Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2021/841
Karar No: 2022/2160
Karar Tarihi: 24.05.2022

Danıştay 13. Daire 2021/841 Esas 2022/2160 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 13. Daire Başkanlığı         2021/841 E.  ,  2022/2160 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONÜÇÜNCÜ DAİRE
    Esas No : 2021/841
    Karar No : 2022/2160

    DAVACI : ... Odası
    VEKİLİ : Av. ....
    DAVALI : ... Bakanlığı
    VEKİLİ : Hukuk Müşaviri ...

    DAVANIN KONUSU : 07/01/2021 tarih ve 31357 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Enerji Kimlik Belgesi Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğ'in "Tanımlar" başlıklı 3/1-b maddesindeki, "Eğitici kuruluş: Bünyesinde en az 2 adet enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı eğiticisi bulunduran, üniversitelerin mimarlık, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği, elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği bölümleri, Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Elektrik Mühendisleri Odası ile 18/04/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,"; "EKB uzmanı eğiticileri ve EKB uzmanları" başlıklı 4/1. maddesindeki, "EKB uzmanı ve eğiticilerinin; elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makina mühendisi veya mimar olmaları şarttır."; "Eğitici kuruluşlar" başlıklı 5/1. maddesindeki, "Eğitici kuruluş yetkisi almak üzere, üniversitelerin elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği ve mimarlık bölümleri, Elektrik Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası ve 5627 sayılı Kanun kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketleri başvuruda bulunabilir." ibarelerinin iptali istenilmektedir.

    DAVACININ İDDİALARI :
    Dava konusu edilen düzenlemeler ile enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı, eğiticileri ve eğitim kuruluşlarının yeterlik kriterlerinde branş kısıtlamasına gidilerek çevre mühendisleri ile Çevre Mühendisleri Odası'nın kapsam dışında bırakıldığı, uyuşmazlığa konu Tebliğ yürürlüğe girmeden önce yürürlükte olan Tebliğ’de herhangi bir branş kısıtlamasının olmadığı, oysa yeni Tebliğ ile birlikte EKB uzmanı ve eğiticilerinin elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya mimar olmaları şartının getirildiği, dava konusu Tebliğ’in dayanağı Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği'nde mimar ve mühendislere ilişkin bu alanda görev ve sorumluluk açısından herhangi bir branş kısıtına gidilmemişken, Tebliğ ile birlikte çeşitli mühendislik dalları ile çevre mühendisliği ve Çevre Mühendisleri Odası’nın da kapsam dışında bırakıldığı, normlar hiyerarşisi içerisinde alt normun üst norma uygun olmasının zorunlu olduğu, alt norm ile dayanak norma aykırı ve bunu değiştirecek nitelikte hüküm getirilmesinin mümkün bulunmadığı, Tebliğ ile üst norm olan Yönetmelikte yer verilen hususlara açıklık getirilebileceği, ancak Yönetmelikte geniş tanımlanan bir hususta daraltıcı düzenleme yapılamayacağı, istisnaların düzenlenmesi gerekiyor ise bunun eşdeğer bir norm olan Yönetmelik ile yapılmasının gerektiği, 5627 sayılı Kanun'un 7. maddesinde EKB’de bulundurulması gereken diğer bilgiler ile EKB’nin yenilenmesine ve mevcut binalar da dahil olmak üzere uygulamaya ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirleneceğinin kurala bağlandığı, bu nedenle de dava konusu düzenlemelerin Yönetmelikle yapılması gerektiği, enerji kimlik belgesi uzmanında aranan niteliklere sahip olmalarına rağmen enerji kimlik belgesi uzmanlığı ile eğitici ve eğitim kuruluşları kapsamından çevre mühendisliğinin ve Çevre Mühendisleri Odası’nın çıkarılmasında kamusal bir yarardan söz edilemeyeceği, sera gazlarının sebep olduğu iklim değişikliği ve ekolojik değişimlere yönelik tasarımlara ilişkin mühendislik düşüncelerin çevresel bir konu olduğu ve üniversitelerin çevre mühendisliği bölümlerinde ders olarak okutulduğu, nitekim dava konusu Tebliğin dayanağı Yönetmeliğin amacının çevrenin korunması olarak belirtildiği, mühendisliğin temel alanlarından biri olan bu çalışma alanında çevre mühendislerinin projenin dışında bırakılmasının hukuka aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

    DAVALININ SAVUNMASI :
    Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği ile Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri uyarınca hukukî sorumluluk, mesleki yetkiler, mesleki formasyon, fenni mesuliyet ve mevzuat ile verilen görevler dikkate alındığında, enerji kimlik belgesi uzmanı ve eğiticilerinin binanın ruhsat eki proje tasarımlarında yetki ve görev alan meslekler olan elektrik mühendisleri, elektrik-elektronik mühendisleri, inşaat mühendisleri, makine mühendisleri veya mimar olmaları gerektiği, aksi durumda enerji kimlik belgesi oluşturmasının ve enerji kimlik belgesi hazırlamak için yetkili kişi ve kuruluşlara verilen görev ve sorumlulukların gerçekleştirilmesinin sekteye uğrayacağının değerlendirildiği, eğitici kuruluşlara ilişkin olarak ise yukarıda anılan meslek tiplerine sahip kişilerin bağlı oldukları meslek odalarının bu kişilerin eğitilmelerinde, mesleki faaliyetlerinin yürütülmesinde ve mesleki konularda yetkilendirilmelerinde ilgili meslek odaları görevli olduğundan eğitici kuruluş olarak bu odaların belirlendiği, davanın reddi gerektiği savunulmuştur.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'NIN DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

    DANIŞTAY SAVCISI ...'NIN DÜŞÜNCESİ :
    Dava; 07/01/2021 tarih ve 31357 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Enerji Kimlik Belgesi Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğ'in "Tanımlar" başlıklı 3/1-b maddesinde yer alan; "Eğitici kuruluş: Bünyesinde en az 2 adet enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı eğiticisi bulunduran, üniversitelerin mimarlık, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği, elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği bölümleri, Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Elektrik Mühendisleri Odası ile 18/04/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,"; "EKB uzmanı eğiticileri ve EKB uzmanları" başlıklı 4/1. maddesinde yer alan; "EKB uzmanı ve eğiticilerinin; elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makina mühendisi veya mimar olmaları şarttır."; "Eğitici kuruluşlar" başlıklı 5/1. maddesinde yer alan; "Eğitici kuruluş yetkisi almak üzere, üniversitelerin elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği ve mimarlık bölümleri, Elektrik Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası ve 5627 sayılı Kanun kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketleri başvuruda bulunabilir." ibarelerinin iptali istemiyle açılmıştır.
    02/05/2007 tarih ve 26510 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren, 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu'nun "Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Kanunun amacı; enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır." hükmüne; "Kapsam" başlıklı 2. maddesinde; "(1) Bu Kanun; enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında, endüstriyel işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına ve desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine, yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik uygulanacak usûl ve esasları kapsar. (2) Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetleri yürütülen, ibadet yeri olarak kullanılan, planlanan kullanım süresi iki yıldan az olan, yılın dört ayından daha az kullanılan, toplam kullanım alanı elli metrekarenin altında olan binalar, koruma altındaki bina veya anıtlar, tarımsal binalar ve atölyeler, bu Kanun kapsamı dışındadır." hükmüne, "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin (i) bendinde; "Enerji kimlik belgesi: Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi ifade eder" hükmüne, "Uygulamalar" başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (ç) bendinde, "Toplam inşaat alanı yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda, ticarî binalarda ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî tasarım, ısıtma, soğutma, ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki normları, standartları, asgarî performans kriterlerini, bilgi toplama ve kontrol prosedürlerini kapsayan binalarda enerji performansına ilişkin usûl ve esaslar, Türk Standartları Enstitüsü ve Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde ilgili idare tarafından yapı kullanma izni verilmez." hükmüne ve (d) bendinde de; "Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenir. Enerji kimlik belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması ile ilgili bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir. Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az olan binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir. " hükmüne yer verilmiştir.
    5627 sayılı Kanun'un 7. maddesinin 1. fıkrasının (ç) ve (d) bendlerine dayanılarak hazırlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği'nin "Kapsam" başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde; Bu Yönetmeliğin, mevcut ve yeni yapılacak binalarda; a) Mimari tasarım, mekanik tesisat, aydınlatma, elektrik tesisatı gibi binanın enerji kullanımını ilgilendiren konularda bina projelerinin ve enerji kimlik belgesinin hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin hesaplama metotlarına, standartlara, yöntemlere ve asgari performans kriterlerine, b) Enerji kimlık belgesi düzenlenmesi, bina kontrolleri ve denetim faaliyetleri için yetkilendirmelere..... ilişkin iş ve işlemleri kapsadığı hükme bağlanmıştır.
