Esas No: 2018/5481
Karar No: 2022/2861
Karar Tarihi: 25.04.2022
Danıştay 4. Daire 2018/5481 Esas 2022/2861 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 4. Daire Başkanlığı 2018/5481 E. , 2022/2861 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
DÖRDÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2018/5481
Karar No : 2022/2861
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : ... Vergi Dairesi Başkanlığı
(... Vergi Dairesi Müdürlüğü)
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVACI) :... Peyzaj Proje İnşaat Taahhüt Otomotiv İthalat İhracat Ticaret Limited Şirket
İSTEMİN KONUSU : ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacı şirket adına sahte ve muhteviyatı itibariyle sahte ve yanıltıcı belge kullandığından bahisle vergi inceleme raporuna istinaden resen tarh edilen 2011/1,3 ve 5. dönemleri vergi ziyaı cezalı katma değer vergisinin kaldırılması istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... Vergi Mahkemesince verilen ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararda; davacının ilgili dönemlerde fatura aldığı Kavaklıdere Vergi Dairesi mükellefi ... Peyzaj Mühendislik İnş. Elek. Ltd. Şti. hakkında düzenlenen vergi tekniği raporunda yer alan tespitlerin, faturaların sahte olduğunu ortaya koymada yeterli olmadığı anlaşıldığından cezalı tarhiyatlarda hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Belirtilen gerekçelerle davanın kabulüne karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: Bölge İdare Mahkemesince; istinaf başvurusuna konu Vergi Mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu ve davalı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından, yapılan işlemlerin yasal ve yerinde olduğu belirtilerek temyiz isteminin kabulü ile Vergi Dava Dairesi kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Cevap verilmemiştir.
TETKİK HÂKİMİ : ...
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Dördüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 3/B maddesinde, vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyetinin esas olduğu, 134. maddesinin 1. fıkrasında, vergi incelemesinden maksadın, ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve sağlamak olduğu kurala bağlanmış, 359. maddesinin (b) bendinde ise gerçek bir muamele veya durum olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belgeler, sahte belge olarak tanımlanmıştır.
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; mükelleflerin, yaptıkları vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça faaliyetlerine ilişkin olarak, kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla hesaplanarak düzenlenen fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen katma değer vergisinin indirilebileceği hükme bağlanmıştır.
Katma değer vergisi, bünyesinde yer alan indirim müessesesiyle yansıtılabilir bir vergidir. Katma değer vergisi sisteminde mükellef ve sorumlu; üretim ve dağıtım kademeleri içinde, verginin tahsiline, indirimlerin yapılmasına, beyan edilip ödenmesine aracılık eder. Bu bakımdan indirim, mükellefiyete bağlı bir görev olduğu kadar aynı zamanda bir haktır. Katma değer vergisinde genel prensip, vergiye tabi teslimler üzerinden hesaplanan vergiden, alış faturalarında gösterilen verginin indirilmesidir. Katma değer vergisi indirimi hakkından yararlanabilmek için Kanun bazı şartların varlığını öngörmüştür. Bu şartların bir kısmı esasa, bir kısmı ise şekle ilişkindir. Katma değer vergisi, vergiyi doğuran olayın gerçekleşmesi halinde, zincirleme olarak kendi içinde otokontrol sistemi taşımaktadır.
Kayıt ve belge nizamına uyulması ve faturaların gerçek bir mal teslimi veya hizmet ifasına dayanması halinde, mal teslimi veya hizmet ifasına bağlı olarak tahsil edilen katma değer vergisinden, mükelleflerin kendilerine yapılan teslim ve ifaya ilişkin olarak ödedikleri katma değer vergisini indirmeleri mümkün olup, aksi durumda, faturaların gerçek bir mal teslimi veya hizmet ifasına dayanmadığının tespiti halinde, bu faturalarda yer alan katma değer vergisinin indirimi mümkün bulunmamaktadır.
