Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2022/1196
Karar No: 2022/1644
Karar Tarihi: 13.04.2022

Danıştay 13. Daire 2022/1196 Esas 2022/1644 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2022/1196 E.  ,  2022/1644 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No:2022/1196
    Karar No:2022/1644

    MÜDAHALE İSTEMİ HAKKINDA KARAR

    ...Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş. vekili Av. ...tarafından, Karayolları 14. Bölge Müdürlüğü'nce 13/08/2021 tarihinde açık ihale usuüyle gerçekleştirilen "Hisarcık-Gediz İl Yolu Km:0+000-35+906 Arası Toprak İşleri, Sanat Yapıları, Köprü İşleri ve Üstyapı (BSK) İnşaatı Yapım İşi" ihalesine ilişkin olarak dava dışı ... Mühendislik Müşavirlik İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde ihalenin iptali yönünde alınan Kamu İhale Kurulu'nun 24/11/2021 tarih ve 2021/UY.II-2142 sayılı kararının iptali istemiyle Kamu İhale Kurumu'na karşı açılan davada, davanın reddine ilişkin .... İdare Mahkemesi'nin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararına karşı davacı tarafından temyiz isteminde bulunulması üzerine, ...Sanayi ve Ticaret A.Ş. vekili Av. ...tarafından verilen davacı yanında davaya müdahale istemini içeren dilekçe incelenerek gereği görüşüldü:
    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 31. maddesinde, üçüncü kişilerin davaya katılması konusunda Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiş; 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 66. maddesinde ise üçüncü kişinin, davayı kazanmasında hukukî yararı bulunan taraf yanında ve ona yardımcı olmak amacıyla, fer'î müdahil olarak davada yer alabileceği kurala bağlanmıştır.
    Dosyanın incelenmesinden, müdahale isteminde bulunan ...Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin davaya müdahalede hukukî yararının bulunduğu anlaşıldığından, davacı yanında MÜDAHALE İSTEMİNİN KABULÜNE, 13/04/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.




    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No:2022/1196
    Karar No:2022/1644

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...Yapı Madencilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLİ : Av. ...
    MÜDAHİL (DAVACI YANINDA) : ...Sanayi ve Ticaret A.Ş.
    VEKİLİ : Av. ...
    KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Kurumu
    Mevlana Bulvarı (Konya Yolu), No:186
    Balgat/ANKARA [35398-78934-76790] UETS
    VEKİLİ : Av. ...

    İSTEMİN KONUSU : .... İdare Mahkemesi'nin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: Karayolları 14. Bölge Müdürlüğü'nce 13/08/2021 tarihinde açık ihale usulüyle gerçekleştirilen "Hisarcık-Gediz İl Yolu Km:0+000-35+906 Arası Toprak İşleri, Sanat Yapıları, Köprü İşleri ve Üstyapı (BSK) İnşaatı Yapım İşi" ihalesine ilişkin olarak dava dışı ... Mühendislik Müşavirlik İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde ihalenin iptali yönünde alınan Kamu İhale Kurulu'nun 24/11/2021 tarih ve 2021/UY.II-2142 sayılı kararının iptali istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği, fiyat dışı unsur puanlaması için ise idarece teklif cetvelinde yer alan tüm iş kalemler için asgari ve azami oranların belirlendiği, istekli tarafından herhangi bir kalem için verilen teklifin isteklinin toplam teklifine göre oranı o kalem için belirlenen asgari ve azami oran arasında kaldığı takdirde o kalem için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacağı, diğer bir deyişle, fiyat dışı unsur puanlamasının, her bir kaleme ilişkin verilen teklifin toplam teklife oranlamasıyla hesaplanacağının düzenleme altına alındığı, uyuşmazlık bu yönüyle ele alındığında, ihaleyi gerçekleştiren idarece sunulan teklif fiyat puanı tablosunun yaklaşık maliyetteki değişim öncesi ve sonrası hâli incelendiğinde, yaklaşık maliyetin değişmesiyle birlikte 52 adet iş kaleminin 47 adedinin asgari ve/veya azami oran aralıklarının değiştiği, bu durumun da fiyat dışı unsur puanlamasının, dolayısıyla toplam teklif puanlarının ve teklif sıralamasının değişmesine sebebiyet verdiği, hâliyle idarece belirtilen hususlara ilişkin aşırı düşük teklif sorgulaması yapılarak ihale sürecinin devamının sağlanmasına olanak bulunmadığı sonucuna varıldığından, fiyat dışı unsur puanlamasını etkileyen esaslı değişiklik nedeniyle ihalenin iptali yönünde alınan dava konusu Kurul kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
    Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, yaklaşık maliyetin ve yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemleri ve/veya iş kalemlerinin miktarları ve fiyatlarının sonradan değiştirilmesinin mümkün bulunmadığı, İdari Şartname’nin 35. maddesine göre yapılacak fiyat dışı unsur puanlamasının yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemleri ve/veya iş kalemlerinin miktarları ve fiyatları esas alınarak yapılmasının gerektiği, idarece bu yönde işlem tesis edilerek ihale üzerinde bırakılan isteklinin ve ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi isteklinin belirlendiği, aşırı düşük teklif sorgulaması aşamasının, teklif değerlendirme ve fiyat dışı unsur puanı hesaplama aşamalarından farklı bir aşama olduğu, ihalede aşırı düşük teklif aşamasında yapılan şikâyet başvuruları üzerine idarece tespit edilen hataların giderilerek sorgulamanın yenilendiği, idarece düzeltilen aşırı düşük teklif talep yazısına dayalı olarak isteklilerin açıklama yapmasının mümkün olmasına rağmen itirazen şikâyet başvuru sahibi istekli tarafından açıklama sunulmayarak başvuruda bulunulduğu, fiyat dışı unsur puanlamasının kesinleşen ihale dokümanına göre yapılacağı, iş kalemleri bazında teklif fiyat nitelik puanlamasında idarece tespit edilen birim fiyat analizleri ve yaklaşık maliyetin esas alınması gerektiği, ihale mevzuatı uyarınca yaklaşık maliyetin ve yaklaşık maliyeti oluşturan iş kalemleri ve/veya iş kalemlerinin miktarları ve fiyatlarının sonradan değiştirilmesinin mümkün bulunmadığı, ihale komisyonunca yapılan iş kalemleri bazında teklif fiyat nitelik puanlamasının hesaplamasında hata bulunmadığı, yaklaşık maliyette yapılan düzeltme sonucunda ortaya çıkan artış miktarının yaklaşık maliyete etkisinin çok küçük olduğu, ihaleyi gerçekleştiren idarece puanlama yüzdelerinde meydana gelen değişikliğin ihalenin sonuçlandırılmasına engel bir durum olarak görülmediği, ayrıca Esas İnceleme Raporu'nda ihalenin iptalinin önerilmesi üzerine Daire Başkanı'nın görüş yazısında bu öneriye katılınmadığı ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI :Davalı idare tarafından, ihaledeki her bir iş kaleminin minimum ve maksimum oranlarının o kalemin yaklaşık maliyet içindeki payının %75'i ve %125'i oranında belirlendiği, yaklaşık maliyetin değişmesiyle birlikte 52 adet iş kaleminin 47 adedinin asgari ve/veya azami oran aralıklarının değiştiği, geçerli teklif sahibi isteklilerin birim fiyat teklif cetvellerinde yer alan her bir iş kaleminin toplam teklif tutarlarına oranları idarece gönderilen yeni fiyat dışı unsur tablosuna göre incelendiğinde, ihale üzerinde bırakılan istekli olan davacı dahil 5 isteklinin fiyat dışı unsur puanlaması, dolayısıyla toplam teklif puanlarının değiştiği, söz konusu değişiklikler de isteklilerin teklif sıralamasını değiştirdiği, diğer bir anlatımla, yaklaşık maliyette meydana gelen değişikliğin fiyat dışı unsur puanlamasını etkilediği, söz konusu hususun da ihale sonucunu etkilediği, dolayısıyla ihale sürecinin bu şekilde sağlıklı şekilde tamamlanamayacağı, şikâyete konu iş kalemi bazında maliyet değiştiğinden, diğer kalemlerin de maliyet içindeki ağırlıklarının değiştiği, bu durumun da fiyat dışı unsur puanlamasına esas iş kalemlerinde tam puan alınacak aralığın değişmesine neden olduğu, ayrıca 01/11/2021 tarihinde idareden istenen belgeler üzerine gelen cevabi yazıda, “Yaklaşık maliyet değişikliğinden dolayı fiyat dışı unsur puanlama tablosunda 50 (A) sütununda yer alan puanlama yüzdesinde kayda değer değişiklik yaşanmadığından ... ” ifadelerine yer verilerek puanlama yüzdelerinde bir değişiklik meydana geldiğinin idarece de kabul edildiği, öte yandan temyiz dilekçesinde, Esas İnceleme Raporu'nun ekinde yer alan Daire Başkanı görüşünden bahsedilerek haklılıkları ileri sürülmekte ise de ihalenin iptal edilmesine ilişkin dava konusu Kurul kararının oybirliği ile alındığı belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    MADDİ OLAY :
    Uyuşmazlık konusu ihaleye davacı şirket de dahil olmak üzere 58 istekli teklif vermiş, ihaleyi gerçekleştiren idarece yaklaşık maliyet 235.162.911,18-TL, sınır değer ise 142.868.747,27-TL olarak hesaplanmış, teklifi sınır değerin altında kalan 27 istekliye 06/09/2021 tarihinde aşırı düşük teklif açıklaması talebi yazısı gönderilmiştir.
