19. Ceza Dairesi 2019/28144 E. , 2021/2237 K.
"İçtihat Metni"
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"na muhalefetten kabahatli ... hakkında anılan Kanun"un 48/5. maddesi gereğince 876,00 Türk lirası idarî para cezası uygulanmasına dair Manavgat Bölge Trafik Denetleme İstasyon Amirliğince 22/04/2017 tarihli ve ID 167435 seri sayılı trafik idarî para cezası karar tutanağı ile kabahatlinin sürücü belgesinin 6 ay süre ile geri alınmasına dair aynı tarihli ve 005288 sayılı sürücü belgesinin geçici olarak geri alma tutanağına karşı yapılan başvurunun kabulüne, ... tarafından düzenlenen 22/04/2017 tarih ve ID seri 167435 sıra sayılı 876,00 Türk lirası bedelli idari para cezası tutanağının kaldırılmasına, sürücü belgesinin 6 ay süre ile geri alınmasına dair tutanağın iptali ile sürücü belgesinin itiraz edene iadesine ilişkin Manavgat Sulh Ceza Hâkimliğinin 28/12/2017 tarihli ve 2017/2137 değişik iş sayılı kararına karşı yapılan itirazın reddine dair Alanya 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 20/02/2018 tarihli ve 2018/513 değişik iş sayılı kararı aleyhine Adalet Bakanlığının 29/03/2019 gün ve 8235 sayılı kanun yararına bozma istemini içeren yazısı ekinde bulunan dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 09/04/2019 gün ve KYB-2019-36405 sayılı ihbarnamesi ile Dairemize gönderilmekle okundu.
Anılan ihbarnamede;
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu"nun 48/5. maddesindeki, “Yapılan tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü olarak araç kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili bir suç oluştursa bile, 700 Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgesi altı ay süreyle geri alınır. Hususi otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.” düzenleme karşısında, somut olayda 22/04/2017 tarihli alkolmetre cihazı ile yapılan ölçüm sonucunda kabahatlinin 0,35 promil alkollü olarak araç kullandığının tespit edildiği, idarî yaptırıma konu ... plaka sayılı aracın cinsinin “kamyonet” olarak tescilli olduğu ve “hususi otomobil” tanımlaması dışında yer aldığı ve öngörülen yasal sınırı aştığı, bu nedenle uygulanan idarî yaptırımın kanunî düzenlemeye aykırı olmadığı gözetilmeksizin idarî yaptırım kararının kaldırılmasına ve sürücü belgesi geri alma tutanağının iptali kararlarına karşı yapılan itirazın kabulü yerine, yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309.maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla, gereği görüşülüp düşünüldü;
2918 sayılı Kanunun 3. maddesinde ve 18.07.1997 tarihli ve 23053 sayılı mükerrer Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Karayolları Trafik Yönetmeliğinde hususi otomobilin tanımı yapılmamakla birlikte anılan Kanunun 3. maddesinde otomobil ve kamyonetin, Yönetmeliğin 3. maddesinde ise taşıtın tanımlandığı, buna göre;
""-Otomobil : (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Yapısı itibarıyla, sürücüsü dahil en fazla dokuz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır.
-Kamyonet : (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Azami yüklü ağırlığı 3.500 kilogramı geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıttır. Sürücü ve yanındaki oturma yerleri dışında başka oturma yeri de bulunabilen, sürücü bölümü gövde ile birleşik kamyonetlere panelvan denir.
-Taşıt: Karayolunda insan, hayvan ve yük taşımaya yarayan araçlardır. Bunlardan makine gücü ile yürütülenlere “motorlu taşıt” insan ve hayvan gücü ile yürütülenlere “motorsuz taşıt” denir.
Ayrıca, bir kazanç kaydı olmaksızın kullanılanlara “hususi taşıt”, çeşitli şekillerde kazanç sağlamak amacıyla kullanılanlara “ticari taşıt”, Taşıt Kanunu kapsamına girenlere “resmi taşıt”, resmi olmakla birlikte ticarilik niteliği taşıyanlara da “resmi ticari taşıt” denir."" şeklindeki tanımlamalar uyarınca, kamyonetin kazanç kaydı olmaksızın kullanılması durumunda dahi hususi otomobil sıfatını kazanmayacağı, 2918 sayılı Kanunun 48. maddesindeki ayrımın, kullanılan aracın hususi otomobil olup olmamasına bağlı olarak getirilmiş olduğu ve kullanım amacının hususi olup olmamasına bakılmaksızın hususi otomobil dışındaki diğer araçların sürücüleri bakımından 0,21 promil sınırının uygulanması gerektiği anlaşılmakla; ruhsatında kamyonet olarak tescil edilmiş ve kullanım amacının hususi olduğu belirtilen aracın, muteriz tarafından 0.35 promil alkollü olarak kullanılması nedeniyle uygulanan idari para cezası ve sürücü belgesinin geri alınması işlemlerin yasal düzenlemelere uygun olduğu görülmekle;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği bu nedenle yerinde görüldüğünden, Alanya 2. Sulh Ceza Hâkimliğinin 20/02/2018 tarihli ve 2018/513 değişik iş sayılı kararının CMK’nin 309/4-c maddesi uyarınca aleyhe tesir etmemek ve yeniden yargılamayı gerektirmemek üzere KANUN YARARINA BOZULMASINA,01/03/2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.