Yargıtay 12. Hukuk Dairesi 2016/9545 Esas 2017/761 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
12. Hukuk Dairesi
Esas No: 2016/9545
Karar No: 2017/761
Karar Tarihi: 23.01.2017

Yargıtay 12. Hukuk Dairesi 2016/9545 Esas 2017/761 Karar Sayılı İlamı

12. Hukuk Dairesi         2016/9545 E.  ,  2017/761 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ :İcra Hukuk Mahkemesi

    Yukarıda tarih ve numarası yazılı mahkeme kararının müddeti içinde temyizen tetkiki şikayetçi tarafından istenmesi üzerine bu işle ilgili dosya mahallinden daireye gönderilmiş olup, dava dosyası için Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen rapor dinlendikten ve dosya içerisindeki tüm belgeler okunup incelendikten sonra işin gereği görüşülüp düşünüldü :
    Alacaklı tarafından borçlu aleyhine kambiyo senetlerine mahsus haciz yoluyla başlatılan takipte, şikayetçi üçüncü kişi Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, icra mahkemesine başvurusunda, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu"nun 34. maddesindeki hüküm gereğince İdare"ce alınan teminatların haczedilemeyeceğini belirterek, haczin kaldırılmasını istemiş, mahkemece, şikayetin kabulü ile hacizlerin kaldırılmasına dair kararın, Dairemizin 22.06.2015 tarih ve 2015/7141 E.-17341 K. sayılı ilamıyla, takibin tarafı olmayan şikayetçi üçüncü kişinin haczedilmezlik şikayetinde bulunamayacağı gerekçesiyle bozulduğu, mahkemece, hükmüne uyulan bozma ilamı doğrultusunda şikayetin reddine karar verildiği anlaşılmaktadır.
    2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 26/3. maddesi ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu"nun 34/son maddesi birbirine paralel olarak düzenlenmiş olup, anılan yasa maddelerinde idarece alınan teminatların haczedilemeyeceği öngörülmüştür.
    4734 sayılı Kamu İhale Kanunu"nun 34/son maddesinin gerekçesinde;  “Ayrıca, teminatlar, taahhüdün ihale dökümanında yer alan hükümlere uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak üzere alındığından, bu konuda bir sorun yaşandığında teminatların gelir kaydedilebilmesi için haczedilemeyeceği ve üzerine ihtiyati tedbir konulamayacağı hüküm altına alınmıştır” denilmektedir. Bu bağlamda, kamusal hizmetlerin aksatılmadan yapılmasında kamu yararı gözetilerek, ihale edilen işle ilgili taahhüdün, ihale, sözleşme ve eklerinde yer alan hükümlere uygun olarak yerine getirilmesinin sağlanması amacıyla teminat alınacağı ve bu amacın korunması nedeniyle de teminat üzerine haciz ve ihtiyati tedbir konulamayacağı hükme bağlanmıştır.
    Şikayete konu haciz işlemi, borçlunun, şikayetçi nezdinde bulunan teminatlarının haczine ilişkin olup, şikayetçi idarenin, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında aldığı teminatlara haciz konulması halinde, anılan Kanunlara aykırı olan bu işlemin iptali için icra mahkemesine süresiz olarak şikayet yoluna başvurmasında hukuki yararı olduğunun kabulü gerekir.
    Bu durumda, mahkemece, anılan yasa hükümleri uyarınca, şikayetçi idare nezdinde bulunan borçluya ait teminatın haczi mümkün olmadığından şikayetin kabulüne karar verilmesi gerekmektedir.
    Dairemizin şikayetin reddini öngören 22.06.2015 tarih ve 2015/7141 E.-17341 K. sayılı bozma ilamının maddi hataya müstenit olduğu, maddi hataya dayalı bozma kararına uyulmasının ise usuli kazanılmış hak doğurmayacağı gözetilerek, mahkemece şikayetin kabulüne karar verilmesi gerektiği gerekçesiyle kararın bozulması gerekmiştir.
    SONUÇ : Şikayetçinin temyiz itirazlarının kabulü ile mahkeme kararının yukarıda yazılı nedenlerle İİK"nun 366 ve HUMK’nun 428. maddeleri uyarınca (BOZULMASINA), ilamın tebliğinden itibaren 10 gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 23/01/2017 gününde oybirliğiyle karar verildi.

    Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.