Esas No: 2021/4854
Karar No: 2022/6360
Karar Tarihi: 26.05.2022
Danıştay 6. Daire 2021/4854 Esas 2022/6360 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2021/4854 E. , 2022/6360 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2021/4854
Karar No : 2022/6360
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ... Bankası A.Ş.
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Adana ili, Seyhan ilçesi, ...Mahallesi, ...ada, ...parsel sayılı taşınmazın bulunduğu alanda 1/5000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun onayına ilişkin Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı ve bu karara yapılan itirazın reddine yönelik ...tarih ve ...sayılı kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesince verilen ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararda; ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararı bakımından; aynı davacı tarafından anılan işlemin iptali istemiyle açılmış bir dava bulunduğundan derdestlik nedeniyle davanın reddine, ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararı bakımından; dava konusu taşınmazın anılan planlama kararıyla yapılan değişikliğin dışında kaldığı, ...tarih ve ...sayılı karar ile 1/5000 ölçekli plan notlarında getirilen Ö2 notasyonunun taşınmazın batısındaki alanlar için geçerli olduğu, uyuşmazlığa konu taşınmazı kapsamadığı, dava konusu taşınmazın bulunduğu alanı da kapsayan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı tadilatına ilişkin Adana Büyükşehir Belediye Meclisi'nin ...tarih ve ...sayılı ve bu karara yapılan itirazın reddine dair ...tarih ve ...sayılı kararının iptali istemiyle .... İdare Mahkemesinde açılan davada ...tarih ve E:..., K:...sayılı karar ile Ö2 notasyonu ve kullanım kararının hukuka aykırı olduğu tespit edilerek iptaline karar verildiği, dava konusu taşınmazın üst kademedeki 1/25.000 ölçekli nazım imar planındaki fonksiyonunun güncel halinin MİA alanı olduğu, dava konusu ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararında da taşınmazın MİA olarak planlandığı, bu nedenle dava konusu plan kararlarının üst ölçekli nazım imar planına uyumlu olduğu neticesine varıldığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının özeti: İstinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve istinaf dilekçelerinde ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 45. maddesinin 3. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davacı taşınmazlarının bulunduğu alanda, ...tarihli ...sayılı belediye meclisi kararıyla onaylanan 1/5000 ölçekli plan kararlarına dönülmesi gerektiğini, Ö2 notasyonunun kaldırılması gerektiği, 5 yıl içerisinde 5 kez sebebi anlaşılamayan imar planı değişiklikleri yapıldığı, bu durumun plan değişikliklerine ilişkin mevzuat hükümlerine aykırı olduğu, dava konusu plan değişiklikleri nedeniyle inşaat hakkından kayıplar doğmasına neden olunduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Temyize konu kararın usul ve Yasaya uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı kararı ile ...tarih ve ...sayılı kararın kaldırılan yeşil alana ilişkin kısmı bakımından kabulüne, kararının anılan kısmının bozulmasına, temyiz isteminin kalan kısımlar yönünden reddine, kararın anılan kısımlarının onanmasına karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Dava konusu alanda, davacı İş Bankası A.Ş tarafından 2006 yılında icra yoluyla edinilen toplamda 146.871 m2 büyüklüğünde (dava konusu parselin de içinde bulunduğu) 7 adet taşınmaz bulunmaktadır. Önceden Güneysanayi Alanı olarak bilinen bu alan üzerindeki sanayi yapılarının büyük çoğunluğu yıkılmış olup alan mevcutta boş arazilerden oluşmaktadır.
Taşınmazların bulunduğu alanın tümü genel olarak, öncelikle, ...tarih ve ...sayılı 1/5000 ölçekli nazım imar planında Ö2 notasyonlu MİA olarak planlanmış olup taşınmazların bulunduğu alanda sonradan onaylanan imar planlarında yer alan 47.270 m2 büyüklüğündeki kent parkı bu planda bulunmamaktadır.
1/5000 ölçekli nazım imar planının Ö2 notasyonlu alanlara ilişkin plan notu; "Adana Vilayet Konağı, Büyükşehir Belediyesini kapsayan geniş bir alanda metropol ölçeğine uygun bir büyük kent meydanı çevresinde yerleşen; sosyo-kültürel resmi kurum yapıları ile yüksek yoğunluklu ticaret-ofis alanlarından oluşacaktır. Düzenleme sahası içerisindeki mülk sahiplerine, düzenleme sahasının %35 oranında 'yüksek yoğunluklu ticaret-ofis alanlarından' yer vererek, sahanın geri kalan % 65'inin kamu ağırlıklı ve/veya büyükşehir ve ilçe belediyelerinin tasarruflarına dönük olarak planlaması ve uygulamasının yapılması asıl hedeftir." olarak düzenlenmiştir.
