1. Ceza Dairesi 2018/2200 E. , 2020/2848 K.
"İçtihat Metni"(KANUN YARARINA BOZMA İSTEMİ)
Silahlı terör örgütüne üye olmak suçundan tutuklu ...ın, tutuklu bulunduğu... 4 No"lu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda koğuş havalandırmalarının tel örgülerle çevrili olduğu, kurum kantininden almış olunan radyoların ve resimli ve yazılı tişörtlerin toplatıldığı, psikolojik işkence yapıldığı iddialarından bahisle bu tür keyfi uygulamalara son verilmesi talebinin reddine dair anılan Ceza İnfaz Kurumu İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığının 17/08/2017 tarihli ve 2017/3432 sayılı kararının itiraz edilmeksizin kesinleşmesini müteakip, anılan kararın onanmasına ilişkin Karşıyaka İnfaz Hakimliğinin 19/09/2017 tarihli ve 2017/3364 esas, 2017/3847 sayılı kararına karşı yapılan itirazın... 4 No"lu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığının radyoların toplanmasına ilişkin kararının kaldırılması yönünde kabulüne dair Karşıyaka 1. Ağır Ceza Mahkemesinin 19/10/2017 tarihli ve 2017/2056 değişik iş sayılı kararı ile ilgili olarak;
1-) 4675 sayılı İnfaz Hâkimliği Kanununun ""İnfaz hâkimliklerinin görevleri"" kenar başlıklı 4. maddesinin 3 ve 4.fıkralarında yer alan ""Hükümlü ve tutuklular hakkında alınan disiplin tedbirleri ve verilen disiplin cezalarının kanun, tüzük veya yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı olduğu iddiasıyla yapılan şikâyetleri incelemek ve karara bağlamak. 4. Ceza infaz kurumları ve tutukevleri izleme kurullarının kendi yetki alanlarına giren ceza infaz kurumları ve tutukevlerindeki tespitleri ile ilgili olarak düzenleyip intikal ettirdikleri raporları inceleyerek, varsa şikâyet niteliğindeki konular hakkında karar vermek."" düzenlemeler nazara alındığında; somut olayda... 4 No"lu T Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumu İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığının 17/08/2017 tarihli ve 2017/3432 sayılı kararının tutuklu tarafından şikâyette bulunulmadan kesinleştiği ve anılan İdare ve Gözlem Kurulu Başkanlığı kararının onanması yönünde 4675 sayılı Kanunda infaz hâkimliklerine bir görev de yüklenmediği gözetilmeksizin; itirazın usulen reddi yerine kısmen kabulü yönünde karar verilmesinde;
2-)17/06/2015 tarihli ve 25848 sayılı Resmî Gazete"de yayınlanarak yürürlüğe giren Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmeliğin ""Elektronik eşyalar"" başlıklı 9 uncu maddesinde; ""Koğuş, oda ve eklentilerinde, kantinden temin edilmek koşuluyla, bir adet otuzyedi ekran televizyon ile elektrikli su ısıtıcısı, saç kurutma makinesi ve büro tipi buzdolabı ile kurumun bulunduğu coğrafi bölgenin iklim koşulları dikkate alınarak, her koğuş veya odada bir adet vantilatör bulundurulmasına izin verilebilir. Ayrıca her hükümlü, kurum kantininden satın almak kaydıyla bir adet kulaklıklı küçük el radyosu bulundurabilir."" ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun ""Hükümlünün radyo, televizyon yayınları ile internet olanaklarından yararlanma hakkı"" başlıklı 67. maddesinde yer alan ""(1) Hükümlü, ceza infaz kurumlarında merkezî yayın sistemi bulunduğu takdirde bu sisteme bağlı olarak radyo ve televizyon yayınlarını izleme hakkına sahiptir. (2) Merkezî yayın sistemi bulunmayan kurumlarda, yararlı olmayan yayınların izlenmesini ve dinlenmesini engelleyecek önlemler alınmak suretiyle bağımsız anten kullanılarak televizyon ve radyo izlenmesine ve dinlenmesine izin verilir. Bu cihazlar, bedeli kendisi tarafından ödenmek koşuluyla hükümlü adına kurumca satın alınır. Her ne biçimde olursa olsun dışardan gelenler tarafından getirilen radyo, televizyon ve bilgisayarlar kuruma alınmaz. (3) Kapalı ve açık ceza infaz kurumları ile çocuk eğitimevlerinde ancak, eğitim ve iyileştirme programları çerçevesinde kurum yönetimince belirlenen yerlerde görsel ve işitsel eğitim araç ve gereçlerinin kullanımına izin verilebilir. Eğitim ve iyileştirme programları gerekli kıldığı takdirde denetim altında internetten yararlanılabilir. Hükümlü, odasında bilgisayar bulunduramaz. Ancak, Adalet Bakanlığının uygun görmesi hâlinde eğitim ve kültürel amaçlı olarak bilgisayarın ceza infaz kurumuna alınmasına izin verilebilir. (4) Bu haklar, tehlikeli hâlde bulunan veya örgüt mensubu hükümlüler bakımından kısıtlanabilir."" şeklindeki düzenlemeler karşısında; ceza infaz kurumlarında barındırılan özellikle terör suçlarından hükümlü ve tutukluların dışarıyla olan örgütsel bağlarının takip edilmesi, örgütsel haberleşme, talimat alma ve verme gibi güvenlik zafiyeti oluşturacak eylemlerin önlenmesi amacıyla radyo yayınlarından yararlanma hakkının kanunla sınırlanmasının mümkün olduğu cihetle; itirazın reddi yerine yazılı şekilde kabulüne karar verilmesinde,
İsabet görülmediğinden bahisle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu Yüksek Adalet Bakanlığı Ceza İşleri Genel Müdürlüğü’nün 25/04/2018 gün ve 94660652-105-35-680-2018-Kyb sayılı yazılı istemlerine müsteniden Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının tebliğnamesi ile Dairemize ihbar ve dava evrakı gönderilmekle, incelenerek gereği düşünüldü;
TÜRK MİLLETİ ADINA
Kanun yararına bozma talebine dayanılarak Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığınca düzenlenen tebliğnamedeki (1) nolu bozma isteği incelenen dosya kapsamına göre yerinde görüldüğünden, Karşıyaka 1. Ağır Ceza Mahkemesinin 19/10/2017 tarihli ve 2017/2056 değişik iş sayılı kararının 5271 sayılı CMK"nin 309. maddesi uyarınca KANUN YARARINA BOZULMASINA, bozma nedenine göre esasa ilişkin olarak yapılan (2) nolu kanun yararına bozma istemi konusunda karar verilmesine yer olmadığına diğer işlemlerin yapılabilmesi için dosyanın Mahkemesine gönderilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına TEVDİİNE, 16/11/2020 gününde oy birliğiyle karar verildi.