    Aynı Yönetmeliğin "Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşlar" başlıklı, 26/A maddesinde; " (Ek:RG-1/4/2010-27539) (Değişik:RG-28/4/2017-30051) (1) Yeni binalar için; Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ilgili meslek odası tarafından, adına düzenlenmiş serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesi ile enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarı ile tamamlayan personel bulunduran gerçek veya tüzel kişilere Bakanlıkça enerji kimlik belgesi verme yetkisi verilir.
    (2) Mevcut binalar için; enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarıyla tamamlayan personel bulunduran 5627 sayılı Kanun kapsamında bina kategorisinde yetkilendirilmiş olan enerji verimliliği danışmanlık şirketlerine Bakanlıkça enerji kimlik belgesi verme yetkisi verilir.
    (3) Ayrıca mevcut binalar için; aşağıda belirtilen şartları sağlayan gerçek veya tüzel hukuk kişileri de, bu şartların sağlandığının ilgili Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce tespit edilmesi üzerine Bakanlıkça enerji kimlik belgesi vermeye yetkilendirilir:
    a) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ilgili meslek odası tarafından adına düzenlenmiş serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesine sahip olmak.
    b) Enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarıyla tamamlayan personel bulundurmak.
    c) Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik uyarınca düzenlenmiş Etüt-Proje Sertifikasına sahip personel bulundurmak.
    ç) Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilmiş ulusal veya uluslararası laboratuvarlar tarafından kalibre edilmiş ve etiketlenmiş ısı ve sıcaklık görüntüleme cihazına sahip olmak.
    (4) Kamu kurum ve kuruluşları; enerji kimlik belgesi düzenleme eğitiminde başarılı olan bünyelerindeki personeli ile binalarına enerji kimlik belgesi düzenleyebilir.
    (5) Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşların bu belgelerin düzenlenmesi ile ilgili faaliyetlerinin denetimi Bakanlık tarafından yapılır veya yaptırılır. Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili olanların yetkilerini kötüye kullandıklarının veya gerçeğe aykırı belge düzenledikleri tespit edilen enerji verimliliği danışmanlık şirketleri Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına; diğer gerçek veya tüzel kişiler ise ilgili meslek odasına bildirilir ve haklarında yapılacak inceleme ve soruşturma sonuçlanana kadar bunların enerji kimlik belgesi verme yetkileri askıya alınır. Bakanlık tarafından yapılan bildirimler neticesinde, serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesi veya 5627 sayılı Kanun kapsamında aldıkları yetki belgesi iptal edilenlerin veya bu belgeleri bir yıl içinde üç defa askıya alınanların enerji kimlik belgesi verme yetkileri, bir daha verilmemek üzere Bakanlık tarafından iptal edilir.
    (6) Bu madde kapsamındaki eğitimler ile ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak tebliğ ile düzenlenir." kuralı yer almaktadır.
    Söz konusu Yönetmeliğin 26/A maddesinin 6. fıkrası uyarınca, 07/01/2021 tarih ve 31357 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Enerji Kimlik Belgesi (EKB) Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğ'in 1. maddesinde; "Bu Tebliğin amacı; 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği kapsamında; enerji kimlik belgesi düzenleyen uzmanlara ve eğiticilere verilecek olan eğitimler ile bunların denetimine dair usul ve esasları belirlemektir." kuralına yer verilmiştir.
    Anılan Tebliğin dava konusu "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde; bu Tebliğde geçen, "Eğitici kuruluş: Bünyesinde en az 2 adet enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı eğiticisi bulunduran, üniversitelerin mimarlık, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği, elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği bölümleri, Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Elektrik Mühendisleri Odası ile 18/04/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini ifade eder", "EKB uzmanı eğiticileri ve EKB uzmanları" başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasında; "EKB uzmanı ve eğiticilerinin; elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makina mühendisi veya mimar olmaları şarttır."; "Eğitici kuruluşlar" başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasında; "Eğitici kuruluş yetkisi almak üzere, üniversitelerin elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği ve mimarlık bölümleri, Elektrik Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası ve 5627 sayılı Kanun kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketleri başvuruda bulunabilir." düzenlemelerine yer verilmiştir.
