Abaküs Yazılım
Danıştay 15. Daire Başkanlığı
Esas No: 2015/4830
Karar No: 2015/7559
Karar Tarihi: 13.11.2015

Danıştay Danıştay 15. Daire Başkanlığı 2015/4830 Esas 2015/7559 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONBEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/4830
Karar No : 2015/7559

Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
İstemin Özeti : .. İdare Mahkemesi'nin ... tarih ve E:...; K:...sayılı kararının hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi :
Düşüncesi : Temyize konu İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi'nce, gereği görüşüldü:
Dava; davacıya ait .... plakalı aracın 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun Ek 2/3. maddesi uyarınca altmış gün süreyle trafikten men edilmesine ve davacıya idari para cezası verilmesine ilişkin 22.02.2014 tarih ve 79750, 34493 sayılı işlemlerin iptali istemiyle açılmıştır.
.... İdare Mahkemesince; davacıya ait araçla ilgili belediyeden alınmış güzergah izin belgesi bulunmadan ve servis aracı çalışma ruhsatının süresi dolmasına rağmen vizesi yapılmadan ticari amaçlı yolcu taşımacılığı yapıldığı hususunun trafik ekiplerince düzenlen tutanak ile sabit olduğu, dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı tarafından, anılan Mahkeme kararının hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun "Araçların tescil edildikleri amacın dışında kullanılması" başlıklı Ek 2. maddesinde; araçlarını motorlu araç tescil ve trafik belgesinde gösterilen maksadın dışında kullananlar ile sürülmesine izin veren araç sahiplerinin 14.400.000 lira para cezası ile cezalandırılacağı, ayrıca, aracın onbeş gün süre ile trafikten men edileceği, ilgili belediyeden izin veya ruhsat almaksızın, belediye sınırları dahilinde ticari amaçlı yolcu taşıyan kişiye, araç sahibine, bağlı bulunduğu durak, işyeri ve işletmelerin sorumlularına birinci fıkrada gösterilen idari para cezasının üç kat olarak, fiilin işlendiği tarihten itibaren bir yıl içinde tekerrürü halinde ise beş kat olarak uygulanacağı, ayrıca, aracın her defasında altmış gün süre ile trafikten men edileceği hükmüne yer verilmiştir.
Anılan maddenin ilk halinde aracın üretim amacı dışında yolcu veya yük taşımacılığında kullanılması hali için ceza öngörülmüşken, maddeye 31.05.2012 tarihinde kabul edilen 6321 sayılı Kanunla eklenen üçüncü fıkrayla, "korsan" olarak tabir edilen şehiriçinde ticari amaçlı kayıt dışı yolcu taşımacılığının engellenerek, hem taşımacılık hizmetlerinin düzene sokulması hem de kurallara bağlı olarak yolcu taşımacılığı yapan esnafın haklarının korunmasının amaçlandığı görülmektedir.
Diğer yandan; Samsun Büyükşehir Beldiyesi Servis Araçları Yönetmeliği'nin "Özel servis araçlarının çalışma usulü ve izinsiz çalıştırılamayacağına ilişkin hükümler" başlıklı 5. maddesinin 1. fıkrasında; Samsun Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde servis aracı çalıştırma izninin Samsun Büyükşehir Beldiyesi adına, UKOME'nin alacağı kararla uyumlu olarak Zabıta Dairesi Başkanlığı tarafından bu yönetmelik hükümlerine göre verileceği, aynı fıkranın (a) bendinde; çalışma izninin her yıl vize yaptırmak ve bir yıl geçerli olmak üzere verileceği..., 3. fıkrasında ise; Samsun Büyükşehir Beldiyesi sınırları içerisinde çalışacak servis araçlarının "Özel Servis Aracı Uygunluk Belgesi" ve "Özel Servis Aracı Çalışma Ruhsatı" ayrıca "Özel Servis Aracı Güzergah İzin Belgesi" almalarının zorunlu olduğu, bu belgeleri olmadan çalıştırılan araçların belgeleri tamamlanıncaya kadar trafikten men edileceği düzenlenmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, 22.02.2014 tarihinde trafik ekiplerince yapılan denetimde davacıya ait araç ile Yurtkur'dan şehir merkezine ilgili belediyeden izin veya ruhsat alınmaksızın ticari amaçlı yolcu taşımacılığı yapıldığının tespit edildiği, bu durumun tutanak altına alındığı, tutanakta araçta bulunan yolcuların isimleri ve kimlik numaralarına yer verildiği ve tutanağın yolcular tarafından imzalandığı, bu tespit üzerine dava konusu işlemlerin tesis edildiği anlaşılmaktadır.
Olayda, davacı tarafından söz konusu ... plakalı araç için Samsun Büyükşehir Belediyesi'nden 30.11.2012 tarihinde servis aracı olarak faaliyet göstermek için çalışma ruhsatı alındığı, aynı araç için 29.11.2012 tarihinde 2012 yılı vize işleminin yapıldığı, diğer yıllara ilişkin vize işlemin yapılmadığı görülmektedir.
Yukarıda da bahsedildiği üzere; 2918 sayılı Kanun'un Ek 2. maddesine 31.05.2012 tarihli değişiklikle eklenen üçüncü fıkranın düzenlenme amacı, korsan taşımacılığın engellenmesidir. Olayda ise, davacı "C" plakalı servis aracı işletmekte olup, söz konusu "C" plakalı araç için Samsun Büyükşehir Belediyesi'nden alınmış servis aracı çalışma ruhsatı bulunduğundan, anılan Kanunun Ek 2. maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında ilgili belediyeden izin ve ruhsat almaksızın faaliyette bulunduğundan bahsedilemez.
Davacının ilgili belediyeden alınmış servis aracı çalışma ruhsatı bulunmakla birlikte, yıllık vize işlemlerini yapmak suretiyle ruhsatını güncellemediği görülmektedir. Bu duruma ilişkin uygulanacak müeyyide ise, Samsun Büyükşehir Beldiyesi Servis Araçları Yönetmeliği'nde belirlenmiş olup, davacı hakkında anılan Yönetmelik hükümleri uyarınca işlem yapılması mümkündür.
Böylece; davacıya ait aracın ilgili belediyeden alınmış servis aracı çalışma ruhsatı bulunması nedeniyle, uyuşmazlık konusu taşımacılık 2918 sayılı Kanun'un Ek 2. maddesinin üçüncü fıkrası kapsamına girmediğinden dava konusu işlemlerde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Bu durumda dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmesi gerekirken davayı reddeden İdare Mahkemesi kararında da hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyiz isteminin kabulü ile .... İdare Mahkemesi'nin ... tarih ve E:...; K:... sayılı kararının BOZULMASINA, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 13/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi