11. Ceza Dairesi 2017/13520 E. , 2017/9321 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :Ağır Ceza Mahkemesi
SUÇ : Memur olmayan kimsenin resmi belgede sahteciliği
HÜKÜM : Mahkumiyet
Çerkezköy İlçe Emniyet Müdürlüğünün 20.10.2016 tarihli yazısı ekinde bulunan 27.02.2016 tarihli tutanaktan, suça konu sürücü belgesinin 2008 yılına kadar sanık tarafından kullanılmaya devam edildiğinin, temyize konu davada ise iddianamenin düzenlendiği 03.12.2004 tarihi itibariyle hukuki kesinti oluştuğunun anlaşılması karşısında, sahte sürücü belgesinin kullanılmasının devam etmesi nedeniyle suç duyurusunda bulunulması ve gerekçeli karar başlığına 09.03.2003 olarak yanlış yazılan suç tarihinin, suça konu sürücü belgesinin düzenlendiği 20.04.2004 tarihi olarak mahallinde düzeltilmesi mümkün görülmüştür.
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 9. ve TCK"nın 7. maddeleri karşısında; sanığa yüklenen "resmi belgede sahtecilik" suçunun suç tarihinden sonra yürürlüğe giren 5237 sayılı TCK"nın 204/1. maddesindeki cezasının türü ve üst sınırı itibariyle tabi olduğu ve lehe olan aynı Kanunun 66/1-e ve 67. maddelerinde öngörülen dava zamanaşımının, suçun işlendiği tarihten temyiz inceleme tarihine kadar gerçekleştiği anlaşılmış ve sanığın temyiz itirazları bu nedenle yerinde görülmüş olduğundan sair yönleri incelenmeyen hükmün, 5320 sayılı Kanunun 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 sayılı CMUK"nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA; ancak bu husus yeniden yargılama yapılmasını gerektirmediğinden aynı kanunun 322. maddesinde öngörülen yetkiye dayanılarak sanık hakkında açılan kamu davasının gerçekleşen dava zamanaşımı nedeniyle 5237 sayılı TCK"nın 66/1-e, 67. maddeleri uyarınca DÜŞÜRÜLMESİNE, 26.12.2017 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.
KARŞI OY YAZISI:
(2017/13520 Esas )
Özgü suçlarda iştirak hali 5237 sayılı TCK"nın 40/2 maddesinde " Özgü suçlarda, ancak özel faillik niteliğini taşıyan kişi fail olabilir. Bu suçların işlenişine iştirak eden diğer kişiler ise azmettiren veya yardım eden olarak sorumlu tutulur." şeklinde düzenlenmiş olup; Resmi evrakta sahtecilik suçunun kamu görevlisi tarafından işlenmesi halinde suça iştirak eden kamu görevlisi olmayan kişiler azmettiren yada yardım eden sıfatıyla 204/2 maddesi uyarınca (kamu görevlisi gibi ) cezalandırılacaktır.
Suç tarihinde yürürlükte bulunan 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasasının 49. Maddesi uyarınca özel öğretim kurumlarının yönetici ve öğretmenleri suç işlemeleri halinde Türk Ceza Kanununun uygulanması ve ceza kovuşturması bakımından memur sayılır.
Dairemiz Uygulamaları:
" Sürücü kursu yetkilileri tarafından düzenlenmesini sağladığı sahte lise diploması ile sürücü belgesi alan sanık... ..’ın eyleminin suç tarihinde yürürlükte bulunan 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasasının 49. maddesi yollamasıyla 5237 sayılı TCK"nın 38/1, 204/2. maddesinde yazılı "memurun resmi belgede sahteciliğine azmettirme", sanık İrfan İlhan’ın eyleminin ise, dosyası tefrik edilen sanıklarla fikir ve eylem birliği içerisinde hareket ederek sürücü belgesi almak isteyen kursiyer sanıklar adlarına sahte öğrenim belgeleri düzenleyip sürücü belgesi almalarını sağlama ve bu suretle "memurun resmi belgede sahteciliğine iştirak" suçunu oluşturacağından, sanıkların 5237 sayılı TCK"nın 204/2. maddesi uyarınca cezalandırılmalarına karar verilmesi gerektiği gözetilmeden, yazılı şekilde anılan Yasanın 204/1. maddesi uygulanarak eksik ceza tayini" (11.C.D. 2017/3757 Esas, 2017/4109 Karar sayılı 01.06.2017 tarihli kararı)
"İddianamede sanığın sahte sürücü belgesi sertifikasıyla Bahçelievler Emniyet Müdürlüğü"nden sürücü belgesi aldığı ve kullandığının, Trafik Tescil Bürosunda görevli polislerin de usulüne göre Milli Eğitimden gelen listelerle karşılaştırmadan bunları getiren kişilere sürücü belgesi verdiklerinin anlatılması ve ilgili görevliler hakkında Bakırköy 14. Ağır Ceza Mahkemesi’nin 2010/34 Esas sayılı dosyası ile kamu görevlisinin resmi belgede sahteciliği ve görevi kötüye kullanma suçlarından yargılamalarının bulunduğunun dosya içeriğinden anlaşılması karşısında; sanığın eyleminin de kamu görevlisini resmi belgede sahteciliğe azmettirme suçunu oluşturup oluşturamayacağına ilişkin delilleri takdir ve değerlendirme görevinin üst dereceli ağır ceza mahkemesine ait olduğu ve görevsizlik kararı verilmesi gerektiği gözetilmeden yargılamaya devamla yazılı şekilde hüküm kurulması," (11.C.D, 2013/15725 Esas ,2015/28658 Karar sayılı 16.09.2015 tarihli kararı.)... şeklindedir.