    Davacı TMMOB Çevre Mühendisleri Odası tarafından; dava konusu edilen tebliğ düzenlemeleri ile, enerji kimlik belgesi uzmanı, eğiticileri ve eğitim kuruluşlarının yeterlik kriterlerinde branş kısıtlamasına gidildiği, çevre mühendisleri ile TMMOB Çevre Mühendisleri Odasının daha önce kapsamda iken, kapsam dışına çıkarıldığı, Tebliğin dayanağı Yönetmelikte herhangi bir branş kısıtına gidilmemesine karşın, dava konusu tebliğ maddeleri ile kısıtlama getirilmesinin üst norm niteliğinde bulunan yönetmeliğe aykırı olduğu gibi, yönetmelikle düzenlenmesi gereken hususların tebliğle düzenlemesinin de hukuka aykırı bulunduğu, ayrıca, Binalarda Enerji performansı Yönetmeliğinin 26. maddesinde, enerji kimlik belgesinde bulunması gereken hususlar arasında, nihai enerji tüketiminin oluşturduğu sera gazlarının kullanım alanı başına yıllık miktarının, binaların kullanım alanı başına düşen yıllık sera gazı salımının, CO2 salımı sınıfının... gösterileceğinin kurala bağlandığı, söz konusu hususların çevre mühendisliğinin alanına ilişkin olduğu, dava konusu tebliğ maddelerinden çevre mühendisliği ve TMMOB Çevre Mühendisliği Odasının çıkarılmasında kamu yararı bulunmadığı iddialarıyla bakılan dava açılmış; davalı idare tarafından da; enerji kimlik belgesi uzmanı ve eğiticilerinin, binanın ruhsat eki proje tasarımlarında da yetki ve görev alan meslekler olan elektrik mühendisi, elektrik elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya mimar olmalarının gerektiği, aksi halde enerji kimlik belgesi hazırlamaya yetkili kişi ve kuruluşlara verilen görev ve sorumlulukların sekteye uğrayacağı, bu nedenle davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
    Anayasa'nın 124. maddesinde, kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, Yönetmelikler çıkarabileceği düzenlenmiştir. Bu düzenleme, idarenin özerk ve türev düzenleme yetkisinin anayasal dayanağını oluşturmaktadır.
    Anayasa'ya göre, idarenin, düzenleme yetkisini kanunlar çerçevesinde ve kanunlara uygun olarak kullanması gereklidir. Kanunun öngördüğü düzenleme yetkisinin yine kanunda belirtildiği gibi kullanılması; kanun hükmü, bir konunun yönetmelikle düzenlenmesini öngörüyorsa, düzenlemenin yönetmelikle yapılması zorunludur.
    Ayrıca, normlar hiyerarşisi olarak bilinen temel hukuk ilkesine göre, normlar arasında altlık ve üstlük ilişkisi söz konusu olmakta ve her norm geçerliliğini bir üst hukuk normundan almaktadır. Başka bir anlatımla normlar hiyerarşisi, her türlü normun hiyerarşik olarak bir sıra dahilinde sıralanması ve birbirine bağlı olması anlamına gelmekte olup; bunun doğal sonucu olarak, hiyerarşik sıralamada daha altta yer alan normun, kendisinden üstte bulunan norma aykırı hükümler içeremeyeceği, bir başka deyişle alt norm niteliğindeki düzenleyici işlemlerin, bir hakkın kullanımını üst normda öngörülmeyen bir şekilde daraltamayacağı veya kısıtlayamayacağı; dolayısıyla, düzenleyici bir işlemin kendinden önce gelen kanun ve yönetmelik hükümlerine aykırı düzenlemeler getiremeyeceği kabul edilmektedir.
    Tebliğ, genelge ve yönerge gibi düzenleyici işlemler ise; bir yönetmeliğin veya Bakanlar Kurulu kararının (Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin) uygulanmasını göstermek amacıyla ve onlara aykırı hükümler içermemek şartıyla yönetmeliklerde veya Bakanlar Kurulu kararlarında (Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde) gösterilen usul ve yöntemleri "açıklayıcı" hükümler taşıyan, yeni bir yöntem ve usul getirmeyen; dayanağı olan mevzuatta yer alan hükümler dışında yeni bir düzenleme içermeyen genel düzenleyici işlemlerdir.
    Bu açıklamalar ışığında uyuşmazlığa bakıldığında, davalı idarenin dava konusu alandaki düzenleme yetkisinin ve bu yetkinin hukuka uygun olarak kullanılıp kullanılmadığının irdelenmesi gerekmektedir.
    5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanun'un "Amaç ve kapsam" başlıklı 1. maddesinde, "Bu Kanunun amacının, enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılması olduğu belirtilmiş, "Uygulamalar" başlıklı 7. maddesinin (d) bendinde de, "Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenleneceği, enerji kimlik belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması ile ilgili bilgilerin bulundurulacağı, belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve esasların, Bakanlık (Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı) ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca (Bakanlığın adı son olarak, 29.10.2021 tarihli ve 31643 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 85 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı olarak değiştirilmiştir) yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirleneceği kurala bağlanmıştır.
