Abaküs Yazılım
İdare Dava Daireleri Kurulu
Esas No: 2021/2937
Karar No: 2022/1618
Karar Tarihi: 25.04.2022

Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/2937 Esas 2022/1618 Karar Sayılı İlamı

DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU         2021/2937 E.  ,  2022/1618 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
    Esas No : 2021/2937
    Karar No : 2022/1618

    TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...
    VEKİLİ : Av. ....
    KARŞI TARAF (DAVALI) : ... Bakanlığı
    VEKİLİ : Hukuk Müşaviri ...
    İSTEMİN KONUSU :Danıştay Altıncı Dairesinin 02/06/2021 tarih ve E:2019/22054, K:2021/7631 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: 26/10/2019 tarih ve 30930 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının Teşkilatı ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliğin 13. maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "... Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu üyeliği birleşemez." cümlesinin iptali istenilmiştir.
    Daire kararının özeti:Danıştay Altıncı Dairesinin 02/06/2021 tarih ve E:2019/22054, K:2021/7631 sayılı kararıyla;
    Davalı Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda; Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşmasına ve turizm olanaklarının dünyada tanıtılmasına ve pazarlanmasına ilişkin strateji geliştirmek ve tanıtım faaliyetleri yürütmek, turizm sektörü ve pazarının ihtiyaçlarını ve eğilimlerini belirleyerek ilgililere tavsiyelerde bulunmak, turizm potansiyelinin tüm yönleri ile değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılmasına, turizm yatırımlarının ve turizmin ülke ekonomisindeki payının artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak, turizm sektörünün hizmet kalitesinin ve niteliğinin artırılması amacıyla gerekli tüm çalışmaları yürütmek, turizmin ülke ekonomisindeki payının artırılması amacıyla Kanunda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere diğer her türlü faaliyet, iş ve işlemleri yapmak, destek ve kaynak sağlamak hususlarında faaliyette bulunması öngörülen Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının karar, yürütme ve danışma organlarının Ajansın kuruluş amaçları doğrultusunda bilgi, tecrübe ve uzmanlıklarından faydalanılmak amacıyla kamu ve özel sektör temsilcilerinin katılımıyla oluşturulmasının hedeflendiği,
    Bu kapsamda, Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda ve Ajansın faaliyet alanları kapsamında tüm iş ve işlemlere yönelik kararlar almakla görevli Yönetim Kurulunun, doğal üyelerle birlikte kendi aralarında yapılacak seçimle belirlenecek sektör temsilcilerinden oluşturulduğu, seyahat acentası işletme belgesi sahiplerinin, ilgili mevzuatı uyarınca kendi aralarında yapacakları seçimle belirlenecek bir kişinin Yönetim kurulunda, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliğini temsilen Birlik Başkanının ise Yönetim Kuruluna ve İcra Kuruluna danışmanlık etmek ve tavsiyelerde bulunmakla görevli Danışma Kurulunda yer almasının öngörüldüğü, Ajans organlarının görev ve faaliyet alanları göz önünde bulundurulduğunda, sektör temsilcilerinin; Ajansın karar, yürütme ve danışma organlarında katılımının dengeli bir şekilde sağlandığı,
    Bu durumda, 15/07/2019 tarih ve 30832 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun, Ajansın Yönetim Kurulu, İcra Kurulu ve Danışma Kurulunun yetki ve görevleri, Ajans yöneticisinin atanması, Ajansın teşkilat yapısı ile çalışmasına ilişkin usul ve esasların Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenmesini öngören 3. maddesinin altıncı fıkrası ile 9. ve Geçici 1. maddelerine dayanılarak hazırlanan Yönetmelik'te, dava konusu edilen ibarenin, dayanak Kanun'un verdiği yetki ve belirlediği sınırlar içinde, normlar hiyerarşisine uygun, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda düzenlendiği sonucuna ulaşılarak davanın reddine karar verilmiştir.

    TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, iddialarının temyize konu kararda karşılanmadığından, gerekçeli karar hakkının ihlal edildiği, dava konusu edilen Yönetmeliğin, 11/07/2019 tarih ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun 3. maddesinin altıncı fıkrası ile 9. ve Geçici 1. maddelerine dayanılarak hazırlandığı, Yönetmeliğin 13. maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "...Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu üyeliği birleşemez." şeklindeki düzenlemenin dayanak Kanun maddelerinde yer almadığı gibi, Kanun'un bütününde de düzenlenmeyen bu hususun, Yönetmelik hükmü ile düzenlenemeyeceği, zira Yönetmelik ile getirilen bu kısıtlamanın, genel/soyut ve çerçeve nitelikte bir düzenleme olduğu ve dayanak Kanun'un lafzı ve ruhuyla örtüşmediği, Kanun ile düzenlenmesi gereken bir konunun Yönetmelik ile düzenlenmesinin Anayasa'nın 2. ve 124. maddelerine aykırı olduğu; Kanun'a göre yönetim ve icra kurulu üyelikleri birleşebilmekte iken, danışma kurulu üyeliğinin diğer kurul üyelikleriyle birleşememesinin eşitlik ilkesine de aykırı olduğu; diğer yandan, Seyahat Acenteleri Birliğinin sektörel birikimlerinden Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının yararlanmasına engel oluşturduğu ileri sürülmektedir.
    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay Altıncı Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve hukuka uygun olan Daire kararının gerekçeli olarak onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.


    TÜRK MİLLETİ ADINA

    Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'un 3. maddesi uyarınca; Anayasa Mahkemesince, kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün veya bunların belirli madde veya hükümlerinin şekil ve esas bakımından, Anayasa değişikliklerinin ise sadece şekil açısından Anayasa'ya aykırılığı iddiasıyla açılan iptal davalarına bakılabileceği hükme bağlandığından ve dava konusu edilen Yönetmelik hükmünün dayanağı olan herhangi bir Kanun hükmüne karşı Anayasa'ya aykırılık iddiasında bulunulmadığından, davacının Anayasa'ya aykırılık iddiasına itibar edilmeyerek, gereği görüşüldü:

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    MADDİ OLAY:
    Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşmasını teminen; turizm imkân ve fırsatlarının dünyada tanıtılmasına, turizm potansiyelinin tüm yönleri ile değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılmasına, turizm yatırımlarının, turizmin ülke ekonomisindeki payının ve turizm sektörünün hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak, destek ve kaynak sağlamak amacıyla Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının kurulması, yönetimi, denetimi, gelirleri ve faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla kabul edilen 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun, 15/07/2019 tarih ve 30832 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak, 6. maddesi 01/10/2019 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
    Anılan Kanun'un 3. maddesinin altıncı fıkrası ile 9. ve Geçici 1. maddelerine dayanılarak hazırlanan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının Teşkilatı ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmelik ise, 26/10/2019 tarih ve 30930 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
    Bu Yönetmeliğin 13. maddesinin altıncı fıkrasında yer alan; "...Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu üyeliği birleşemez." cümlesinin iptali istemiyle bakılan dava açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT:
    Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 124.maddesinde; "Cumhurbaşkanı, bakanlıklar ve kamu tüzelkişileri, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabilirler. Hangi yönetmeliklerin Resmî Gazetede yayımlanacağı kanunda belirtilir." hükmüne yer verilmiştir.
    15/07/2019 tarih ve 30832 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun 1. maddesinde, Kanun'un amacı; Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşmasını teminen; turizm imkân ve fırsatlarının dünyada tanıtılmasına, turizm potansiyelinin tüm yönleri ile değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılmasına, turizm yatırımlarının, turizmin ülke ekonomisindeki payının ve turizm sektörünün hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak, destek ve kaynak sağlamak amacıyla Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının kurulması, yönetimi, denetimi, gelirleri ve faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olarak tanımlanmış, 3. maddesinde; "(1) Bu Kanunda yazılı olan görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak üzere Bakanlıkla ilgili, tüzel kişiliği haiz, bu Kanunda belirtilen hususlar dışında özel hukuk hükümlerine tabi, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı kurulmuştur.