Yukarıda örneklerini verdiğimiz kararlardan da anlaşılacağı üzere Dairemizce de istikrarlı bir şekilde sürdürülen uygulamalar : sürücü kursu yöneticilerinin evrakta sahtecilik eylemlerinin suç tarihinde yürürlükte bulunan 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasasının 49. maddesi yollamasıyla 5237 sayılı TCK"nın 204/2. maddesinde düzenlenen “kamu görevlisinin resmi belgede sahteciliği" suçunu oluşturacağı, kamu görevlisi olmayanların bu suça iştirak etmeleri halinde ise iştirakin niteliğine göre 5237 sayılı TCK"nın 40/2. Maddesi yollaması ile “kamu görevlisini resmi belgede sahteciliğe azmettiren veya yardım eden" olarak sorumlu olacağı yönündedir.
Somut olayda: sürücü belgesi almak isteyen sanık ..."nin , sürücü belgesi için gerekli sağlık kurulu raporu olmadığı halde diğer sanıklar ..."ın yöneticisi oldukları sürücü kursuna müracaat ederek sürücü kursunda sürücü belgesi derslerine katılmayıp, yazılı ve direksiyon sınavına girmeden sürücü belgesi aldığı, Sürücü kursu yöneticisi ve yetkilisi olan ve evrakları tefrik edilen sanıklar ..."ın yöneticisi oldukları sürücü kursuna müracaat eden müşterilerin (kursiyer) kursa gelmeden kimlik bilgileri ile ilgili evraklarını şahıslardan alıp, kursun ilgili kayıtlarına işletmeden ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bilgi vermeden Milli Eğitim Müdürlüklerince yapılan ehliyet yazılı sınavlarına sokmadan ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünce yapılan direksiyon sınavına da sokmadan sınavları kazanmış gibi kursiyer sanıklar adına sahte Moturlu Taşıt Sürücü Sertifikası düzenleyerek, yine ehliyet alabilmek için gerekli olan sağlık kurulu raporlarını doktorların ve sağlık başkanlığının imzalarını ve kaşelerini tastik etmek sureti ile sahte olarak düzenledikleri iddia ve kabul edilmesi karşısında ;
Sanık ..."nin sürücü belgesi almak için zorunlu olan sağlık kurulu raporu bulunmadığı halde sürücü kursuna başvurup, sürücü belgesi derslerine katılmadan, yazılı ve direksiyon sınavına girmeden, sahte belgelerle sertifika düzenlettirip sürücü belgesi temin etmek şeklinde gerçekleşen eyleminin; 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasasının 49. Maddesi ve 5237 sayılı TCK"nın 40/2. Maddesi yollamasıyla 5237 sayılı TCK"nın 204/2. maddesinde düzenlenen “kamu görevlisini resmi belgede sahteciliği suçuna azmettiren" olarak iştirak niteliğinde olup,
Kamu görevlisinin resmi belgede sahteciliği suçunun olağanüstü dava zamanaşımı süresinin, cezasının türü ve üst sınırı itibarı ile suç tarihinde yürürlükte bulunan ve lehe olan 765 sayılı TCK"nın 102 ve 104 maddeleri uyarınca 15 yıl olduğu, 15 yıllık olağanüstü dava zamanaşımı süresinin ise suç tarihi olan 20.04.2004 tarihinden temyiz inceleme tarihine kadar gerçekleşmediği düşüncesi ile sayın çoğunluğun zamanaşımından kamu davasının düşürülmesine dair kararına katılmıyoruz.