    Bu hükümlere dayalı olarak çıkarılan ve 05/12/2008 tarih ve 27075 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinin "amaç" başlıklı 1. maddesinde, "Bu Yönetmeliğin amacı, binalarda enerjinin ve enerji kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasına, enerji israfının önlenmesine ve çevrenin korunmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. " hükmü yer almış, "Kapsam" başlıklı 2. maddesinde de, bu Yönetmeliğin, mimari tasarım, mekanik tesisat, aydınlatma, elektrik tesisatı gibi binanın enerji kullanımını ilgilendiren konularda bina projelerinin ve enerji kimlik belgesinin hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin hesaplama metotlarına, standartlara, yöntemlere ve asgari performans kriterlerine; enerji kimlik belgesi düzenlenmesi, bina kontrolleri ve denetim faaliyetleri için yetkilendirmelere ilişkin usul ve esasları kapsadığı belirtilmiştir.
    Yönetmeliğin 4. maddesinde "Enerji Kimlik Belgesi", asgari olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri içeren belgeyi; "Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşlar" ise, enerji kimlik belgesi düzenlemek üzere Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel kişiler olarak tanımlanmış, ancak; Yönetmeliğin devam eden maddelerinde, enerji kimlik belgesi düzenleyen uzmanlara ve eğiticilere verilecek eğitimler ve bunların denetimlerine yönelik, uygulamayı yönlendirecek, herhangi bir düzenlemeye, başka bir deyişle Kanunda belirtildiği şekliyle, uygulamaya ilişkin usül ve esaslara yer verilmediği görülmüştür.
    Buna göre, 5627 sayılı Kanun'un 7. maddesinin (d) bendinde, uygulamaya ilişkin usul ve esasların Yönetmelikle düzenleneceği belirtilmesine rağmen, enerji kimlik belgesi düzenleyen uzmanlara ve eğiticilere verilecek olan eğitimler ile bunların denetimine dair usul ve esasların yönetmelikle değil, tebliğ ile düzenlendiği ve ayrıntılandırıldığı anlaşılmaktadır.
    Her ne kadar Yönetmeliğin 26/A maddesinde, enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşlara yer verilerek, faaliyetlerin denetiminin Bakanlık tarafından yapılacağı belirtilmiş ve son fıkrasında da, eğitimler ile ilgili usül ve esasların Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak tebliğ ile düzenleneceği kurala bağlanmış ise de, tebliğ ile; yönetmelikte gösterilen usul ve yöntemleri açıklayıcı hükümler içermeyen, yeni bir usul, yöntem ve çerçeve çizen, dayanağı mevzuatta yer alan hükümleri daraltıcı, sınırlandırıcı kurallar içeren düzenlemeler yapılamayacağı açıktır.
    Öte yandan, Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte de (6. madde) belirtildiği üzere, düzenleyici işlemlerin taslakları hakkında, ilgili bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının görüşlerinin alınması gerekmektedir. Nitekim, 5627 sayılı Kanunun 7. maddesinin (d) bendinde de; .....enerji kimlik belgesinde bulundurulması gereken bilgiler ile, belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dahil olmak üzere uygulamaya ilişkin usul ve esasların Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca (Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı) müştereken hazırlanması ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca (Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca) yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenmesi kurala bağlanmış olmasına karşın, söz konusu düzenlemelerin tebliğ ile yapılması nedeniyle, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile birlikte müştereken yapılmış bir çalışma da gerçekleş(e)memiştir.