    (2) Ajansın organları; Yönetim Kurulu, İcra Kurulu ve Danışma Kuruludur.
    (3) Ajansın karar organı Yönetim Kuruludur. Yönetim Kurulu; Bakanın başkanlığında, Bakanlık Tanıtma Genel Müdürlüğünden sorumlu Bakan Yardımcısı, Tanıtma Genel Müdürü, Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından işletilenler hariç olmak üzere havalimanı ve terminal işletmelerini temsilen en yüksek cirosu olan ilk iki işletme arasından her üç yılda bir sırayla görevlendirecekleri bir kişi, Bakanlıktan turizm işletmesi belgeli tüm tesislerin bulundukları coğrafi bölge bazında temsilini sağlamak üzere Marmara ve Akdeniz Bölgelerinden ikişer üye, Ege, Karadeniz, İç Anadolu, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinden birer üye olacak şekilde her belge bir oy yerine geçmek suretiyle kendi aralarında yapılacak seçim sonucunda üç yıl süreyle Yönetim Kurulunda görevlendirecekleri dokuz kişi ile seyahat acentası işletme belgesi sahiplerinin ilgili mevzuatı uyarınca kendi aralarında yapacakları seçimle belirlenecek bir kişi olmak üzere toplam on beş üyeden oluşur. Bakanlıktan turizm işletmesi belgeli tüm tesislerin temsilcilerinin seçimlerine ilişkin işlemler Ajans tarafından yürütülür.
    (4) Ajansın yürütme organı İcra Kuruludur. İcra Kurulu; Tanıtma Genel Müdürlüğünden sorumlu Bakan Yardımcısının Başkanlığında, Tanıtma Genel Müdürü, Bakanlıktan turizm işletmesi belgeli tesislerden Marmara, Akdeniz ve Ege Bölgelerini temsil eden Yönetim Kurulu üyeleri arasından Bakan tarafından seçilen üç üye olmak üzere toplam beş üyeden oluşur.
    (5) Yönetim Kuruluna ve İcra Kuruluna danışmanlık etmek ve tavsiyelerde bulunmak üzere Danışma Kurulu oluşturulur. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği Başkanı, Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı, Türkiye Otelciler Birliği Başkanı, dönüşümlü olarak görev yapmak üzere otel yöneticileri derneklerinden en fazla üyesi olan iki derneğin başkanlarından biri, Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği Başkanı ile Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği Başkanı ve Türkiye Belediyeler Birliği Başkanı Ajansın Danışma Kurulunun doğal üyesidir." düzenlemesine yer verilmiş, 6. fıkrasında ise Ajansın yönetim kurulu, icra kurulu ve danışma kurulunun yetki ve görevleri, Ajans yöneticisinin atanması, Ajansın teşkilat yapısı ile çalışmasına ilişkin usul ve esasların Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirleneceği hüküm altına alınmıştır.
