11. Ceza Dairesi Esas No: 2017/4636 Karar No: 2018/767 Karar Tarihi: 01.02.2018
Resmi belgede sahtecilik - Yargıtay 11. Ceza Dairesi 2017/4636 Esas 2018/767 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Sanığın, ÇKS belgesi düzenlemek için İlçe Tarım Müdürlüğü'ne yalan beyanda bulunarak resmi belgede sahtecilik suçunu işlediği iddiasıyla açılan davada, mahkeme sanığın sahte arazi bilgileri formları ve çiftçi belgesi düzenlediğini kabul etti ve mahkumiyet kararı verdi. Ancak Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın 2009 yılı çiftçi kayıt sistemine dahil olan çiftçilere yapılan destekleme ödemesi için muhtar onaylı belge zorunluluğu bulunmadığı ortaya çıktı. Bu nedenle, belgelerin gerçeğe uygunluğunun araştırılması gerektiği ve suça konu belgelerin tek başına yeterli olup olmadığının belirlenmesi gerektiği vurgulandı. Ayrıca, TCK'nın 53. maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından yeniden değerlendirilmesi gerektiği belirtildi. Kararda geçen kanun maddeleri: 5237 sayılı TCK'nın 53. maddesi ve 1412 sayılı CMUK'nın 321. maddesi.
11. Ceza Dairesi 2017/4636 E. , 2018/767 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :Ağır Ceza Mahkemesi SUÇ : Resmi belgede sahtecilik HÜKÜM : Mahkumiyet
1-Sanığın, Sığma Kasabasında bulunan 8 ayrı parselde 2009 yılında pamuk ektiğini beyan ederek İlçe Tarım Müdürlüğü"ne başvurduğu, bu beyanları esas alınarak ÇKS belgesi düzenlediği, ancak yerinde yapılan tespitler sonucunda belirtilen parsellerde pamuk ekimi yapılmadığının tespit edildiği, bu şekilde sanığın resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunmak suçunu işlediği iddiasıyla açılan kamu davasının yargılaması sonucunda, mahkemece her ne kadar sanığın sahte arazi bilgileri formları ve çiftçi belgesi düzenlediği kabul edilerek mahkumiyet kararı verilmiş ise de, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 2009 yılı çiftçi kayıt sistemine dahil olan çiftçilere mazot, kimyevi gübre ve toprak analizi destekleme ödemesi yapılmasına dair 2009/41 sayılı tebliğin 12. maddesinde başvuru sırasında istenecek belgeler arasında “ilgili yıl içerisinde araziyi işlediğine ve üretim yaptığına dair muhtar onaylı belge”nin bulunmadığı ancak tebliğin aynı maddesine göre çiftçi kayıt sisteminde ilgilinin kayıtlı olması ve kayıtlı ise bu bilgilerinin güncelleştirilmesi gerektiğinin anlaşılması karşısında; gerçeğin kuşkuya yer vermeyecek şekilde belirlenebilmesi bakımından, “2009 yılı içerisinde arazilerini işlediğine ve üretim yaptığına dair” belgelerin ilgili yılda destekleme primi müracaatı sırasında düzenlenmesinin ve muhtar imzasının zorunlu olup olmadığı, belgenin hangi mevzuat uyarınca tanzim edildiği, yine aynı tebliğin 16/1-a maddesi kapsamında, sanığın 2009 yılı öncesinde “Çiftçi Kayıt Sistemine” kayıtlı olup olmadığı ve suça konu belgelerin çiftçi kayıt sistemindeki bilgilerin güncellenmesi için zorunlu olup olmadığı araştırılıp, ayrıca sertifikalı tohum desteğinden faydalanma için yine söz konusu suça konu belgelerin düzenlenmesinin zorunlu olup olmadığı, suça konu belgelerin tek başına yeterli olup olmadığı, belgelerin içeriğinin doğruluğunun ilgili kurum tarafından araştırılması zorunluluğunun bulunup bulunmadığı belirlenip, sonucuna göre sanığın hukuki durumumun belirlenmesi gerektiğinin gözetilmemesi, 2-Kabul ve uygulamaya göre de; 5237 sayılı TCK"nın 53. maddesinin uygulanmasının Anayasa Mahkemesinin 08.10.2015 gün 2014/140 Esas, 2015/85 sayılı iptal kararı ile yeniden değerlendirilmesinde zorunluluk bulunması, Bozmayı gerektirmiş, katılan vekilinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan hükmün bu sebeplerden dolayı 5320 sayılı Yasanın 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 sayılı CMUK’nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA, 01.02.2018 tarihinde oybirliği ile karar verildi.