16. Hukuk Dairesi Esas No: 2018/4757 Karar No: 2018/6280 Karar Tarihi: 26.10.2018
Yargıtay 16. Hukuk Dairesi 2018/4757 Esas 2018/6280 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Asliye Hukuk Mahkemesi, tapu iptali ve tescil davasında karar verdi. Ancak karar, Yargıtay denetiminden geçmedi. Bu durumda, kanun yolu denetimi istinaf yoludur ve mahkeme dosyanın Bölge Adliye Mahkemesi'ne gönderilmesi gerekirken yanlışlıkla Yargıtay'a gönderilmiştir. Bu nedenle dosyanın tetkiksiz olarak Mahkemesine gönderilmesine karar verilmiştir. Kanun maddeleri ise şöyledir: 6100 sayılı HMK'nın 373/4 maddesi ve Geçici 3/2. maddesi; 1086 sayılı Kanun'un 26.09.2004 tarihli ve 5236 sayılı Kanunla yapılan değişiklikten önceki 427 ila 454 üncü madde hükümlerinin uygulanmasına devam edilir ve bu kararlara ilişkin dosyalar Bölge Adliye Mahkemelerine gönderilemez. Bu kanun maddeleri, Bölge Adliye Mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce verilen kararların Yargıtay yoluna başvurulmasını ve karar kesinleşinceye kadar kanun yolu denetiminin Yargıtay tarafından yapılmasını sağlamaya yöneliktir.
16. Hukuk Dairesi 2018/4757 E. , 2018/6280 K.
"İçtihat Metni"
MAHKEMESİ:ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ DAVA TÜRÜ: TAPU İPTALİ VE TESCİL
6100 sayılı HMK"nın 373/4 maddesi; "Yargıtay’ın bozma kararı üzerine ilk derece mahkemesince bozmaya uygun olarak karar verildiği takdirde, bu karara karşı temyiz yoluna başvurulabilir." hükmünü Geçici 3/2. maddesi; "Bölge Adliye Mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce verilen kararlar hakkında, kesinleşinceye kadar 1086 sayılı Kanun"un 26.09.2004 tarihli ve 5236 sayılı Kanunla yapılan değişiklikten önceki 427 ila 454 üncü madde hükümlerinin uygulanmasına devam olunur. Bu kararlara ilişkin dosyalar Bölge Adliye Mahkemelerine gönderilemez." hükmü içermektedir. Yukarıda açıklanan yasa maddelerinin düzenleniş amacı, Bölge Adliye Mahkemelerinin göreve başlama tarihinden önce verilen kararlara karşı Yargıtay yoluna başvurulmasını ve karar kesinleşinceye kadar kanun yolu denetiminin Yargıtay tarafından yapılmasını sağlamaktadır. Diğer bir anlatımla, Yargıtay"ın verdiği bozma kararları üzerine verilen kararların tekrar Yargıtay denetiminden geçmesi, başka bir deyişle Yargıtay kararının istinaf yolu ile denetlenmesinin önüne geçilmesi amaçlanmıştır. Somut olayda, Asliye Hukuk Mahkemesi"nin görevi Yargıtay 20. Hukuk Dairesi"nce merci tayini yolu belirlenmiş, Yargıtay dosyadan elini çekmiştir. Bu aşamadan sonra, görevli mahkeme tarafından esasa ilişkin yargılama yapılıp, karar verilmiştir. Aleyhine kanun yoluna gidilen karar, ... 2. Asliye Hukuk Mahkemesi"nin kararı olup, bu karar ile ilgili olarak Yargıtay"ın bir denetimi söz konusu değildir. Bu itibarla, 12.06.2018 tarihinde verilen ve daha önce Yargıtay denetiminden geçmeyen kararın kanun yolu denetimi "İstinaf " olup, mahkemece dosyanın Bölge Adliye Mahkemesi"ne gönderilmesi gerekirken yanlışlıkla Dairemize gönderildiği anlaşılmış olup dosyanın tetkiksiz olarak Mahkemesine GÖNDERİLMESİNE, 26.10.2018 gününde oybirliğiyle karar verildi.