    Anılan Kanun'un "Faaliyet alanları" başlıklı 4. maddesinde; "(1) Ajans, Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda; a) Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşmasına ve turizm olanaklarının dünyada tanıtılmasına ve pazarlanmasına ilişkin strateji geliştirir ve tanıtım faaliyetlerini yürütür b) Turizm sektörü ve pazarının ihtiyaçlarını ve eğilimlerini belirleyerek ilgililere tavsiyelerde bulunur c) Turizm potansiyelinin tüm yönleri ile değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılmasına, turizm yatırımlarının ve turizmin ülke ekonomisindeki payının artırılmasına yönelik çalışmaları yapar ç) Turizm sektörünün hizmet kalitesinin ve niteliğinin artırılması amacıyla gerekli tüm çalışmaları yürütür d) Turizmin ülke ekonomisindeki payının artırılması amacıyla bu Kanunda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere diğer her türlü faaliyet, iş ve işlemleri yapabilir, destek ve kaynak sağlayabilir. (2) Ajans, faaliyetleri ile ilgili olarak yurt içi ve yurt dışından hibe alabilir." hükmüne, 9. maddesinde; "Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili usul ve esaslar; 6 ncı maddenin uygulanmasıyla ilgili olanlar hakkında Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir." hükmüne, Geçici 1. maddesinde ise; "(1) Ajansın Yönetim Kurulunda görev alması amacıyla; Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından işletilenler hariç olmak üzere havalimanı ve terminal işletmelerinin görevlendireceği üye ve Bakanlıktan turizm işletmesi belgeli tesislerin bulundukları coğrafi bölge bazında görevlendirecekleri üyelerin seçimi işlemleri, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenecek usul ve esaslara göre bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç altı ay içinde Ajans tarafından yapılır. Bu seçim yapılıncaya kadar, Ajans Yönetim Kurulu üyeleri, havalimanı ve terminal işletmeleri ve Bakanlıktan turizm işletmesi belgeli tesislerin temsilcileri arasından Bakan tarafından atanır.
    (2) Seyahat acentası işletme belgesi sahiplerinin kendi aralarından ilgili mevzuatı uyarınca seçimle belirleyecekleri üyenin yerine, bu seçim yapılıncaya kadar seyahat acentası işletme belgesi sahiplerinin arasından Bakan tarafından bir üye Yönetim Kuruluna atanır." hükmüne yer verilmiştir.
    11/07/2019 tarih ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun 3. maddesinin altıncı fıkrası ile 9. ve Geçici 1. maddelerine dayanılarak hazırlanan ve 26/10/2019 tarih ve 30930 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının Teşkilatı ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliğin "Ajansın organ ve birimleri" başlıklı 5. maddesinde; "Ajansın organ ve birimleri şunlardır: a)Yönetim Kurulu, b) İcra Kurulu, c) Danışma Kurulu, ç) Ajansın görevlerini yerine getirebilmesi için gerek duyulan hizmet birimleri" kuralına, "Yönetim Kurulunun görevleri" başlıklı 7. maddesinde; "(1) Yönetim Kurulu, Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda aşağıdaki görevleri yerine getirir: a) Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan Ajansın faaliyet alanları kapsamında tüm iş ve işlemlere yönelik kararlar almak b) Ajansın bütçesini, yıllık programını, yıllara sari harcama yapılacak proje ve diğer işlemleri karara bağlamak, Ajans bütçesini Bakan onayına sunmak c) Genel Müdürü atamak ve personel istihdamına ilişkin hususlar ile personelde aranacak şartlara ilişkin karar almak ç) Genel Müdürün görev ve yetkileri ile harcama limitlerini belirlemek d) Ajansın faaliyetlerine ilişkin olarak hazırlanan altı aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu onaylamak ve bir örneğini Bakanlığa göndermek" kuralına, "İcra Kurulunun görevleri" başlıklı 9. maddesinde; "(1) İcra Kurulu aşağıda belirtilen iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir: a) Yönetim Kurulunca alınan kararların uygulanmasına yönelik tüm iş ve işlemleri yürütmek b) Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak Bakanlık ile Ajans arasında gerekli koordinasyonu sağlamak c) Ajansın bütçesini, yıllık programını hazırlamak, yıllara sari harcama yapılacak proje ve diğer işlemleri belirlemek, bunları Yönetim Kurulunun onayına sunmak ve gerçekleşmelerini takip etmek ç) Ajansın denetimini Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası uyarınca bağımsız denetim kuruluşuna yaptırmak" kuralına yer verilmiştir.