    Dava dışı ...Mühendislik Müşavirlik İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin (...şirketi) şikâyet başvurusu üzerine PMAT-O ve PMT-O iş kalemlerinin alt analizinde yer alan 10.120.1068 poz numaralı titreşimli silindir (7-9 ton-9 ton dahil-statik ağırlık 14-18 ton dinamik kuvvette silindir+paletli traktör takriben 56-76 hp) analiz girdisinin sehven açıklama istenilmeyecek analiz girdisi olarak belirlendiği anlaşılmış, söz konusu analiz girdisi açıklama istenilecek analiz girdisi olarak düzeltilerek teklifi sınır değerin altında kalan isteklilere ikinci kez aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmıştır.
    Bu kez dava dışı ...Yapı İnşaat A.Ş.'nin (...şirketi) şikâyet başvurusu üzerine, B-O-10 iş kaleminin alt analizinde yer alan 10.330.5441 poz numaralı katyonik asfalt emülsiyonu (CRS-1 Tipi) analiz girdisine ait miktarın 0,2 kg belirlenmesi gerekirken sehven 0,0002 kg olarak belirlendiği anlaşılmış ve söz konusu düzeltmenin yapılmasıyla birlikte bahse konu iş kalemi içerisinde yer alan 10.120.1030 poz numaralı yükleyici (11/2 yd3 veya 5500 libre taşıma güçlü, takriben 80 HP muadili lastik tekerlekli) analiz girdisi açıklama istenilmeyecek analiz girdisi konumundan açıklama istenilecek analiz girdisi konumuna gelmiş, anılan düzeltmeler yapılarak teklifi sınır değerin altında kalan isteklilere 3. kez aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmış, ayrıca idarece söz konusu miktar artışı ile yaklaşık maliyette 326.472,00-TL'lik bir artış meydana geldiği tespit edilmiştir.
    Üçüncü kez yapılan aşırı düşük teklif sorgulaması üzerine 11/10/2021 tarihli ihale komisyonu kararıyla ihale aşırı düşük teklif açıklaması kabul edilen davacı şirket üzerinde bırakılmış, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi ise müdahil şirket olarak belirlenmiştir.
    Dava dışı ... şirketi tarafından idareye yapılan 28/09/2021 tarihli şikâyet başvurusunun 01/10/2021 tarihli işlemle reddi üzerine 14/10/2021 tarihinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuş ve dilekçede özetle, idarece B-O-10 poz numaralı iş kaleminin alt analizinde yer alan 10.330.5441 poz numaralı analiz girdisi miktarının 0,2 kg yerine sehven 0,0002 kg olarak yazıldığı, söz konusu miktar hatası düzeltilerek analizin yeniden oluşturulması neticesinde söz konusu iş kalemi içerisinde yer alan 10.120.1030 analiz girdisinin açıklama istenilmeyecek analiz girdisi durumundan açıklama istenilecek analiz girdisi durumuna geçtiği, bahse konu iş kalemindeki fiyat artışı sebebiyle fiyat dışı unsur puanlamasının da değişeceği, isteklilerin tekliflerini Şartname'nin sınırladığı oranlara bağlı kalarak verdikleri, tekliflerde oluşacak farklılıkların yaklaşık maliyeti ve dolayısıyla sınır değeri de değiştireceği, bu durumun ihale sonucunu etkileyeceği ve istekliler arasında haksız rekabete yol açacağı, bu şartlarda sözleşme imzalanması durumunda işin yürütülmesi aşamasında idarenin gerekli görerek yapılmasını istediği, ihale dokümanında ve/veya teklif kapsamında fiyatı verilmemiş ve proje değişikliğine bağlı olarak yeni iş kalemi/grubu ortaya çıkabileceği, böyle bir durumun ortaya çıkması durumunda bu madde kapsamında hesaplanan yeni birim fiyatın hangi yaklaşık maliyete oranlanarak tespit edileceğinin belirsiz olduğu, dolayısıyla ihalenin iptal edilmesi gerektiği, ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin hiçbir maddesinde yaklaşık maliyette sehven yanlışlık yapılması sonucunda ihale tarihinden sonra yaklaşık maliyetin değiştirilebileceğine ilişkin bir hüküm veya açıklama bulunmadığı iddialarına yer verilmiştir.