Alanda, ...tarih ve ...sayılı Adana Büyükşehir Belediye Meclisi kararıyla onaylanan ilk 1/25.000 ölçekli nazım imar planında, dava konusu alan genel itibariyle MİA olarak planlanmış olup Ö2 notasyonuna yer verilmemiştir. Kent parkı kullanım kararı bu planda da yer almamaktadır.
... tarih ve ... sayılı Adana Büyükşehir Belediye Meclisi kararıyla, ...tarih ve ...sayılı karar iptal edilmiş ise de iptal edilen ...tarih ve ...sayılı karar ile onaylanan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı, ...tarih ve ...sayılı Adana Büyükşehir Belediye Meclisi kararı ile tekrar kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. Anılan belediye meclisi kararı sonrasında taşınmazın bulunduğu alan 1/25.000 ölçekli nazım imar planında MİA olarak planlanmış olup Ö2 notasyonuna yer verilmemiştir. Kent parkı kullanım kararı bu planda da yer almamaktadır.
Bu kapsamda, 1/5000 ölçekli nazım imar planında da ...tarih ve ...sayılı değişiklik yapılarak taşınmazların fonksiyonu MİA olarak planlanmış ve bahsi geçen kent parkına planda yer verilmiştir.
Daha sonra, Adana Büyükşehir Belediye Meclisince, Seyhan, Yüreğir, Çukurova ve Sarıçam ilçelerinin sınırları dahilindeki imar planlarının ihtiyaca cevap vermediği, ölçekler arası tutarlılığın sağlanması ve mahkemelerce verilen iptal kararlarının uygulanması amacıyla imar planlarında değişiklik yapılması gerektiğinden bahisle dava konusu 1/25.000 ölçekli nazım imar planının da içinde bulunduğu planlama çalışmaları yapılmıştır.
İlk olarak, ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla 1/25.000 ölçekli nazım imar planında revizyon yapıldığı görülmektedir. Bu imar planında, alandaki davacı taşınmazları genel olarak TİCK alanı olarak planlanmıştır. Anılan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı doğrultusunda ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla 1/5000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun kabulüne karar verilmiş ve davacı taşınmazları genel itibariyle üst ölçekli plana uygun olacak biçimde planlanmıştır. Dava konusu taşınmazın TİCK ve KHA olarak planlandığı görülmektedir.
Anılan imar planına askıda yapılan itirazlar üzerine Adana Büyükşehir Belediye Meclisince alınan ...tarih ve ...sayılı dava konusu kararla taşınmazların bulunduğu alan Ö2 notasyonlu MİA olarak planlanmıştır. Anılan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı doğrultusunda ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla 1/5000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun kabulüne karar verilmiş ve davacı taşınmazları genel itibariyle üst ölçekli plana uygun olacak biçimde planlanmıştır. Dava konusu taşınmazın Ö2 notasyonlu MİA olarak planlandığı görülmektedir.
...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla yapılan değişiklik üzerine yeniden askıya çıkarılan 1/25.000 ölçekli nazım imar planına davacı tarafından askıda itiraz edilmiştir. Adana Büyükşehir Belediye Meclisince, askıda yapılan itirazların tümünün reddine ilişkin olarak alındığı belirtilen ...tarih ve ...sayılı kararla, davacı parseli yönünden itirazın reddine karar verilmiş ise de dava konusu taşınmazın fonksiyonunda değişikliğe gidilmiş ve alandaki davacı taşınmazları genel olarak tekrar TİCK olarak planlanmıştır.
Anılan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı doğrultusunda ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla 1/5000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun kabulüne karar verilmiş ve davacı taşınmazları genel itibariyle Ö2 notasyonlu MİA olarak planlanmıştır.
Ancak sonradan, ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla onaylanan nazım imar planı revizyonunda, taşınmazın bulunduğu alandaki Ö2 notasyonu ve bu alanlara ilişkin plan notu kaldırılmış, taşınmazın fonksiyonu MİA olarak belirlenmiştir.