    Sonuç itibariyle; 5627 sayılı Kanun hükmü gereği, enerji kimlik belgesinde bulundurulması gereken bilgiler ile, belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dahil olmak üzere uygulamaya ilişkin usul ve esasların Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca (Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı) müştereken hazırlanarak çıkarılacak yönetmelikle belirlenmesi gerekirken, yalnızca Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca (Bayındırlık ve İskan Bakanlığı) Tebliğ ile düzenlenmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
    Açıklanan nedenlerle; Enerji Kimlik Belgesi Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğin 3/1-b, 4/1, 5/1 maddelerinde yer alan dava konusu ibarelerde hukuka ve mevzuata uyarlık görülmediğinden, anılan ibarelerin iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, 29/01/2021 tarih ve 31643 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 85 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı olarak yeniden yapılandırıldığından, bu Bakanlığın davalı konumunda bulunduğu görülerek, duruşma için taraflara önceden bildirilen 24/05/2022 tarihinde, davacı vekilinin gelmediği, davalı idare Hukuk Müşaviri ...'in geldiği ve Danıştay Savcısı'nın hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Duruşmaya katılan tarafa usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısı'nın düşüncesi alındıktan sonra duruşmaya katılan tarafa son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkimi'nin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, gereği görüşüldü:
    MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
    05/12/2008 tarih ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği kapsamında; enerji kimlik belgesi düzenleyen uzmanlara ve eğiticilere verilecek olan eğitimler ile bunların denetimine dair usul ve esasları belirlemek amacıyla Enerji Kimlik Belgesi Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğ 07/01/2021 tarih ve 31357 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmış; davacı TMMOB Çevre Mühendisleri Odası tarafından Tebliğ'in 3., 4. ve 5. maddelerinde hukuka aykırılıklar bulunduğu iddiasıyla bakılan dava açılmıştır.

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    ESAS YÖNÜNDEN:
    İLGİLİ MEVZUAT:
    5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu'nun "Amaç" başlık 1. Maddesinde, bu Kanun'un amacının, enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılması olduğu belirtilmiş; "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (j) bendinde, "Enerji kimlik belgesi", "Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri içeren belge" olarak tanımlanmış; "Uygulamalar" başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasının (ç) bendinde, "Toplam inşaat alanı yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda, ticarî binalarda ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî tasarım, ısıtma, soğutma, ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki normları, standartları, asgarî performans kriterlerini, bilgi toplama ve kontrol prosedürlerini kapsayan binalarda enerji performansına ilişkin usûl ve esaslar, Türk Standartları Enstitüsü ve Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde ilgili idare tarafından yapı kullanma izni verilmez."; (d) bendinde ise, "Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı projeleri kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenir. Enerji kimlik belgesinde binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması ile ilgili bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir. Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az olan binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir." kuralına yer verilmiştir.
    5627 sayılı Kanun'un 7. maddesinin 1. fıkrasının (ç) ve (d) bentlerine dayanılarak hazırlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği'nin (Yönetmelik) dava konusu Tebliğ'in yayımlandığı tarihte yürürlükte bulunan hâliyle "Kapsam" başlıklı 2. maddesinin 1. fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde, bu Yönetmeliğin, mevcut ve yeni yapılacak binalarda; mimari tasarım, mekanik tesisat, aydınlatma, elektrik tesisatı gibi binanın enerji kullanımını ilgilendiren konularda bina projelerinin ve enerji kimlik belgesinin hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin hesaplama metotlarına, standartlara, yöntemlere ve asgari performans kriterlerine; enerji kimlık belgesi düzenlenmesi, bina kontrolleri ve denetim faaliyetleri için yetkilendirmelere ilişkin iş ve işlemleri kapsadığı kurala bağlanmıştır.
    Yönetmeliğin "Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşlar" başlıklı 26/A maddesinde, "(1) Yeni binalar için; Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ilgili meslek odası tarafından, adına düzenlenmiş serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesi ile enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarı ile tamamlayan personel bulunduran gerçek veya tüzel kişilere Bakanlıkça enerji kimlik belgesi verme yetkisi verilir.
    (2) Mevcut binalar için; enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarıyla tamamlayan personel bulunduran 5627 sayılı Kanun kapsamında bina kategorisinde yetkilendirilmiş olan enerji verimliliği danışmanlık şirketlerine Bakanlıkça enerji kimlik belgesi verme yetkisi verilir.
    (3) Ayrıca mevcut binalar için; aşağıda belirtilen şartları sağlayan gerçek veya tüzel hukuk kişileri de, bu şartların sağlandığının ilgili Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce tespit edilmesi üzerine Bakanlıkça enerji kimlik belgesi vermeye yetkilendirilir:
    a) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ilgili meslek odası tarafından adına düzenlenmiş serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesine sahip olmak.
    b) Enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarıyla tamamlayan personel bulundurmak.
    c) Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik uyarınca düzenlenmiş Etüt-Proje Sertifikasına sahip personel bulundurmak.
    ç) Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilmiş ulusal veya uluslararası laboratuvarlar tarafından kalibre edilmiş ve etiketlenmiş ısı ve sıcaklık görüntüleme cihazına sahip olmak.
    (4) Kamu kurum ve kuruluşları; enerji kimlik belgesi düzenleme eğitiminde başarılı olan bünyelerindeki personeli ile binalarına enerji kimlik belgesi düzenleyebilir.
    (5) Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşların bu belgelerin düzenlenmesi ile ilgili faaliyetlerinin denetimi Bakanlık tarafından yapılır veya yaptırılır. Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili olanların yetkilerini kötüye kullandıklarının veya gerçeğe aykırı belge düzenledikleri tespit edilen enerji verimliliği danışmanlık şirketleri Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına; diğer gerçek veya tüzel kişiler ise ilgili meslek odasına bildirilir ve haklarında yapılacak inceleme ve soruşturma sonuçlanana kadar bunların enerji kimlik belgesi verme yetkileri askıya alınır. Bakanlık tarafından yapılan bildirimler neticesinde, serbest müşavirlik ve mühendislik hizmetleri belgesi veya 5627 sayılı Kanun kapsamında aldıkları yetki belgesi iptal edilenlerin veya bu belgeleri bir yıl içinde üç defa askıya alınanların enerji kimlik belgesi verme yetkileri, bir daha verilmemek üzere Bakanlık tarafından iptal edilir.
    (6) Bu madde kapsamındaki eğitimler ile ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak tebliğ ile düzenlenir." kuralı yer almaktadır.
    Diğer taraftan, 03/07/2017 tarih ve 30113 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 4. maddesinin birinci fıkrasının (aa) bendinde, "Fenni mesul", "Yapının tüm malzemeleri ve tesisatı ile birlikte plana, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara, teknik şartnamelere, uygun olarak inşa edilmesinin kamu adına denetimini üstlenen, ruhsat eki etüt ve projelerin gerektirdiği uzmanlığı haiz meslek mensupları" olarak tanımlanmış; "Fenni mesuliyet" başlıklı 68. maddesinde, "(1) Fenni mesuliyet hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgililerin sicillerinin tutulmasına dair esaslar aşağıda belirlenmiştir. (2) Fenni mesuller, 57 nci maddede belirtilen esaslara göre düzenlenen ruhsat eki projelerin uygulanmasının denetimi için mal sahibi veya vekili tarafından belirlenir ve ilgili idareye karşı görevli ve sorumludurlar. (3) Proje ile ilgili sorumluluk; proje müellifine ait olmak üzere yapının fenni mesuliyeti, konusu, ilgisi ve yapım aşamasına göre mimar, inşaat, makina ve elektrik mühendisleri tarafından ayrı ayrı yürütülür..." kuralına yer verilmiştir.
    Yönetmeliğin 26/A maddesinin 6. fıkrası uyarınca, 07/01/2021 tarih ve 31357 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Enerji Kimlik Belgesi (EKB) Uzmanlarının Eğitim ve Denetimlerine Dair Tebliğ'in 1. maddesinde, "Bu Tebliğin amacı; 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği kapsamında; enerji kimlik belgesi düzenleyen uzmanlara ve eğiticilere verilecek olan eğitimler ile bunların denetimine dair usul ve esasları belirlemektir." kuralı yer almıştır.
    Anılan Tebliğin "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendinde, bu Tebliğde geçen, "Eğitici kuruluş"un, bünyesinde en az 2 adet enerji kimlik belgesi (EKB) uzmanı eğiticisi bulunduran, üniversitelerin mimarlık, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği, elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği bölümleri, Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Elektrik Mühendisleri Odası ile 18/04/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini ifade ettiği kurala bağlanmış; "EKB uzmanı eğiticileri ve EKB uzmanları" başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasında; "EKB uzmanı ve eğiticilerinin; elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makina mühendisi veya mimar olmaları şarttır."; "Eğitici kuruluşlar" başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasında, "Eğitici kuruluş yetkisi almak üzere, üniversitelerin elektrik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, inşaat mühendisliği, makina mühendisliği ve mimarlık bölümleri, Elektrik Mühendisleri Odası, İnşaat Mühendisleri Odası, Makina Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası ve 5627 sayılı Kanun kapsamında bina sektöründe yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketleri başvuruda bulunabilir." kuralına yer verilmiştir.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME
    Sözlük anlamı ile "düzenli hâle koymak, düzen vermek, tanzim ve tertip etmek" olarak tanımlanan "düzenleme", kamu hukukunda kural koyma ile eş anlamlıdır. Kural ise; sürekli, soyut, nesnel, genel (kişilik dışı) durumları belirleyen ve gösteren bir içeriğe sahiptir.
