22. Hukuk Dairesi 2016/1062 E. , 2018/7066 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :İş Mahkemesi
DAVA TÜRÜ : ALACAK
Taraflar arasında görülen dava sonucunda verilen kararın, temyizen incelenmesi davalı vekili tarafından istenilmekle, temyiz talebinin süresinde olduğu anlaşıldı. Dava dosyası için Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen rapor dinlendikten sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü:
Y A R G I T A Y K A R A R I
Davacı İsteminin Özeti:
Davacı vekili, müvekkili işçinin, davalı kuruma ait Özel 29 Mayıs Ankara Hastanesinde mesul müdür yardımcısı göreviyle genel cerrahi uzmanı doktor olarak çalıştığını, 2014 yılı Nisan ayında hastanenin Kamu Hastaneleri Kurumuna devredildiğini, davacının memuriyete geçtiğini, kullanmadığı 77 gün yıllık izin ücretini davalı Kurumdan talep ettiğini, ancak idare tarafından 6518 sayılı Kanunun 122. maddesiyle 663 sayılı KHK ye eklenen geçici 14. madde hükmü gerekçe gösterilerek ödeme yapılmadığını, yıllık izin hakkının Anayasal hak olduğunu belirterek ödenmeyen yıllık izin ücretinin hüküm altına alınmasını talep etmiştir.
Davalı Cevabının Özeti:
Davalı vekili; husumet itirazında bulunarak, davacının çalışmış olduğu 29 Mayıs Hastanesinin 6518 sayılı Kanunun 122. maddesiyle 663 sayılı KHK ye eklenen geçici 14. madde ile Kamu Hastaneleri Kurumuna devredildiğini, yıllık izin ücretinin ödenmeyeceği hususunun KHK "de açıkça yer aldığını, işyerinin devlete devri ile birlikte, iş ilişkisi devam ettiğinden, sona ermeyen iş ilişkisinden dolayı izin ücretinin istenemeyeceğini belirterek davanın reddini talep etmiştir.
Mahkeme Kararının Özeti:
Mahkemece, davacının işçi statüsünde çalıştığı ve 77 günlük izin alacağının bulunduğu, devir sırasında düzenlenen KHK ile izin ücreti istenmeyeceği düzenlenmiş ise de, yıllık izin hakkının Anayasal bir hak olduğu, Türkiye tarafından bu konudaki İlo Sözleşmesinin imzalandığı Anayasa"nın 90.maddesi gereğince uluslararası sözleşmelerin Anayasa hükmünde olduğu hususunun ülkemizde pek çok alanda iç hukukun üzerinde ve Anayasa değerinde kabul edildiği, İş Kanunun 53/2 maddesi gereğince yıllık ücretli izin hakkından vazgeçilemeyeceği hususları birlikte değerlendirildiğinde, davacının kanun, uluslararası sözleşme ve Anayasa ile belirlenmiş olan hakkının 663 Sayılı KHK ile ortadan kaldırılmasının mümkün olmadığı, devir ile davacının 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu gereğince devlet memuru statüsüne geçtiğini, devlet memurlarında izin hakkının 4857 Sayılı Yasanın ilgili maddelerinden farklı hükümler içerdiğini, davacının statü değişikliği nazara alındığında, iş sözleşmesinin aynen devam ettiği ve feshedilmediği ve aynen devam ettiği bu nedenle izin hakkının muaccel olmadığı savunmasının geçerlilik tanımanın mümkün olmadığı, davacının devlet memuru olarak 77 günlük daha önce uzun yıllar kullanmamış olduğu, iznini kullanmasının mümkün olmadığı ayrıca iznin fesih sırasında paraya çevrilerek ödenmesinin de söz konusu olmadığı gerekçesiyle davanın kabulüne karar verilmiştir.
Temyiz:
Kararı, davalı vekili temyiz etmiştir.
Gerekçe:
1-Davacıya kullanmadığı yıllık iznin ücretinin ödenip ödenmeyeceği taraflar arasında uyuşmazlık konusudur.