Dosya kapsamındaki bilgilerden ve davalı idare tarafından sunulan dilekçelerden; 1/25.000 ölçekli nazım imar planının 1/5000 ölçekli nazım imar planı ile birlikte Adana Büyükşehir Belediye Meclisinde görüşüldüğü sırada 1/5000 ölçekli nazım imar planına yapılan itirazlarla birlikte sehven 1/25.000 ölçekli nazım imar planında da değişiklik yapıldığı, böylelikle ...tarih ve ...sayılı karar ile taşınmazın yeniden TİCK olarak planlandığı, MİA kullanım kararının ve Ö2 plan notunun 1/25.000 ölçekli nazım imar planından kaldırıldığı görülmektedir. Bu aşamada, 1/5000 ölçekli nazım imar planı değiştirilmediğinden ...tarih ve ...sayılı kararla kabul edilen 1/5000 ölçekli nazım imar planında taşınmazların bulunduğu alan Ö2 notasyonlu MİA fonksiyonunun korunduğu, ancak sonradan alınan ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararı ile taşınmazın MİA olarak planlandığı anlaşılmıştır.
Bu durumun imar müdürlüğünce fark edilmesi üzerine, hata yapıldığı anlaşıldığından 1/25.000 ölçekli nazım imar planında davacı taşınmazlarının bulunduğu alan bakımından, Ö2 notasyonlu MİA kullanım kararına dönülmesine ilişkin ...tarih ve ...sayılı karar alınmıştır. Bu plana askıda yapılan itirazların reddine ilişkin olarak da ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararı alınmıştır.
Bunun üzerine, ...tarih ve ...sayılı ve ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararının iptali istemiyle görülmekte olan dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
14/06/2014 tarih ve 29030 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinin "Mekansal kullanım kararları ve esasları" başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasının b) bendinde; "Çalışma alanları: Planlarda, merkezi iş alanı, ticaret, hizmet, turizm, sanayi, toplu işyerleri, endüstriyel gelişme bölgesi, lojistik bölgeler gibi kullanımlar için belirlenen alanlardır." hükmüne, "İmar planı ilkeleri" başlıklı 21. maddenin 10. bendinde: "İmar planlarında Ticaret+Konut, Ticaret+Turizm+Konut, Turizm+Ticaret karma kullanım alanlarında konut kullanımına da yer verilmesi halinde, konut kullanım oranları belirtilerek, konut kullanımının gerektirdiği sosyal ve teknik altyapı alanlarının ayrılması zorunludur. İmar planlarında konutun yer aldığı karma kullanımlarda konut kullanım oranının belirtilmediği hallerde en fazla % 30 konut kullanabileceği varsayılır." düzenlemesine yer verilmiştir. Aynı maddeye dava devam ederken 13/03/2022 tarih ve 31777 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile eklenen 15. bentte; "a) Ana merkez veya merkezi iş alanları; yönetim alanları, iş merkezleri, sosyal altyapı, konaklama, açık ve yeşil alanlar, genel ve bölgesel otopark, ulaşım ana istasyonları gibi kullanımları içerir. Bu merkezlerin, toplayıcı veya tali yolların kesiştiği noktalarda hizmet ettiği alanın büyüklüğüne, nüfusuna, otopark ihtiyacına göre ve taşıt, toplu taşıma ve bisiklet yolları ile erişilebilirliği dikkate alınarak belirlenmesi esastır." düzenlemesine yer verilmiştir.
03/07/2017 tarih ve 30113 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin "Tanımlar" başlıklı 4. maddesinin 1. fıkrasında; "ççç) Merkezi iş alanı: İmar planlarında yönetim, turizm, sosyal, kültürel ve ticari amaçlı yapılar ile sosyal alt yapı alanları için ayrılmış bölgeyi, (...) ıııı) Ticaret+Konut, Turizm+Ticaret, Turizm+Ticaret+Konut karma kullanım alanları: Tek başına konut olarak kullanılmamak koşuluyla, ticaret, turizm, konut kullanımlarından konut hariç sadece birinin veya ikisinin veya tamamının birlikte yer aldığı alanları, (...) ifade eder." düzenlemesine yer verilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin "Parsel kullanım fonksiyonlarına göre yapılaşma koşulları" başlıklı 19. maddesinin 1. fıkrasında: "Bu Yönetmelikte tanımlanan kullanım alanlarına ilişkin yapılaşma koşullarıaşağıdaki gibidir: a) Merkezi iş alanı: Yönetimle ilgili idari tesis alanları, iş hanı, çarşı, çok katlı mağaza, banka gibi ticaret ve finans tesis alanları, turizm tesis alanları, sosyal kültürel tesis alanları, ibadet yerleri, park ve benzeri yeşil alanlar, spor alanları kamuya ve özel sektöre ait eğitim ve sağlık tesisleri alanları, kamuya ve özelsektöre ait teknik altyapı tesis alanları ile bu alanlara hizmet verecek benzerialanlar ve plan kararı ile rezidans alanı ayrılır." hükmüne yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Taşınmazların bulunduğu alana ilişkin olarak yukarıda genel değerlendirmelere yer verilmiş ise de dava konusu taşınmaz özelinde 1/25.000 ve 1/5000 ölçekli nazım imar planlarına ilişkin süreç içerisinde değişen kullanım kararları şu şekildedir: Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin 1/25.000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla TİCK, 1/5000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla belediye hizmet alanı, 1/25.000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla Ö2 notasyonlu MİA, 1/5000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla Ö2 notasyonlu MİA, 1/25.000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla TİCK, 1/5000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla Ö2 notasyonlu MİA, 1/5000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararıyla MİA, 1/25.000 ölçekli nazım imar planına ilişkin ...tarih ve ...sayılı kararı ve ...tarih ve ...sayılı kararıyla Ö2 notasyonlu MİA olarak planlanmıştır.
Dava dilekçesinde; davacı taşınmazlarının bulunduğu alanda, ...tarihli ...sayılı belediye meclisi kararıyla onaylanan 1/5000 ölçekli plan kararlarına dönülmesi gerektiğini, Ö2 notasyonunun kaldırılması gerektiği, zira Ö2 notasyonlu alanlar için getirilen plan notuyla bu alandaki parsellerde imar hakkının yalnızca %35'inin kullandırılacağı, kalan %65'lik kısmının ise yönetim merkezleri başta olmak üzere kamusal kullanımlara çevrilmesinin öngörüldüğü, imar parseli olan dava konusu parselden yeniden %65 kesinti yapılması halinde mülkiyet hakkının ihlal edilmiş olacağı, 5 yıl içerisinde 5 kez sebebi anlaşılamayan imar planı değişiklikleri yapıldığı, bu durumun plan değişikliklerine ilişkin mevzuat hükümlerine aykırı olduğu, getirilmek istenilen kamu hizmetleri tesis alanı değişikliği için teknik bir gerekçenin bulunmadığı, dava konusu plan değişiklikleri nedeniyle inşaat hakkından kayıplar doğmasına neden olunduğu, bankanın kadastral parsellerinden DOP kesintisi yapılarak park, yeşil alan rekreasyon alanı, yol olarak oluşturulan alanların MİA kullanımına çevrilmesinin uygun olmadığı iddiaları ileri sürülmüştür.
Davacının askıda yaptığı itirazlar ve dava dilekçeleri tek bir parsele (...ada, ...parsele) ilişkin olarak hazırlanmış ise de iptali istenen parsel yönünden dava dilekçesinin istem kısmında açıklama yapıldığı görüldüğünden iddiaların temelde tüm parseller yönünden, ...tarih ve ...sayılı meclis kararıyla onaylanan 1/5000 ölçekli nazım imar planının genelinde olduğu gibi MİA kullanımının getirilmesine, Ö2 notasyonunun kaldırılmasına ve davacı kadastral parsellerinden yapılan kesintilerle oluşturulan kent parkı alanına planda yer verilmesine yönelik olduğu anlaşılmaktadır.
Davalı idarece 1/5.000 ölçekli nazım imar planına ilişkin olarak alınan kararlar her ne kadar birbiri üzerine alınan ve bir önceki plan kararına yapılan itirazların kabulü veya reddine ve yapılan yanlışlığın giderilmesine ilişkin ise de her bir plan kararında farklı bir kullanım kararı getirilmesi nedeniyle ayrı ayrı incelenmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, davaya konu Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı ve bu karara yapılan itirazın reddine yönelik ...tarih ve ...sayılı kararı bakımından, her karar ile getirilen fonksiyonlara ilişkin olarak ayrı ayrı hüküm kurulması gerekmektedir.
Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı kararı yönünden;
- Kaldırılan yeşil alan kullanımı bakımından;
Dava konusu parsele ilişkin olarak aynı davacı tarafından ...tarih ve ...sayılı ve ...tarih ve ...sayılı kararların iptali istemiyle açılan davada .... İdare Mahkemesince verilen ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararda, görülmekte olan davanın da konusu olan ...tarih ve ...sayılı karar yargılamaya konu edilmiş ise de anılan davanın dava dilekçesinde, kaldırılan yeşil alan kullanımına ilişkin herhangi bir iddiaya yer verilmediği, anılan mahkeme kararında da kaldırılan yeşil alan hakkında hüküm kurulmadığı, karara karşı yapılan istinaf başvurusunun reddine karar verildiği, davalı idarenin temyiz istemi üzerine Dairemizin E:2020/6624 sayılı dosyasına kayıtlı davada davacı tarafından temyiz isteminde bulunulmadığı görülmüştür.
Görülmekte olan davada ise; yeşil alan kullanımının kaldırılmasına ilişkin plan kararının da dava konusu edildiği anlaşılmış olup davacı tarafından ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla alandaki büyük yeşil alanın kaldırılmasına ilişkin plan kararının iptali istemiyle açılmış bir dava ve bu hususta yargı merciince verilmiş bir karar bulunmadığı anlaşıldığından davanın anılan kısmı bakımından derdestlik bulunmadığı neticesine varılmıştır.
Dairemizin temyize konu kararla birlikte incelediği Danıştay Altıncı Dairesinin E:2020/3842 sayılı dosyasında idare mahkemesince yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi neticesinde alınan raporda; dava konusu taşınmazın komşuluğundaki alanda yaklaşık 47.270,00 m²’lik büyük bir kent parkının planlanmış olduğu, bu alanın mülkiyetinin 2016 yılında yapılan parselasyonla kamuya kazandırılmasına rağmen sonraki imar planlarında tamamen kaldırılarak Ö2 notasyonlu MİA'ya çevrildiği, kaldırılan parka eşdeğer bir park alanının öngörülmediği, bu nedenle alanda yürürlükte olan imar planlarının sosyal donatı dengesini bozduğu, yoğunluk arttırıcı nitelikte olduğu anlaşıldığından şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına aykırı olduğu değerlendirildiği görüldüğünden Bölge İdare Mahkemesince, bu husus dikkate alınarak kaldırılan yeşil alan hakkında da hüküm kurulması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
-...tarih ve ...sayılı kararın kalan kısımları yönünden
Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairelerince verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
Temyize konu kararın anılan kısmı, hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmamıştır.
Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı kararı yönünden;
- MİA kullanım kararı bakımından:
Yukarıda detaylı olarak açıklandığı üzere; davacının davayı açmaktaki temel amacının Ö2 notasyonunun kaldırılmasını ve taşınmazların bulunduğu alanın MİA olarak planlanmasını sağlamaya yönelik olduğu açıktır. Davacı tarafından MİA fonksiyonunun iptali istenmediğinden taşınmazın MİA olarak planlanmasının hukuka uygun olup olmadığı konusunda değerlendirme yapılarak karar verilmesi halinde davacının davayı açmaktaki amacına ve menfaatine aykırı karar verilmesi sonucu doğacaktır. Dava konusu edilmeyen MİA kullanım kararının imar mevzuatı, şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kamu yararı yönünden değerlendirilerek hakkında karar verilmesi mümkün olmadığı neticesine ulaşıldığından kararın bu kısmında isabet görülmemiştir.
- Ö2 notasyonu ve plan kararı bakımından:
Temyize konu kararda her ne kadar dava konusu taşınmazın ...tarih ve ...sayılı ve ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararları kapsamı dışında kaldığı ve Ö2 notasyonunun getirilmediği belirtilmiş ise de dosya kapsamında bulunan bilgi ve belgelerin incelenmesinden, uyuşmazlık konusu taşınmazın Ö2 notasyonlu MİA alanı olarak planlandığı görülmektedir.
Dava konusu taşınmaza ilişkin 1/5000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun dayanağı olan 1/25.000 ölçekli nazım imar planı revizyonunun iptali istemiyle açılan davada, .... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararıyla Ö2 notasyonu ve plan kararının iptaline karar verildiği, bu karara karşı yapılan istinaf başvurusunun Bölge İdare Mahkemesince reddedildiği görülmüştür.
...İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki kararın temyiz incelemesi neticesinde, Danıştay Altıncı Dairesinin 26/05/2022 tarih ve E:2020/7227, K:2022/6356 sayılı kararıyla; 15/09/2017 tarih ve 350 sayılı belediye meclisi kararıyla getirilen Ö2 notasyonu ve plan kararı bakımından dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu kararın onanmasına karar verildiği görülmektedir.