    Bu başvuru sonrasında dava konusu 24/11/2021 tarih ve 2021/UY.I-2142 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında, idare tarafından gönderilen eski ve yeni fiyat dışı unsur tabloları incelendiğinde, her bir iş kaleminin minimum ve maksimum oranlarının o kalemin yaklaşık maliyet içindeki payının %75’i ve %125’i oranında belirlendiğinin görüldüğü, yaklaşık maliyetin değişmesiyle birlikte 52 adet iş kaleminin 47 adedinin asgari ve/veya azami oran aralıklarının değiştiği, geçerli teklif sahibi isteklilerin birim fiyat teklif cetvellerinde yer alan her bir iş kaleminin toplam teklif tutarlarına oranları idarece gönderilen yeni fiyat dışı unsur tablosuna göre incelendiğinde ihale üzerinde bırakılan istekli dahil 5 isteklinin fiyat dışı unsur puanlamasının dolayısıyla toplam teklif puanlarının değiştiği, söz konusu değişikliklerin de isteklilerin teklif sıralamasını değiştirdiği, diğer bir anlatımla, yaklaşık maliyette meydana gelen değişikliğin fiyat dışı unsur puanlamasını etkilediği, söz konusu hususun da ihale sonucunu etkilediği, dolayısıyla ihale sürecinin sağlıklı şekilde tamamlanamayacağının anlaşıldığı, ayrıca her ne kadar idare tarafından şikâyete verilen cevapta, “…asgari oran, azami oran ve fiyat dışı unsur puanında herhangi bir değişimin olmadığı tespit edilmiştir.” ifadelerine yer verilmiş olsa dahi 01/11/2021 tarihinde idareden istenen belgeler üzerine gelen cevabi yazıda, “Yaklaşık maliyet değişikliğinden dolayı fiyat dışı unsur puanlama tablosunda 50 (A) sütununda yer alan puanlama yüzdesinde kayda değer değişiklik yaşanmadığından …” ifadelerine yer verilerek puanlama yüzdelerinde bir değişiklik meydana geldiğinin idarece de kabul edildiği anlaşıldığından, ihalenin iptal edilmesi gerektiği, söz konusu mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu gerekçesine yer verilerek ihalenin iptaline karar verilmiştir.
    Bunun üzerine bakılan dava açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT:
    4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun "Aşırı düşük teklifler" başlıklı 38. maddesinde, "İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;
    a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,
    b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
    c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,
    gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir..." kuralına yer verilmiştir.
    Anılan Kanun'un "İhalelere yönelik başvurular" başlıklı 54. maddesinin 11. fıkrasında, "Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;
    a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi hâlinde ihalenin iptaline,
    b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,
    c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hâllerinde başvurunun reddine,
    karar verilir...kuralı yer almıştır.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    4734 sayılı Kanun'un 54. maddesine göre, şikâyet ve itirazen şikâyet başvuruları üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi hâlinde ihalenin iptaline; idare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine; başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hâllerinde başvurunun reddine karar verileceği, dolayısıyla Kamu İhale Kurumu'na yapılan itirazen şikâyet başvurularının değerlendirme sürecine ilişkin olarak hangi hâllerde hangi tür kararların verileceğinin açıkça düzenlendiği anlaşılmıştır.