6518 Sayılı Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair 06/02/2014 tarihli Yasanın 122. maddesinde: 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 14 – (1) Türkiye Diyanet Vakfına ait hastaneler, taşınır ve taşınmazları; alt işveren veya hizmet alımı ilişkisi olmaksızın bir iş sözleşmesine dayalı olarak 21/11/2013 tarihi itibarıyla anılan hastanelerde çalışmakta olup da Sosyal Güvenlik Kurumuna tescili yapılmış olanlardan 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde öngörülen genel ve ilgili kadro veya pozisyon için aranılan özel şartları taşıyanlar aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde Vakfın talebi üzerine bir yıl içinde Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna devredilir.
(2) Bu maddenin yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde;
a)...
b) Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan personelden bir ay içinde talepte bulunanlardan;
1) Tabipler ve diş tabipleri çalışmakta oldukları ildeki Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun ihtiyaç bulunan sağlık kurum veya kuruluşlarının memur kadrolarına atanırlar.
2) Tabipler ve diş tabipleri dışındaki diğer personel, yaptıkları iş, eğitim durumu ve bulundukları pozisyon dikkate alınarak Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine Maliye Bakanlığının izni ile çalışmakta oldukları ildeki Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun ihtiyaç bulunan sağlık kurum veya kuruluşlarına, döner sermaye adına vizelenecek pozisyonlarda istihdam edilmek üzere, 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası hükümleri uyarınca sözleşmeli personel statüsüne geçirilir.
Atamada ve sözleşmeli personel pozisyonlarına geçirilmede, iş sözleşmeleri askıda bulunanlar dâhil tam zamanlı çalışanlar ile emeklilik veya yaşlılık aylığı kesilmek suretiyle çalışanlar dâhil herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı bağlanmamış olanlar dikkate alınır. İş sözleşmesi askıda bulunanlar, iş sözleşmesinin askıya alınmasını gerektiren hâlin bitiminden itibaren bir ay içinde talepte bulunmaları kaydıyla bu madde hükümlerinden yararlandırılır.
(3) Personele, memur ve sözleşmeli personel pozisyon statüsüne geçirilmeleri sebebiyle, iş mevzuatına göre Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu veya Türkiye Diyanet Vakfı tarafından herhangi bir tazminat ödenmez, kullanmamış oldukları yıllık ücretli izin süreleri için herhangi bir ödeme yapılmaz. Personelin devir tarihi itibarıyla Türkiye Diyanet Vakfında geçen ve kıdem tazminatına esas alınabilecek hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu uyarınca ödenecek emekli ikramiyesi veya ilgili mevzuatına göre ödenecek iş sonu tazminatına esas toplam hizmet süresinin hesabında dikkate alınır. Personelin, devir tarihine kadar olan döneme ilişkin diğer mali ve sosyal haklarından Vakıf sorumludur.
(4) Personelin emekli ikramiyesi veya ilgili mevzuatına göre ödenecek iş sonu tazminatı hesabına dâhil edilecek hizmet sürelerinden kaynaklanan ilave maliyetin finansmanına karşılık olmak üzere, devir tarihi itibarıyla ilgililerin atandıkları kadro veya pozisyon unvanı ile derecesi ve kademesi ile hizmet süreleri esas alınarak hesaplanacak emekli ikramiyesi ile iş sonu tazminatı toplam tutarı, Türkiye Diyanet Vakfı tarafından bir yıl içinde döner sermaye hesabına ödenir veya devredilen hastanelere ait taşınır ve taşınmaz bedellerinden mahsubu yapılır.
(5) Bu maddenin uygulanmasında ilgili kanunların kadro kısıtlamasına ilişkin hükümleri uygulanmaz.”
Şeklinde düzenleme getirilmiş ve davacının başvurusu üzerine daha güvenceli devlet memurluğu kadrosuna geçirilmiştir. Kanunda “kullanmamış oldukları yıllık ücretli izin süreleri için herhangi bir ödeme yapılmaz” açık düzenlemesi mevcut olduğundan yıllık izin ücreti talebinin reddi gerekirken yazılı gerekçeyle kabulü isabetsiz olmuştur.
SONUÇ: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebepten BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 19/03/2018 gününde oybirliğiyle karar verildi.