Dava dosyasının ve Danıştay Altıncı Dairesince verilen 26/05/2022 tarih ve E:2020/7227, K:2022/6356 sayılı kararının ve anılan karara esas alınan bilirkişi raporunun birlikte incelenmesinden; Ö2 notasyonlu alanlara ilişkin plan notunun, ilk olarak ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla onaylanan 1/5000 ölçekli nazım imar planıyla getirildiği, dava konusu taşınmaz ve çevresinin 1995 yılı nazım imar planında Ö2 notasyonlu MİA olarak planlandığı, anılan imar planında Adana Adalet Sarayı, Adana Vilayet Konağı, Adana Büyükşehir Belediye Sarayı gibi kamu kurumları ve yönetim birimlerinin dava konusu taşınmazın hemen doğusundaki alanda planlanmış olduğu, 1995'ten günümüze kadar geçen süreçte Adana Adalet Sarayı ve Adana Büyükşehir Belediye Sarayının kentin başka noktalarında inşa edildiği, dava konusu taşınmazın bulunduğu bölgede sadece Adana Valiliğinin inşa edildiği, dolayısıyla 1995 yılında onaylanan nazım imar planıyla bölge için getirilen kamu kurum alanlarının bulunduğu merkez kurgusunun kurgunun bozulduğu, bu nedenle anılan plan notunun da uygulama kabiliyetini yitirdiği, kaldı ki bu plan notunun getirildiği tarih olan 1995 yılında alanın henüz hiç uygulama yapılmayan kadastral parsellerden oluştuğu, bu nedenle alanın ne şekilde gelişeceğinin belirlenmesine ilişkin bu plan notunun mantıklı bir karar olabileceği, ancak davaya konu edilen planlar yapılana kadar alanda iki kez parselasyon yapıldığı gözetildiğinde bu kararın uygulama imkanının kalmadığının anlaşıldığı, ...tarih ve ...sayılı belediye meclisi kararıyla onaylanan 1/25.000 ölçekli nazım imar planında bu plan notu kaldırıldığından alanda yapılan parselasyonlarda bu plan notunun uygulanmadığı, bu aşamadan sonra yani alanda yapılan imar uygulamaları sonucunda DOP kesintisi yapılarak oluşan imar parsellerinin tekrar %65'inin kamu ağırlıklı ve/veya büyükşehir ve ilçe belediyelerinin tasarruflarına dönük olarak planlamasının bu parsel maliklerinin mülkiyet hakkına büyük zarar vereceği, bu tutumun planlamanın eşitlik ve hakkaniyet ilkelerine aykırı olduğu, bu plan notuyla getirilen belirlemenin niceliksel olup alanda planlanacak donatılara ilişkin niteliksel bir değerlendirme içermediği, bu nedenle Ö2 plan notunun şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına aykırı olduğu neticesine varılmıştır.
Bu durumda, bölge idare mahkemesince yukarıda belirtilen hususlar dikkate alınmak suretiyle Ö2 notasyonu ve plan kararı hakkında hüküm kurulması gerekmektedir.
- Kaldırılan yeşil alan kullanımı bakımından;
Dava dilekçesinde kaldırılan yeşil alana ilişkin plan kararlarının da hukuka aykırı olduğunun ileri sürüldüğü, ancak idare ve bölge idare mahkemelerince bu hususta hüküm kurulmadığı görüldüğünden bölge idare mahkemesince, anılan kısım hakkında karar verilmesi gerektiği neticesine ulaşılmıştır.
Davanın bu kısmı hakkında karar verilirken yukarıda belirtildiği üzere Danıştay Altıncı Dairesinin 26/05/2022 tarih ve E:2020/3842, K:2022/6344 sayılı kararının da dikkate alınması gerektiği açıktır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanunun 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin Adana Büyükşehir Belediye Meclisinin ...tarih ve ...sayılı kararı ile ...tarih ve ...sayılı kararın kaldırılan yeşil alana ilişkin kısmı bakımından kabulüne,
2. Temyize konu ...Bölge İdare Mahkemesi ...İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının anılan kısmının BOZULMASINA,
3. Davacı temyiz istemlerinin kalan kısımlar yönünden reddine kararın anılan kısımlarının ONANMASINA,
4. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 26/05/2022 tarihinde, kesin olarak, oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.