Esas No: 2016/3302
Karar No: 2022/2012
Karar Tarihi: 12.05.2022
Danıştay 13. Daire 2016/3302 Esas 2022/2012 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Danıştay'ın 13. Dairesi, Akşehir Belediye Başkanlığı'na ait taşınmazın 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun 45. maddesi uyarınca açık teklif usulü ile kiralanmasına ilişkin gerçekleştirilen ihalenin kazananı olan davacı şirketin, ihale sonrasında sözleşme imzalamayarak irat kaydedilen 39.600 TL geçici teminat bedelinin dava açma tarihinden itibaren yasal faizi ile birlikte ödenmesi isteminde bulunduğu davanın Reddine karar verdi. Mahkeme, ihale şartnamesinde taşınmazın mevcut haliyle kiraya verileceğinin belirtildiği, eksikliklerin giderilebilmesi için süre tanındığı, ancak davacının ihale sonrasında sözleşme yapmaktan çekinmesinin haklı sebebe dayanmadığını belirterek, davanın reddine karar verdi. Kanunlar: 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun 45. maddesi, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu.
"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2016/3302
Karar No:2022/2012
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...Akaryakıt Otomotiv Turizm Gıda Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Belediye Başkanlığı-...
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : .... İdare Mahkemesi'nin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Konya ili, Akşehir ilçesi, ...Mahallesi, ...pafta, ...ada, ...parsel numaralı mülkiyeti davalı idareye ait taşınmazın 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun 45. maddesi uyarınca açık teklif usulü ile kiralanmasına ilişkin 09/12/2014 tarihinde gerçekleştirilen ve davacı şirketin uhdesinde kalan ihalede şartnamede belirtilen sürede sözleşme imzalamadığından bahisle irat kaydedilen 39.600,00-TL geçici teminat bedelinin dava açma tarihinden itibaren yasal faizi ile birlikte ödenmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ...İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; ihale şartnamesinde, davalı idare tarafından taşınmazın mevcut haliyle kiraya verileceğinin açıkça belirtildiği, bir kısım masrafların karşılanacağını, ancak bunun dışındaki masrafları için sorumluluk alınmayacağının bildirildiği, eksikliklerin giderilebilmesi için şartnamede 90 gün süre tanındığı, bu süre içinde giderilemediği takdirde ilave 90 gün süre verileceğinin belirtildiği, davacı şirketin ihaleye girmeden önce taşınmazın ve akaryakıt istasyonunun mevcut durumu hakkında gerekli araştırmaları yapmadığı hâlde ihaleyi kazandıktan sonra bir kısım eksiklikleri öne sürerek sözleşme yapmaktan kaçınmasının haklı sebebe dayanmadığı görüldüğünden geçici teminatın gelir kaydedilmesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, İdare Mahkemesi kararının eksik incelemeye dayandığı, nitekim karardan sonra Danıştay Onüçüncü Dairesi'nin 20/11/2015 tarih ve E:2015/1584, K:2015/4079 sayılı kararıyla söz konusu ihalenin iptal edildiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...DÜŞÜNCESİ : Dairemizin 11/06/2015 tarih ve E:2015/1584 sayılı ara kararında 09/12/2014 tarihinde yapılan ihalenin iptaline ilişkin dava açılıp açılmadığı sorulmuş ve Akşehir Belediye Başkanlığı'nca verilen ara karara cevap ile ihalenin iptaline ilişkin dava açılmadığı anlaşılmıştır. Davacı tarafından bahsedilen, Dairemizin 20/11/2015 tarih ve E:2015/1584, K:2015/4079 sayılı kararıyla ihalenin iptal edildiğine ilişkin iddiasına ise, söz konusu ihalenin 13/01/2015 tarihinde gerçekleştirilen başka bir ihale olduğu görüldüğünden itibar edilememiştir. Dolayısıyla, temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddi yolundaki .... İdare Mahkemesi'nin ...tarih ve E:..., K:...sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davacıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 12/05/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.