Yargıtay 4. Hukuk Dairesi 2014/228 Esas 2014/1185 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
4. Hukuk Dairesi
Esas No: 2014/228
Karar No: 2014/1185
Karar Tarihi: 29.01.2014

Yargıtay 4. Hukuk Dairesi 2014/228 Esas 2014/1185 Karar Sayılı İlamı

4. Hukuk Dairesi         2014/228 E.  ,  2014/1185 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ : İstanbul Anadolu 15. (Kapanan Kartal 3.) Sulh Hukuk Mahkemesi
    TARİHİ : 25/01/2012
    NUMARASI : 2011/1730-2012/92

    Davacı A.Y.E.D.A.Ş. vekili Avukat H..A.. tarafından, davalı İ.S.K.İ. Genel Müdürlüğü aleyhine 27/10/2011 gününde verilen dilekçe ile itirazın iptali, takibin devamı ve icra inkar tazminatı istenmesi üzerine mahkemece yapılan yargılama sonunda; yargı yolu yönünden görev nedeniyle davanın reddine dair verilen 25/01/2012 günlü kararın Yargıtay’ca incelenmesi davacı vekili tarafından süresi içinde istenilmekle temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra tetkik hakimi tarafından hazırlanan rapor ile dosya içerisindeki kağıtlar incelenerek gereği görüşüldü.
    Dava, davacıya ait elektrik kablosuna arıza çalışması sırasında davalı tarafından zarar verilmesi nedeniyle oluşan hasar bedelinin tahsili için yapılan icra takibine itirazın iptali, takibin devamı ve icra inkar tazminatı istemine ilişkindir. Mahkemece, yargı yolu yönünden mahkemenin görevsizliğine karar verilmiş; hüküm, davacı tarafından temyiz olunmuştur.
    Türk Ticaret Yasası"nın 18. maddesinde; kendi kuruluş yasaları gereğince özel hukuk hükümlerine göre idare edilmek veya ticari biçimde işletilmek üzere devlet, vilayet, belediye gibi kamu tüzel kişileri tarafından kurulan teşekkül ve müesseselerin tacir sayılacakları belirtilmiş; aynı Yasa"nın 12/11. maddesinde de, su, gaz, elektrik dağıtma, telefon, radyo ile haberleşme ve yayın yapma gibi işlerle uğraşan müesseselerin ticarethane sayılacakları düzenleme altına alınmıştır.
    2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Yasa gereğince İ.S.K.İ. Genel Müdürlüğü"nün genel kurul, yönetim kurulu ve genel müdürlük ile yönetileceği; denetçileri aracılığı ile denetleneceği yıllık çalışma ve yatırımlarının bilançolarda belirlenerek genel kurulun onayına sunulacağı ve bütçesinin kamu iktisadi teşebbüslerinde uygulanan bütçe formülüne göre düzenleneceği belirtilmiştir.
    Yukarıda belirtilen yasal düzenlemeler gereğince davalının 2560 sayılı Yasa kapsamında bir kamu kurumu olduğu ve kamu hizmeti yaptığı ancak, çalışmalarının özel hukuk hükümlerine bağlı bulunduğu ve tacir sıfatını taşıdığı kabul edilmelidir. Davalının, haksız eylem niteliğindeki tutumundan kaynaklanan uyuşmazlığın da, adli yargı yerinde çözümlenmesi gerekir. Bu yöndeki yargısal uygulamalar yerleşiktir (Hukuk Genel Kurulu"nun 21/09/1983 gün ve 1980/11-2721, 1983/823; 29/11/1995 gün ve 1995/11-647, 1995/1043 sayılı kararları).
    Yerel mahkemece açıklanan yönler gözetilerek, davalı İ.S.K.İ. Genel Müdürlüğü yönünden işin esası incelenip varılacak sonuca göre bir karar verilmesi gerekirken, yerinde
    olmayan yazılı gerekçeyle davalı İ.S.K.İ. Genel Müdürlüğü yönünden yargı yolu bakımından mahkemenin görevsizliğine karar verilmiş olması usul ve yasaya uygun düşmediğinden kararın bozulması gerekmiştir
    SONUÇ: Temyiz olunan kararın, yukarıda gösterilen nedenle BOZULMASINA; bozma nedenine göre diğer temyiz itirazlarının şimdilik incelenmesine yer olmadığına ve peşin alınan harcın istek halinde geri verilmesine 29/01/2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.

    Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.