Esas No: 1995/4171
Karar No: 1995/5628
Karar Tarihi: 15.11.1995
Danıştay 10. Daire 1995/4171 Esas 1995/5628 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Davacı dernek, kamu yararına çalışan dernek sayılması için başvuru yapmış ancak Başbakanlık evrakı işleme koymamıştır. İdare Mahkemesi ise derneğin gerekli koşulları taşıdığına karar vermiştir. Ancak temyiz davasında bozulması istenen karar, usul ve hukuka uygun bulunmuştur ve temyiz talebi reddedilmiştir. Bu kararda, 2908 sayılı Dernekler Kanunu'nun 58. Maddesi ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3622 sayılı Kanunla değişik 49. Maddesi yer almaktadır.
Daire : ONUNCU DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 5628
Esas Yılı : 1995
Esas No : 4171
Karar Tarihi : 15/11/995
KAMUYA YARARLI DERNEK SAYILABİLME İÇİN USULÜNE UYGUN OLARAK YAPILAN BAŞVURU ÜZERİNE BAŞBAKANLIĞIN BURADAKİ GÖREVİNİN DOSYAYI DANIŞTAY'A GÖNDERMEK VE DANIŞTAY'DAN OLUMLU GÖRÜŞ ÇIKTIĞI TAKDİRDE BAKANLAR KURULU KARAR TASLAĞINI HAZIRLAMAK OLDUĞU, DERNEKLER KANUNUNUN BAŞBAKANLIĞA BU TÜR İSTEKLERİ GERİ ÇEVİRME YETKİSİ VERMEDİĞİ HK.
Davacı derneğin kamu yararına çalışan dernek sayılması için yapılan başvurunun reddine ilişkin 20.7.1994 tarih ve 190177 sayılı İçişleri Bakanlığı işlemi ile bu işlemin dayanağını oluşturan Başbakanlık İşleminin İptali İstemiyle dava açılmıştır. Açılan bu dava sonunda, … İdare Mahkemesince 2908 sayılı Dernekler Kanunu'nun 58. Maddesinde bir derneğin kamu yararına çalışan derneklerden sayılması için başvuruda bulunulurken gerekli belgelerin neler olduğunun belirtildiği başvurudan sonraki idari prosedürün düzenlendiği, davacı derneğin kamu yararına çalışan derneklerden sayılması için ... Valiliğine yaptığı başvuruya ilgili Devlet Bakanlığı ile İçişleri, Maliye, Milli Eğitim ve Sağlık Bakanlıklarının olumlu görüş belirttikleri, bunun üzerine İçişleri Bakanlığınca konunun Danıştay'a iletilmek üzere Başbakanlığa sunulduğu, Başbakanlığın ise, bu ve benzeri derneklerin kamu yararına çalışan derneklerden sayılmasının hazinenin gelirlerini azaltıcı nitelikte görüldüğünü belirterek evrakı işleme koymadığı Başbakanlığın buradaki görevinin dosyayı Danıştay'a göndermek ve Danıştay'dan olumlu görüş çıktığı takdirde Bakanlar Kurulu Karar taslağını hazırlamak olduğu, kanunun Başbakanlığa bu tür istekleri olumsuz karşılayarak geri çevirme yetkisi vermediği, öte yandan özürlü çocukların eğitim ve rehabilitasyonu devletin asıl görevleri arasında olup, bunların bazı derneklerce üstlenilmesinin devletin bu alandaki görevini kolaylaştıracağı ve mali yöndende katkı sağlayacağı, gerekli koşulları taşıyan derneğin kamuya yararlı sayılması nedeniyle Hazinenin gelirlerinin azalacağının düşünülemeceği, dava konusu işlemlerin kamu yararı ve kanunun genel amacıyla bağdaşmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemlerin iptali yolunda verilen … tarih ve … sayılı kararın; davalı Başbakanlık tarafından idari işlem niteliğinde yargı kararı verilemeyeceği, dava konusu işlemin icrai olmadığı, Bakanlar Kurulunun bu konuda takdir yetkisi olduğu iddiasıyla temyizen incelenip bozulması istenilmektedir.
İdare ve Vergi Mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 3622 sayılı Kanun ile değişik 49.maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Bozulması istenen karar, usul ve hukuka uygun olup dilekçede ileri sürülen temyiz sebepleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmediğinden temyiz isteminin reddi ile bozulması istenen kararın onanmasına karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.