    Uyuşmazlık konusu ihalede 57 adet teklif üzerinden yapılan aşırı düşük sorgulaması sonucunda sınır değer 142.868.748,27-TL olarak hesaplanmış ve sınır değerin altında kalan isteklilerden 06/09/2021 tarihinde aşırı düşük savunmaları istenilmiş, dava dışı ... şirketinin analizlere yönelik şikâyet başvurusu üzerine düzeltici işlem belirlenmesi kararı verilerek, PMAT-O ve PMT-O pozlarının alt analizinde yer alan 10.120.1068 poz numaralı titreşimli silindir (7-9 ton-9 ton dahil- statik ağırlık 14-18 ton dinamik kuvvette silindir+paletli traktör takriben 56-76 HP) nolu poz açıklama istenilecek poz olarak değiştirilmiş ve yeniden düzenlenen analizlerle sınır değer altında kalan isteklilere 10/09/2021 tarihinde ikinci defa aşırı düşük sorgulama yazısı gönderilmiş, söz konusu analizlere yönelik olarak dava dışı ... şirketi tarafından şikâyet başvurusu üzerine B-O-10 pozunun alt analizinde yer alan "10.330.5441 poz numaralı Katyonik Asfalt Emülsiyonu (CRS-1 Tipi)” pozunun miktarının sehven 0,0002 kg olarak belirlendiği ve fark edilen bu durum neticesinde adı geçen pozun miktarının 0,2 kg olarak düzeltilerek, bu miktar değişimi neticesinde B-O-10 pozunun alt analizinde yer alan "10.120.1030 poz numaralı yükleyici (11/2 yd3 veya 5500 libre taşıma güçlü, takriben 80 HP muadili lastik tekerlekli)" pozunun da açıklama istenilecek poz durumuna geldiği ve tekrardan düzenlenen analizlerle sınır değer altında kalan isteklilere 23/09/2021 tarihinde üçüncü defa aşırı düşük sorgulama yazısı gönderildiği görülmüştür.
    08/10/2021 tarihli ihale komisyonu kararında, B-O-10 pozunun alt analizinde yer alan “10.330.5441-Katyonik Asfalt Emülsiyonu (CRS-1 Tipi)” girdisinin miktarının düzeltildiği, dolayısıyla B-O-10 pozunun toplam tutarının değiştiği, bu nedenle yaklaşık maliyette de 326.472,00-TL artış meydana geldiği, bu değişimle birlikte yaklaşık maliyetin 235.489.383,18-TL, aşırı düşük sınır değerinin de 142.868.361,78-TL olarak değiştirildiği, ancak bu değişikliğin sınır değerin altında ve üstünde yer alan firmalarda herhangi bir değişime sebep olmadığı, başka bir anlatımla, sınır değerin altındaki ve üstündeki firmaların yerinin sabit kaldığı, ihalelerde yeterlik kriterleri ile ilan sürelerinin belirlenmesinde ve teklif bedellerinin aşırı düşük olup olmadığının tespitinde yaklaşık maliyet önemli bir rol oynamakla birlikte, yaklaşık maliyetteki değişikliğin bahsi geçen konulara herhangi bir etkisi olmadığı gerekçesiyle ihaleye yeniden düzenlenen analizlerle birlikte devam edilmesine karar verildiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin davacı şirket, ikinci en avantajlı teklifin ise müdahil şirket tarafından verildiği ve ihalenin davacı şirket üzerinde bırakıldığı görülmüştür.
    Her ne kadar dava konusu Kurul kararıyla mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte olduğu gerekçesi ile ihalenin iptaline karar verilmiş ise de, ihaleye katılan isteklilerin, tekliflerin sunulması aşamasında işin yaklaşık maliyetini oluşturan kalemlerin tutarını ve toplam yaklaşık maliyeti bilmedikleri dikkate alındığında, anılan pozun tutarındaki değişikliğin, ihalenin yaklaşık maliyeti, sınır değer, tekliflerin değerlendirilmesi ve aşırı düşük tekliflerin sorgulanması üzerindeki etkileri dikkate alınmak suretiyle ihalenin sonuçlandırılabileceği açıktır.
    Bu itibarla, dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk, davanın reddi yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukukî isabet bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU :
    Açıklanan nedenlerle;
    1. Davacının temyiz isteminin kabulüne;
    2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca .... İdare Mahkemesi'nin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının BOZULMASINA,
    3. DAVA KONUSU İŞLEMİN İPTALİNE,
    4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen ilk derece ve temyiz yargılama giderleri toplamı ...-TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ....-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
    5. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya ve müdahile, istemi hâlinde ilk derece ve temyiz aşamasında kullanılmayan toplam ...-TL (...-TL+...-TL) yürütmeyi durdurma harcının davacıya iadesine,
    6. Aşağıda ayrıntısı gösterilen toplam ...-TL müdahil yargılama giderinin davalı idareden alınarak müdahile verilmesine,
    7. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
    8. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 13/04/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.


    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi