7. Ceza Dairesi Esas No: 2021/16057 Karar No: 2021/15959 Karar Tarihi: 30.11.2021
Yargıtay 7. Ceza Dairesi 2021/16057 Esas 2021/15959 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Ankara Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Trafik Düzenleme ve Denetleme Büro Amirliğinin 12/06/2020 tarihli trafik idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan cezaya ve kabahatlinin sürücü belgesinin geri alınmasına dair verilen kararın, isabet görülmemiş bir şekilde yapıldığı gerekçesiyle Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından kanun yararına bozma istemiyle açılan davada, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 28. maddesinde belirtilen prosedürün takip edilmediği belirlenmiştir. Sonuç olarak, Ankara 5. Sulh Ceza Hâkimliği'nin 04/08/2020 tarihli ve 2020/3732 değişik iş sayılı kararına yapılan itirazın reddi ve Ankara 6. Sulh Ceza Hâkimliği'nin 04/09/2020 tarihli ve 2020/5324 değişik iş sayılı kararına Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın kanun yararına bozma istemi tarafından karar verilmiştir. Kabul edilen maddeler şunlardır: 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 309. maddesi.
7. Ceza Dairesi 2021/16057 E. , 2021/15959 K.
"İçtihat Metni"
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"na muhalefet etmekten kabahatli ... hakkında, Ankara Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Trafik Düzenleme ve Denetleme Büro Amirliğinin 12/06/2020 tarihli ve ...sayılı trafik idari para cezası karar tutanağı ile uygulanan 3.516,00 Türk lirası ve kabahatlinin sürücü belgesinin 2 yıl süreyle geri alınmasına dair aynı tarihli ve 045375 sayılı sürücü belgesi geri alma tutanağına karşı yapılan başvurunun reddine dair Ankara 5. Sulh Ceza Hâkimliğinin 04/08/2020 tarihli ve 2020/3732 değişik iş sayılı kararına yönelik itirazın reddine ilişkin mercii ANKARA 6. Sulh Ceza Hâkimliğinin 04/09/2020 tarihli ve 2020/5324 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 07.12.2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 15.01.2021 tarihli ve KYB. 2021-1897 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu. Mezkür ihbarnamede; 5326 sayılı Kabahatler Kanunu"nun, "Başvurunun incelenmesi" başlıklı 28. maddesindeki " (2) Başvurunun usulden kabulü hâlinde mahkeme dilekçenin bir örneğini ilgili kamu kurum ve kuruluşuna tebliğ eder. (3) İlgili kamu kurum ve kuruluşu, başvuru dilekçesinin tebliği tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde mahkemeye cevap verir. (4) Mahkeme, başvuruda bulunan kişilere cevap dilekçesinin bir örneğini tebliğ eder; talep üzerine veya re"sen tarafları çağırarak belli bir gün ve saatte dinleyebilir....(7) Mahkeme ilgilileri dinledikten ve bütün delilleri ortaya koyduktan sonra aleyhinde İdarî yaptırım kararı verilen ve hazır bulunan tarafa son sözünü sorar. Son söz hakkı, aleyhinde İdarî yaptırım kararı verilen tarafın kanunî temsilcisi veya avukatı tarafından da kullanılabilir. Mahkeme son kararını hazır bulunan tarafların huzurunda açıklar." hükmüne aykırı olarak, idari yaptırımların iptali istemli başvuruya istinaden, ilgili kurumdan belgeler getirtilip inceleme ve araştırma yapılmadan karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü; Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriğindeki hususlar yerinde görüldüğünden Ankara 6. Sulh Ceza Hakimliği"nin 04/09/2020 tarihli ve 2020/5324 değişik iş sayılı kararının CMK"nin 309/4-a maddesi uyarınca BOZULMASINA, müteakip işlemlerin mahallinde yerine getirilmesine, 30.11.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.