20. Hukuk Dairesi Esas No: 2018/3999 Karar No: 2018/6099 Karar Tarihi: 01.10.2018
Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2018/3999 Esas 2018/6099 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Hazine ve Orman Yönetimi tarafından açılan bir davada, Asliye Hukuk Mahkemesi tarafından verilen karara dair yapılan temyiz başvurusu incelenmiştir. Daha önce Dairemizin verdiği geri çevirme kararında istenilen bilgi ve belgelerin temin edilmediği ve gereken incelemelerin yapılmadığı tespit edilmiştir. Geri çevirme kararları tam olarak yerine getirilmediğinde davaların sürüncemede kalacağı ve sorumluluğun hakim ve ilgili personellere ait olacağı belirtilmiştir. Bu nedenle tapu kayıtları, kadastro tutanakları ve dava dosyalarının tam olarak getirtilmesi, tarih ve işlem sırasına göre düzenlenmesi gerekmektedir. 6100 sayılı Kanun'un geçici 3. maddesi atfıyla HUMK’nın 433/3. ve Bölge Adliye ve Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları İdari ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmeliğin 203. maddeleri uyarınca düzenlenen dava dosyası, yerel mahkemeye gönderilmesi kararlaştırılmıştır. Kanun maddeleri, dava dosyasının düzenlenmesi ve gönderilmesi için gerekli kanun hükümlerini açıklamaktadır.
20. Hukuk Dairesi 2018/3999 E. , 2018/6099 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :Asliye Hukuk Mahkemesi
DAVALILAR : Hazine - Orman Yönetimi
Taraflar arasındaki davadan dolayı yerel mahkemece verilen hüküm davalılar Hazine ve Orman Yönetimi tarafından temyiz edilmekle, dosya incelendi gereği düşünüldü:
K A R A R
Dairemizin 2015/14092 - 2017/2604 E.K. sayılı geri çevirme kararında istenilen bilgi ve belgeler temin edilmeden ve gerekli inceleme yaptırılmadan dosya Dairemize gönderilmiş ve böylece Dairemizin geri çevirme kararının gereği tam olarak yerine getirilmemiştir. Geri çevirme kararlarının gereğinin aynen ve eksiksiz yerine getirilmesi zorunlu olup, aksi davranış işin sürüncemede kalmasına yol açacağından, hakim ve ilgili personellerin sorumluluğunu doğurur. Bu nedenle 29/03/2017 tarih ve 2015/14092-2017/2604 E.K. sayılı geri çevirme kararında belirtildiği gibi; 1-Dosya içerisinde bulunan 1944 tarih ve 7 sıra numaralı tapu kaydı ile 1944 tarih ve 9 sıra numaralı ilk tesis tarihinden itibaren tüm geldi ve gittileri ile birlikte getirtilmeli, kadastro sırasında revizyon görüp görmediği araştırılmalı, revizyon görmüş ise revizyon gördüğü kadastro parsellerine ait kadastro tespit tutanakları getirtilmeli ve bu tapu kaydına dayanılan ve çekişmeli taşınmaza komşu olan taşınmazlara ilişkin açılmış bulunan başkaca dava bulunup bulunmadığı araştırılarak varsa bu dava dosyaları tespit edilerek, 2-Çekişmeli taşınmaza komşu 410 ada 14, 31 ve 32 parsel sayılı taşınmazlara ilişkin kadastro tutanakları ile varsa tespite esas tapu kayıtları ve vergi kayıtlarının, tutanaklar kesinleşmiş ise tapu kayıt örneklerinin ve tapu kayıtları mahkeme kararı sonucu oluşmuş ise mahkeme karar örneklerinin, davalı ise dava dosyalarının temin edilerek bu dosya arasına konulması, Ayrıca, dava dosyasının, 6100 sayılı Kanunun geçici 3. maddesi atfıyla HUMK’nın 433/3. ve Bölge Adliye ve Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Cumhuriyet Başsavcılıkları İdari ve Yazı İşleri Hizmetlerinin Yürütülmesine Dair Yönetmeliğin 203. maddeleri uyarınca tarih ve işlem sırasına göre düzenlenip, dizi listesine bağlandıktan sonra gönderilmesi gerekmektedir. SONUÇ: Yukarıda değinilen eksikliklerin giderilmesi için dosyanın YEREL MAHKEMEYE GÖNDERİLMESİNE 01/10/2018 gününde oy birliği ile karar verildi.