Buna göre, alış belgelerinde yer alan katma değer vergisinin indirim konusu yapılabilmesi için, alış faturası ya da benzeri vesikalarda ayrıca gösterilmesi ve bu vesikaların kanuni defterlere kaydedildiğinin tevsik edilmesinin yanında, söz konusu belgelerin gerçeği yansıtması da gerekmektedir.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerine göre, uyuşmazlığın esasını, davacıya anılan faturaları düzenleyen firmanın düzenlediği faturaların, gerçek bir mal ve hizmet satışını içerip içermediği, dolayısıyla sahte olup olmadığı hususlarının tespiti oluşturmakta olup, uyuşmazlığın çözümü için söz konusu belgelerin hukuki mahiyetinin anlaşılabilmesi bakımından, bu belgeleri tanzim eden mükellef hakkında yapılan incelemeler sonucunda tespit edilen hususların irdelenmesi gerekmektedir.
Davacının ilgili dönemlerde fatura aldığı Kavaklıdere Vergi Dairesi mükellefi ... Peyzaj Müh. İnş. Elek. Ltd. Şti. hakkında düzenlenen ... tarih ve ... sayılı Vergi Tekniği Raporunda özetle; mükellefin çevre düzenlemesi ve bakımı ile peyzaj projelerinin uygulanması (park, bahçe ve yeşil alanların dikimi, bakım ve onarımı) faaliyeti ile iştigal etmek üzere 18/08/2009 tarihi itibariyle mükellefiyet tesis ettirdiği, şirket kurucularının ... ve ... olduğu, ... 'in ilk 5 yıl için münferiden şirket müdürü olarak seçildiği, ...’ın 13/09/2011 tarihinde bütün hisselerini ... ’a devrettiği, 11/09/2009 tarihli işe başlama yoklamasında; iş yerinde muhtelif büro malzemelerinin olduğu, 22/04/2013 tarihli yoklamada; şirketin bilinen adresinin şirketin ortağı ... tarafından mesken adresi olarak kullanıldığı, bu adresin şirketin yazışma adresi olarak bildirildiği, adreste herhangi bir ticari faaliyetin olmadığı ve şirketin gayri faal durumda olduğu hususlarının tespit edildiği, 27/07/2013 tarihinde yapılan yoklamada; şirketin tespit edilen yeni adresinde başka bir mükellefin faaliyet gösterdiği, şirket müdürü ...’in şahsen tanındığı, ancak bir yıl önce vefat etmiş olduğunun beyan edildiği, şirket müdürü ... hakkında Gibintranet'te yapılan nüfus kayıt örneği sorgulamasında 11/01/2012 tarihinde ölüm kaydının bulunduğunun tespit edildiği, 19/11/2013 tarihli defter ve belge isteme yazısının anılan şirkete tebliğ edilemediği, 2009-2012 yıllarına ait kurumlar vergisi beyannamelerinin verildiği ancak 2012 yılına ilişkin kurumlar vergisi matrahının 0,00 TL beyan edildiği, 2009/7-9 ila 2013/10-12. dönemlerine ait kurum geçici vergi beyannamelerinin verildiği ancak 2012/1-3 ila 2013/10-12 dönemlerine ait beyannamelerde geçici vergi matrahının 0,00 TL beyan edildiği, 2009/7-9 ila 2013/10-12. dönemlerine ait gelir stopaj (muhtasar) beyannamelerinin verildiği, söz konusu beyannamelerde işçi çalıştırıldığına dair bir beyanda bulunulmadığı, 2009/9-2013/12. dönemlere ait katma değer vergisi beyannamelerinin verildiği, ancak 2011/4. döneminden itibaren katma değer vergisi beyannamelerinin boş olarak verildiği, 2009 hesap döneminde toplam 1.452.304,55 TL katma değer vergisi matrahı, 2010 hesap döneminde 2.376.632,03 TL katma değer vergisi matrahı, 2011 hesap döneminde (Ocak-Nisan) 1.121.786,33 TL katma değer vergisi matrahı beyan edildiği, katma değer vergisi matrahlarının yüksek olmasına rağmen ödenecek verginin cüzi miktarlarda olduğu, vadesi geçmiş ve ödenmesi gereken toplam 78.782,93 TL borcunun bulunduğu, yapılan sorgulamalarda tüm vergi türlerinde tahakkuk eden vergilere ilişkin olarak hiçbir ödemede bulunulmadığı, ayrıca 2009 yılı için katma değer vergisi yönünden matrah artırımında bulunulmasına rağmen hiçbir ödemenin yapılmadığı, Ba-Bs formlarının karşılaştırılmasından; anılan şirketin 2009 yılında Bs formu ile 