    Anılan Yönetmeliğin "Danışma Kurulunun oluşumu" başlıklı 12. maddesinde; "(1) Danışma Kurulunun üyeleri; Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini temsilen Birlik Başkanı, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliğini temsilen Birlik Başkanı, Türkiye Otelciler Federasyonunu temsilen Federasyon Başkanı, Türkiye Otelciler Birliğini temsilen Birlik Başkanı, dönüşümlü olarak görev yapmak üzere otel yöneticileri derneklerinden en fazla üyesi olan iki derneğin birini temsilen Dernek Başkanı, Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneğini temsilen Dernek Başkanı ile Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneğini temsilen Dernek Başkanı ve Türkiye Belediyeler Birliğini temsilen Birlik Başkanıdır.
    (2) Danışma Kurulu; bu üyeler ile Bakan tarafından görevlendirilen diğer üyeler arasından Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen görevleri yerine getirmek üzere bir Başkan, Başkanın bulunmadığı hallerde görev yapmak üzere bir Başkan vekili seçer.
    (3) Bakan tarafından görevlendirilenler hariç olmak üzere Danışma Kurulu üyelerinin herhangi bir nedenle görevlerine son verilemez. Ancak, ağır hastalık veya engellilik nedeniyle iş göremeyeceği, 6 ncı maddede belirtilen atanması için gerekli şartları taşımadığı veya sonradan kaybettiği tespit edilen ya da bir yıl içerisinde mazeretsiz olarak iki toplantıya katılmayan üyelerin görevleri Danışma Kurulu kararı ile sona erdirilir." hükmüne, "Danışma Kurulunun görevleri ve çalışma esasları" başlıklı 13. maddesinde; "(1) Danışma Kurulu; Yönetim Kuruluna ve İcra Kuruluna danışmanlık eder ve tavsiyelerde bulunur. (2) Danışma Kurulu, yılda en az dört kez olmak üzere gerekli görülen hallerde Kurul Başkanının çağrısı ile toplanır. (3) Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Kurul Başkanı tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az on gün öncesinde tüm üyelere bildirilir. En az iki üyenin teklifi ile toplantıya gündem maddesi ilave edilebilir. (4) Danışma Kurulunca bilgi, tecrübe ve uzmanlığından yararlanılabileceği düşünülen kişi veya kurum ve kuruluşların temsilcileri toplantıya çağırılabilir veya görüşleri alınabilir. (5) Danışma Kurulu, en az beş üyenin katılımı ile toplanır ve tavsiye kararlarını çoğunlukla alır. Kararlar gerekçeli olarak yazılır. (6) Danışma Kurulu, kendisine verilen görevleri kendi sorumluluğu altında tarafsız ve bağımsız olarak yerine getirir. Ajansın faaliyetleri kapsamında Danışma Kuruluna veya üyelerine icrai veya idari nitelikte bir görev verilemez. Ajansın diğer organlarına verilen görev ve yetkiler, herhangi bir kapsam veya surette Danışma Kuruluna devredilemez. Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu üyeliği birleşemez." hükmüne yer verilmiştir.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    Dosyanın incelenmesinden; 7183 sayılı Kanun'da, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı'nın yönetim, icra ve danışma kurulu olarak üç adet organı olduğu, yürütme organı olarak belirlenen icra kurulu üyelerinin, Ajans'ın karar organı olan yönetim kurulu üyeleri arasından belirlendiği, yönetim kurulu ile icra kuruluna danışmanlık etmek ve tavsiyelerde bulunmakla görevli olan danışma kurulunda ise, davacı Birlik başkanının doğal üye olacağı hükme bağlanmıştır.
    Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının Teşkilatı ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliğin, danışma kurulunun görevleri ve çalışma esaslarının belirlendiği 13. maddesinde; danışma kurulunun, kendisine verilen görevleri kendi sorumluluğu altında tarafsız ve bağımsız olarak yerine getireceği, Ajans'ın faaliyetleri kapsamında danışma kuruluna veya üyelerine icrai veya idari nitelikte bir görev verilemeyeceği gibi, diğer organlara verilen görev ve yetkilerin, herhangi bir kapsam veya surette danışma kuruluna devredilemeyeceği, maddenin devamında ise uyuşmazlık konusu edilen, danışma kurulu üyeliği ile yönetim kurulu ve icra kurulu üyeliğinin birleşemeyeceği düzenlemesine yer verilmiştir.
    Danışma kurulu üyeliği ile diğer organ üyeliklerinin birleşemeyeceği hükmü, yukarıda anılan maddede yer verilen, yönetim ve icra kurulunun görev ve yetkilerinin hiçbir şekilde danışma kuruluna devredilemeyeceği ve danışma kurulu üyelerine icrai ve idari nitelikte görev verilmeyeceği hükümlerine paralellik arz eden, bu hükümlere vurgu yapan ve düzenlemeyi tamamlayan niteliktedir.
    Görevi, yönetim kurulunca alınan kararların uygulanmasına yönelik tüm iş ve işlemleri yürütme olan icra kurulunun, Kanun'da doğrudan yönetim kurulu üyeleri arasından belirlenmesinin, yönetim kurulunca alınan kararların, olması gerektiği gibi eksiksiz biçimde yerine getirilmesi çerçevesinde yerinde bir düzenleme olduğu, ancak anılan kurullara danışmanlık edecek kurul üyelerinin aynı zamanda yönetim ve icra kurulunda da yer almalarının, Ajansın kuruluş amacı ve faaliyetleri ile organların görevleri dikkate alındığında, yerinde olmayacağı, zira karar alma ve yönetme görevi olan kişinin, aynı zamanda bu görevlerine istinaden kendisine danışmanlık etmesi, tüzel kişinin profesyonel şekilde yönetimi ilkelerine ve hayatın olağan akışına aykırı olacaktır.
    Öte yandan; davacı tarafça, yönetim ve icra kurulu üyeliğinin birleşmesi yönünde Kanun'da düzenlenme yapıldığından, uyuşmazlık konusu yönetmelik hükmünün, hem dayanak Kanun maddelerinde bu yönde bir belirleme yapılmadığından Yönetmelik hükmü ile düzenlenemeyeceği, hem de dayanağı Kanun'un ruhuna aykırılık teşkil ettiği ileri sürülmüş ise de; danışma kurulu üyelerinin, yönetim ve icra kurulu üyelerinden tamamen farklı kişilerden oluşacak şekilde doğrudan Kanun'un 3. maddesinin beşinci fıkrasında hükme bağlandığı, Yönetmeliğin 12. ve 13. maddelerinde de, bu hükme uygun şekilde düzenlemeler getirildiği, dayanak Kanun'a aykırılık teşkil edecek nitelikte "danışma kurulu üyeliği, yönetim kurulu üyeliği ve icra kurulu üyeliğinin birleşemeyeceği" şeklindeki bir ifade yerine, yalnızca danışma kurulu üyeliğinin, diğer organların üyelikleri ile birleşmeyeceği yönünde ifadeye yer verildiği görüldüğünden ve dayanak Kanun'un 3. maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen şekilde, Ajansın danışma kurulunun yetki ve görevleri ile Ajansın teşkilat yapısı çerçevesinde bir düzenleme olduğu değerlendirilen dava konusu edilen cümlenin, dayanak Kanun'a aykırılık teşkil etmediği sonucuna ulaşılmıştır.
    Bu durumda, davanın reddi yolundaki Daire kararında sonucu itibarıyla hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1.Davacının temyiz isteminin reddine,
    2.Davanın reddine ilişkin Danıştay Altıncı Dairesinin temyize konu 02/06/2021 tarih ve E:2019/22054, K:2021/7631 sayılı kararının, yukarıda belirtilen gerekçeyle ONANMASINA,
    3. Kesin olarak, 25/04/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi