Esas No: 2021/9151
Karar No: 2022/1877
Karar Tarihi: 07.04.2022
Danıştay 5. Daire 2021/9151 Esas 2022/1877 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 5. Daire Başkanlığı 2021/9151 E. , 2022/1877 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2021/9151
Karar No : 2022/1877
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Bakanlığı / …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : ...
İSTEMİN KONUSU :…. İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının Danıştay Beşinci Dairesinin 18/10/2017 tarih ve E:2017/1431, K:2017/21285 sayılı kararı ile bozulması üzerine, .... İdare Mahkemesince dava konusu işlemin iptali yolunda verilen ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararını temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince 20.12.2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavı ile davalı idarece 07/04/2009 tarihinde yapılan mülakat sınavı puan ortalaması 71,739 olan ve 550 kişilik kontenjan içerisine giremediğinden hakim adaylığına ataması yapılmayan davacının, anılan yazılı sınavın yargı kararı ile iptal edilen 5 sorusunun dikkate alınarak yeniden yapılacak değerlendirme sonucunda hakim adaylığına atamasının yapılması için yaptığı başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemin iptali istenilmektedir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ...İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararında; Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince 20.12.2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavı ile davalı idarece 7.4.2009 tarihinde yapılan mülakat sınavı sonucunda 71,739 puan alarak başarılı olduğu halde ilan edilen 550 kişilik kontenjan içerisine giremediğinden bahisle davacının ataması yapılmamış ise de, dava devam ederken söz konusu yazılı sınavda sorulan 5 sorunun Mahkeme kararıyla iptal edilmesi üzerine davacının yazılı sınav puanının 74,700'e yükseldiği, bu puanla davacının nihai başarı listesindeki sıralamasının değişeceği açık olduğundan, bu yeni puanı esas alınarak 550 kişilik kontenjan içerisine girip giremeyeceği belirlenerek atamasının yapılıp yapılmayacağının değerlendirilmesi gerekirken, böyle bir değerlendirme yapılmaksızın tesis edilen dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve ...Esas, ...sayılı kararının uygulanması kapsamında, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan yeniden değerlendirmeye göre hesaplanan yazılı sınav puanları ile 12 Mart 2009-10 Nisan 2009 tarihleri arasında yapılan mülakat ortalama puanları birlikte değerlendirilerek, davacının yazılı puanı 74.700, mülakat ortalama puanı 70.429 olduğu, nihai başarı listesinde 73.419 puanla 550 kişilik kontenjan içerisine girememesi sebebiyle atamasının yapılmadığı buna ilişkin 23/08/2013 tarihinde tanzim edilen nihai başarı listesi temyiz dilekçesi ekinde dosyaya sunulduğu, bu nedenle dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından, dava dosyasının daha önce temyiz ve karar düzeltme aşamasından geçtiği Danıştayca verilen bozma kararının kesinleştiği belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin kabulü ile ile usul ve yasaya aykırı olan İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Beşinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince 20/12/2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavına ilişkin ilanda atama yapılacak kadro sayısı 550 olarak belirlenmiştir.
Davacının yapılan yazılı sınav sonucunda 72,300 puan alarak mülakat sınavına katılmaya hak kazandığı, 07/04/2009 tarihinde yapılan mülakat sınavında da 70,429 puan alarak başarılı olduğu, ancak her iki sınavda aldığı puanların ortalaması dikkate alınarak yapılan sıralamada, 550 olarak belirlenen kontenjana girememesi üzerine hakim adaylığına atanmaya hak kazanamamıştır.
Davacı tarafından, 22/08/2011 tarihli dilekçeyle anılan yazılı sınavın yargı kararı ile iptal edilen 5 sorusunun dikkate alınarak yeniden yapılacak değerlendirme sonucunda hakim adaylığına atamasının yapılması için yaptığı başvurunun zımnen reddi üzerine temyize konu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT:
2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu'nun 9. maddesinde; her yıl alınacak aday sayısının, avukatlık mesleğinden alınacaklarla birlikte Türkiye Adalet Akademisinin görüşü alınmak suretiyle, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Adalet Bakanlığınca tespit edilebileceği belirtildikten sonra "Yazılı Yarışma Sınavı ve Mülakatın Yapılış Şekli" başlıklı 9/A maddesinde, “Yazılı yarışma sınavı, Adalet Bakanlığı ile imzalanacak protokole göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılır. Atama yapılacak boş kadroların sayısı, derecesi, unvanı, sınıfı, atanacaklarda aranacak şartlar ile başvuruya ve sınava ilişkin hususların yer aldığı duyuru, müracaat süresinin bitiminden en az onbeş gün önce Türkiye genelinde günlük yayımlanan tirajı en yüksek beş gazeteden birinde bir defa ve ayrıca Adalet Bakanlığı internet sitesinde ilân olunur...Yazılı sınavda yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almak kaydıyla en yüksek puan alandan başlamak üzere, sınav ilânında belirtilen kadro sayısının bir katı fazlası mülâkata çağrılır. Ancak başarı oranı, ilân edilen kadronun bir katı fazlasının altında olursa, sadece başarılı olanlar mülâkata çağrılır. Bu şekilde çağrılan en düşük puana sahip adayla aynı puanı alanlar da mülâkata alınır... Mülâkat, ilgilinin; a) Muhakeme gücünün, b) Bir konuyu kavrayıp özetleme ve ifade yeteneğinin, c) Genel ve fizikî görünümünün, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğunun ve liyakatinin, d) Yetenek ve kültürünün, e) Çağdaş bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının, puan vermek suretiyle değerlendirilmesi yöntemidir. Mülâkat, yukarıdaki bentlerde yazılı özellikler her biri yirmişer puan üzerinden değerlendirilerek yapılır. Mülâkat Kurulunun her bir üyesi tarafından verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Başarılı sayılmak için, üyelerin yüz tam puan üzerinden verdikleri notların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Mülâkat sonucu en yüksek puan alandan başlamak üzere sıraya konularak mülâkat başarı listesi hazırlanır ve bu listenin altı Mülâkat Kurulu tarafından imzalanarak Personel Genel Müdürlüğüne teslim edilir... Sınava katılanların, yukarıda belirtilen yazılı yarışma sınavı notunun yüzde yetmişi ile mülâkat notunun yüzde otuzunun toplamı tespit edildikten sonra en yüksek puan alandan başlamak üzere nihai başarı listesi hazırlanır. Bu sıralamaya tâbi tutulanların nihai puanlarının eşit olması halinde, yazılı sınavda aldığı puana öncelik tanınır. Yazılı puanlarının da eşit olması halinde, kura çekilmek suretiyle sırası belirlenir ve bu konuda yapılan işlemler düzenlenecek tutanakta gösterilir.." hükümlerine yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava dosyasının incelenmesinden, 20.12.2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavında (A) Kitapçığı Alan Bilgisi Testinde yer alan 76, 78, 111, 115 ve 138. soruların, .... İdare Mahkemesinin E:...-...ve ...sayılı dosyalarında açılan davalarda, hatalı oldukları saptanarak iptallerine karar verildiği, davacının bu yeni oluşan hukuki durum üzerine, yeniden yapılacak değerlendirme sonucunda hakim adaylığına atamasının yapılması için yaptığı başvurusunun zımnen reddedilmesi işlemine karşı .... İdare Mahkemesinde açtığı işbu davaya ilişkin olarak Mahkemenin 10/01/2013 tarihli ara kararına istinaden Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince gönderilen bilgi ve belgelerde; ...İdare Mahkemesince iptaline karar verilen 5 soru dikkate alınarak yeniden yapılan değerlendirme üzerine, davacının yazılı sınav puanının 74,700'e yükseldiği ve yeni sırasının 834-849 aralığında olduğunun bildirildiği, Mahkemenin 10/01/2013 tarihli ara kararıyla davalı idareden, (Adalet Bakanlığından), 20.12.2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavında sorulan ve .... İdare Mahkemesince iptallerine karar verilen 5 soru dikkate alınarak, davacı gibi yazılı sınavda başarılı olması üzerine, mülakat sınavına girerek 70 puan ve üzerinde puan almak suretiyle başarılı olan adayların yazılı sınavı puanı ile mülakat sınavı puanı birlikte değerlendirilerek yeniden yapılacak sıralamada, davacının 550 kişi olarak belirlenen kontenjana girip giremeyeceğinin sorulduğu, ayrıca davacının puanını ve sıralamadaki yerini, yazılı sınav puanını ve mülakat sınavı puanlarını gösterir şekilde düzenlenecek yeni sıralamaya ilişkin listenin istenildiği halde, Adalet Bakanlığı tarafından konuya ilişkin olarak istenilen listenin hazırlanarak Mahkemeye sunulmamasına rağmen, Mahkemece Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin ara kararı cevabı esas alınarak ...tarih ve ...Esas, ...sayılı kararı ile davanın reddine karar verilmiştir.
Anılan kararın temyiz incelemesinde, Dairemizin 18/10/2017 tarih ve E:2017/1431, K:2017/21285 sayılı kararı ile, "..Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince 20.12.2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı Yazılı Yarışma Sınavı ile davalı idarece 7.4.2009 tarihinde yapılan mülakat sınavı sonucunda 71,739 puan alarak başarılı olduğu halde ilan edilen 550 kişilik kontenjan içerisine giremediğinden bahisle davacının ataması yapılmamış ise de, dava devam ederken söz konusu yazılı sınavda sorulan 5 sorunun Mahkeme kararıyla iptal edilmesi üzerine davacının yazılı sınav puanının 74,700'e yükseldiği, bu puanla davacının nihai başarı listesindeki sıralamasının değişeceği açık olduğundan, bu yeni puanı esas alınarak 550 kişilik kontenjan içerisine girip giremeyeceği belirlenerek atamasının yapılıp yapılmayacağının değerlendirilmesi gerekirken, böyle bir değerlendirme yapılmaksızın tesis edilen dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık, davanın reddine ilişkin mahkeme kararında ise hukuki isabet bulunmamaktadır." denilmek suretiyle anılan Mahkeme kararının bozulmasına karar verilmiştir.
.... İdare Mahkemesince, bozma kararında belirtildiği üzere, 20/12/2008 tarihinde yapılan Adli Yargı Hakim ve Savcı Adaylığı yazılı yarışma sınavının beş sorusunun yargı kararıyla iptal edilmesinden sonra, davacının sınav puanının yükselmesi nedeniyle yeni puanı esas alınarak 550 kişilik kontenjan içerisine girip giremeyeceğine ilişkin gerekli araştırma yapılmak suretiyle sonucuna göre karar verilmesi gerekirken, bu hususta herhangi bir araştırma ve değerlendirme yapılmadan dava konusu işlemin iptali yolunda temyize konu kararda hukuki isabet bulunmamaktadır.
Nitekim davalı idare tarafından temyiz dilekçesinde, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan yeniden değerlendirmeye göre hesaplanan yazılı sınav puanları ile 12 Mart 2009-10 Nisan 2009 tarihleri arasında yapılan mülakat ortalama puanları birlikte değerlendirilerek, davacının yazılı puanının 74.700, mülakat ortalama puanının 70.429 olduğu, nihai başarı listesinde 73.419 puanla 550 kişilik kontenjan içerisine girememesi sebebiyle atamasının yapılmadığı ileri sürülerek, buna ilişkin 23/08/2013 tarihinde tanzim edilen nihai başarı listesinin temyiz dilekçesi ekinde dosyaya sunulduğu anlaşılmaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1.2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne;
2.Dava konusu işlemin iptaline ilişkin temyize konu .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun'un (geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 07/04/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.