Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2015/13580 Esas 2016/2541 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
20. Hukuk Dairesi
Esas No: 2015/13580
Karar No: 2016/2541
Karar Tarihi: 01.03.2016

Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2015/13580 Esas 2016/2541 Karar Sayılı İlamı

20. Hukuk Dairesi         2015/13580 E.  ,  2016/2541 K.
"İçtihat Metni"

MAHKEMESİ :Tüketici Mahkemesi

Taraflar arasındaki davada Bursa 4. Sulh Hukuk ve Bursa 3. Tüketici Mahkemelerince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeni ile yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:

K A R A R

Dava, manevi tazminat istemine ilişkindir.
Bursa 4. Sulh Hukuk Mahkemesince, tazminata konu kazanın alışveriş merkezinde meydana geldiği ve tüketici mahkemesinin görevli olduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiştir.
Bursa 3. Tüketici Mahkemesi tarafından ise, uyuşmazlığın haksız fiilden kaynaklandığı, tüketici ilişkisi bulunmadığı gerekçesiyle karşı görevsizlik kararı verilmiştir.
4822 sayılı Kanun ile değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Amaç başlıklı 1. maddesinde yasanın amacı açıklandıktan sonra kapsam başlıklı 2. maddesinde “Bu kanun, birinci maddesinde belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarında tüketicinin taraflardan birini oluşturduğu her türlü tüketici işlemini kapsar” hükmüne yer verilmiştir. Kanunun 3. maddesinde "mal; alışverişe konu olan taşınır eşyayı, konut ve tatil amaçlı taşınmaz malları ve elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri gayri maddi malları, hizmet; bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal sağlama dışındaki her türlü faaliyeti ifade eder. Satıcı; kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kişileri kapsar. Tüketici ise bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kişiyi ifade eder" şeklinde tanımlanmıştır.
Bir hukukî işlemin 4077 sayılı Kanun kapsamında kaldığının kabul edilmesi için kanunun amacı içerisinde yukarıda tanımları verilen taraflar arasında mal ve hizmet satışına ilişkin bir hukukî işlemin olması gerekir.
Somut olayda, davacı vekilinin, davacının davalıya ait alışveriş merkezinde alışveriş yaptığı sırada alçıpan tavanın çökmesi sonucunda yaralanarak hastanede tedavi gördüğü ve olay nedeniyle korku ve üzüntü yaşadığını ileri sürerek, davacıya manevi tazminat ödenmesi istemiyle dava açtığı anlaşılmaktadır.
Dosya kapsamından, davacının hizmet alıcısı olduğu ve kanunun aradığı anlamda taraflar arasında tüketici ilişkisi bulunduğu anlaşıldığından, uyuşmazlığın tüketici mahkemesinde görülüp sonuçlandırılması gerekmektedir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK"nın 21 ve 22. maddeleri gereğince Bursa 3. Tüketici Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 01/03/2016 tarihinde oy birliği ile karar verildi.

Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.