    İdare, Anayasa ve kanunlardan aldığı yetki ile kural koyma (düzenleme yapma) yetkisine sahiptir. "Kural işlemler" üst hukuk kurallarına uygun olarak hukuk düzenine yeni kural getiren ya da mevcut bir kuralı değiştiren veya kaldıran tek yanlı idarî işlemlerdir. Düzenleme yetkisi kullanılarak tesis edilen işlemlerin kanunda gösterilen usûle uygun olarak yürürlüğe konulması ve üst hukuk kurallarına aykırı hükümler içermemesi zorunludur.
    Kanun tarafından idarenin düzenleme yapma yetkisinin belli bir işlem ile kullanılması öngörüldüğünde, idarenin düzenleyici işlemi kanunla belirlenen işlem türü ile yapması gereklidir. Ancak idarenin, Kanun'un öngördüğü düzenleyici işlem türünü tesisi etmesi sonrasında usûle uygun olarak yürürlüğe konulması ve üst hukuk kurallarına aykırı hükümler içermemesi şartıyla yeni bir düzenleyici işlem yapılmasına engel bulunmamaktadır.
    5627 sayılı Kanun'un "Tanımlar" başlıklı 3. maddesinde, enerji kimlik belgesi, asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması, yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri içeren belge olarak tanımlanmış, ancak belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere uygulamaya ilişkin usûl ve esasların Kanun'un 7. maddesinin (d) bendi uyarınca Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirleneceği kurala bağlanmıştır.
    Bu kapsamda, Bakanlık, Kanunla kendisine verilen bu yetkiyi 05/12/2008 tarih ve 27075 sayılı Resmî Gazete'de Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği'ni yayımlayarak kullanmış, Yönetmeliğin "Enerji kimlik belgesi vermeye yetkili kuruluşlar" başlıklı 26/A maddesinde, yeni binalar ya da mevcut binalar açısından enerji kimlik belgesi verme yetkisi verilmesi için enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini başarı ile tamamlayan personel bulundurma şartı getirilmiş ve bu madde kapsamındaki eğitimler ile ilgili usul ve esasların Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak tebliğ ile düzenleneceği kurala bağlanmıştır. Bu durumda, enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimine ilişkin usul ve esasların Yönetmeliğe uygun olarak Tebliğ ile düzenlenmesinde bu yönüyle normlar hiyerarşisine ve hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
    Diğer taraftan, davacının, iptali istenen Tebliğ hükümlerinin eksik düzenleme içerdiği yönünde iddiada bulunduğu, davalı idare tarafından ise eğitime katılabileceklerin, binanın ruhsat eki proje tasarımlarında da yetki ve görev alan meslekler olan elektrik mühendisi, elektrik elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya mimar olmaları gerektiğinden hareketle belirlendiğinin ifade edildiği görülmektedir.
    5627 sayılı Kanun'da ve Yönetmelikte enerji kimlik belgesi düzenleme eğitimini düzenleyebileceklere ya da bu eğitime katılabileceklere ilişkin olarak açık bir kurala yer verilmeyerek eğiticilerin ve uzmanların belirlenmesinde davalı idareye takdir yetkisi tanındığı anlaşılmaktadır.
    Davalı idarece, enerji kimlik belgesi uzmanı ve eğiticilerinin belirlenmesinde bir binada enerji kullanımını ilgilendiren mimari tasarım, mekanik tesisat, aydınlatma, elektrik tesisatı projelerinin hazırlanması ve yürütülmesi hususunda mesleki formasyonu, mesleki yetkisi ve hukukî sorumluluğu bulunan meslekler dikkate alarak belirleme yapıldığı, enerji kimlik belgesi uzmanı ve eğiticilerinin binanın ruhsat eki proje tasarımlarında da yetki ve görev alan meslekler olan; elektrik mühendisi, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, makine mühendisi ve mimar olarak belirlendiği görülmektedir.
    Bu itibarla, davacı Oda'nın ve çevre mühendislerinin Tebliğ maddeleri kapsamında olmasını zorunlu kılacak, doğrudan uygulanabilir bir üst norm bulunmadığı gibi, mesleki formasyon, mesleki yetki ve hukukî sorumluluklar dikkate alınarak kapsama alınan meslekler ile alınmayanlar aynı hukukî statüde olmadıklarından eşitlik ilkesine aykırı bir belirleme yapıldığı da söylenemeyeceğinden, dava konusu Tebliğ maddelerinde bu yönüyle de hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. DAVANIN REDDİNE,
    2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam ...-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
    3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ...-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
    4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
    5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere, 24/05/2022 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi