamlar gerekli gördüklerinde ülke düzeyinde kurulan birlikler dışındaki birlikleri denetleyebilirler. Sayıştayın dış denetimine tâbi olmayan mahallî idare birliklerinin, İçişleri Bakanlığı, valiler veya kaymakamlarca malî denetimi sonucunda tespit edilen kamu zararı üzerine yapılan kişi borcu teklifleri, birlik meclisinde görüşülerek karara bağlanır. Bu kararın örneği, birlik merkezinin bulunduğu yerin valiliğine, ülke düzeyinde kurulan birlikler ile başkanı vali veya vali yardımcısı olan birliklerde ise İçişleri Bakanlığına gönderilir. Karara karşı, ülke düzeyinde kurulan birlikler ile başkanı vali veya vali yardımcısı olan birliklerde İçişleri Bakanlığı, diğerlerinde ise valiler veya hakkında kişi borcu çıkarılanlar on gün içinde idarî yargıya başvurabilirler. İdarî yargı kararı doğrultusunda işlem sonuçlandırılır.'' hükmüne yer verilmiştir.
Bu durumda, İçişleri Bakanlığı mülkiye müfettişince hazırlanan mali durum raporuna istinaden getirilen kişi borcu teklifinin, yukarıda yer verilen Kanun hükmü uyarınca Birlik Meclisinde görüşülerek karara bağlanacağı açık olup; davalı Birlik tarafından Kanunun verdiği yetkiye istinaden kişi borcunun kaldırılmasına yönelik olarak tesis edilen işlemde hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, temyiz istemine konu İdare Mahkemesi kararının dava konusu işlemin iptaline yönelik kısmının bozulmasına karar verilmesi gerektiği oyuyla, aksi yönde oluşan çoğunluk kararına katılmıyorum.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.