1.452.302,00 TL mal ve hizmet sattığının, Ba formu ile 196.950,00 TL mal veya hizmet aldığının beyan edildiği, 2010 yılında Bs formu ile 2.376.619,00 TL mal ve hizmet sattığının ve Ba formu ile 644.008.00 TL mal veya hizmet aldığının beyan edildiği, 2011 yılında Bs formu ile 1.121.784,00 TL mal ve hizmet sattığının ve Ba formu ile 65.456.00 TL mal veya hizmet satın aldığının beyan edildiği, 2012,2013 ve 2014 dönemleri için ise herhangi bir veriye rastlanılmadığı, şirket ortağı ve müdürü ...’in Yıldırım Beyazıt Vergi Dairesi mükellefi olarak temizilik malzemesi perakende ticareti faaliyeti ile uğraşmakta iken 10/10/2009 tarihinde mükellefiyetine son verildiği, ayrıca Keçiören Vergi Dairesi mükellefi olarak çeşitli malların satışına aracılık faaliyet ile uğraşmakta iken 31/12/2009 tarihinde mükellefiyetine son verildiği, mükellefin Gibintranet'te "sahte belge düzenleyenler", ve "sahte belge düzenleyenlerin ortakları" koduyla özel esaslara tabi olduğu, ortaklık ve yöneticilik bilgilerine bakıldığında ise; 21 şirkete ortaklığının bulunduğu ve bunlardan 6'sının yöneticisi olduğu, ortağı bulunduğu 21 şirketten 14'ü hakkında sahte belge düzenleme nedeniyle vergi tekniği raporu bulunduğu, 2'si hakkında sahte belge düzenlemeden dolayı olumsuz tespit bulunduğu, kalan şirketler hakkında da çeşitli incelemelerde bulunulduğu, şirket ortağı ...’ın ise 4 şirkette ortaklığının bulunduğu ve bunlardan 2'sinin yöneticisi olduğu, ortağı bulunduğu 4 şirketten 1'i hakkında sahte belge düzenleme nedeniyle vergi tekniği raporu bulunduğu, kalan şirketler hakkında da çeşitli incelemelerde bulunulduğu, şirketin eski ortağı ...'ın da 6 şirkette ortaklığının bulunduğu, bunlardan 4'ünün yöneticisi olduğu, ortağı bulunduğu 6 şirketten 4'ü hakkında sahte belge düzenleme nedeniyle vergi tekniği raporu bulunduğu, kalan şirketler hakkında da çeşitli incelemelerde bulunulduğu tespitleri yapılmıştır.
Bu durumda anılan rapor ve ekli belgelerden; şirketin her yıl beyan edilen yüksek tutarlardaki hasılatları yapabilecek fiziki kapasiteye sahip olmaması, 2009/09 ila 2011/3 dönemine ilişkin toplam 4.950.722,91 TL katma değer vergisi matrahı ve 906.414,00 TL mal ve hizmet alışı bildirmesine rağmen bu tutarlardaki ürünü depolayacak depo, şube vb. yerinin olmaması, bu emtıaıyı taşıyacak aracının, makine ve teçhizatının olmaması herhangi bir mal stoğunun bulunmaması, işçi çalıştırmaması, katma değer vergisi matrahlarının yüksek olmasına rağmen hiç veya cüzi miktar ödenecek katma değer vergisi bildirmesi ve tahakkuk eden vergi borçlarının ödenmemesi, yüksek tutarlı cirolar bildirmesine rağmen mükellefin beyan etmiş olduğu Ba bildirimleri ile ilgili dönem katma değer vergisi beyanları içerisinde yer alan indirilecek katma değer vergisine esas alının tutarlarlar arasında yüksek derecede uyumsuzlukların bulunması hususları bir bütün olarak dikkate alındığında, mükellefin uyuşmazlık konusu dönemlerde gerçek bir ticari faaliyetinin bulunmadığı ve davacıya düzenlemiş olduğu faturaların gerçek bir mal ve hizmet karşılığı düzenlenmediği anlaşıldığından, temyize konu kararda isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin kabulüne,
2. Temyize konu ... Bölge İdare Mahkemesi ... Vergi Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Vergi Dava Dairesine gönderilmesine, 25/04/2022 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
(X) KARŞI OY :
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, temyize konu Vergi Dava Dairesi kararının bozulmasını sağlayacak nitelikte bulunmadığından temyiz isteminin reddi gerektiği görüşüyle Dairemiz kararına katılmıyorum.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.