(Kapatılan)22. Hukuk Dairesi 2017/3056 E. , 2020/6977 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :Asliye Hukuk (İş) Mahkemesi
DAVA TÜRÜ : ALACAK
Taraflar arasında görülen dava sonucunda verilen kararın, temyizen incelenmesi davalı vekili tarafından istenilmekle, temyiz talebinin süresinde olduğu anlaşıldı. Dava dosyası için Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen rapor dinlendikten sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü:
Y A R G I T A Y K A R A R I
Davacı İsteminin Özeti:
Davacı vekili, müvekkilinin 01.04.1985 tarihinde ... ... Köyü muhtarlığında şoför olarak çalışmaya başladığını, 30/03/2014 tarihinden sonra köy tüzel kişiliğinin sona erdiğini ve muhtarlığın ... Belediyesine devredildiğini, müvekkilinin şoförlüğü döneminde fazla çalışmalarının ve ulusal bayram ve genel tatil çalışmalarının bulunduğunu ancak karşılığının ödenmediğini ileri sürerek,fazla çalışma ve genel tatil alacaklarını istemiştir.
Davalı Cevabının Özeti:
Davalı vekili, davacının ... Köyü tüzel kişiliğinde çalışırken 6360 Sayılı Kanun ile köy tüzel kişiliğinin kaldırıldığını, davacının kanun gereği ... Valiliği bünyesinde kurulan devir ve tasfiye komisyonu kararı ile ... Büyükşehir Belediyesine devredildiğini, davacı ile ... Belediyesi arasında iş ilişkisinin olmadığını, bu nedenle öncelikle husumet nedeni ile davanın reddine karar verilmesini, ayrıca ileri sürülen fazla çalışmaya ilişkin beyanların hayatın olağan akışına aykırı olduğunu savunarak, davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
Mahkeme Kararının Özeti:
Mahkemece, toplanan kanıtlar ve bilirkişi raporuna dayanılarak, davacının hizmetinin ... Köyünde olduğu ve ... Köyü tüzel kişiliğinin ... Belediyesine devredildiği anlaşıldığından, davada yasal hasım olarak ... Belediyesinin gösterilmesinin doğru olduğu gerekçesiyle, davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir.
Temyiz:
Kararı davalı vekili temyiz etmiştir.
Gerekçe:
6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun"nun 1.maddesinde, “(1) ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ... ve ... illerinde, sınırları il mülki sınırları olmak üzere aynı adla büyükşehir belediyesi kurulmuş ve bu illerin il belediyeleri büyükşehir belediyesine dönüştürülmüştür. (2) ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ..., ... ve ... büyükşehir belediyelerinin sınırları il mülki sınırlarıdır. (3) Birinci ve ikinci fıkrada sayılan illere bağlı ilçelerin mülki sınırları içerisinde yer alan köy ve belde belediyelerinin tüzel kişiliği kaldırılmış, köyler mahalle olarak, belediyeler ise belde ismiyle tek mahalle olarak bağlı bulundukları ilçenin belediyesine katılmıştır. (4) ... ve ... il mülki sınırları içerisinde bulunan köylerin tüzel kişiliği kaldırılarak bağlı bulundukları ilçe belediyesine mahalle olarak katılmıştır. (5) Birinci, ikinci ve dördüncü fıkrada sayılan illerdeki il özel idarelerinin tüzel kişiliği kaldırılmıştır. (6) Birinci ve ikinci fıkrada sayılan illerin bucakları ve bucak teşkilatları kaldırılmıştır.”
Tüzel kişiliği sona eren belediyelerin devir, tasfiye ve paylaştırılma işlemlerini düzenleyen 6360 sayılı Kanun"un geçici 1. maddesinin 1. fıkrasında; devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulacağı bu komisyona yardımcı olmak üzere valinin görevlendirmesi ile alt komisyonlar da kurulabileceği, 3. fıkrasında 1. maddeye göre tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köylerin personeli, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, hak, alacak ve borçları, komisyon kararıyla ilgisine göre bakanlıklara, büyükşehir belediyesi, bağlı kuruluşu veya ilçe belediyesine devredileceği, 8. fıkrasında ise büyükşehir ilçe belediyesi olan belediyelerce yürütülen su, kanalizasyon, katı atık depolama ve bertaraf, ulaşım, her çeşit yolcu ve yük terminalleri, toptancı halleri, mezbaha, mezarlık ve itfaiye hizmetlerine ilişkin olmak üzere personel, her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bu hizmetlerin yerine getirilmesine yönelik yatırım, alacak ve borçları, komisyonca ilgisine göre büyükşehir belediyesi ile ilgili bağlı kuruluş arasında paylaştırılacağı düzenlenmiştir.
Somut uyuşmazlıkta, davacı 6360 Sayılı Kanun"la kapatılan ... Köyünün kapatılarak alacak ve borçları ile birlikte ... Belediyesine devredildiğini ileri sürerek davasını ... Belediyesine yöneltmiştir. Davalı ise, davacının ... Büyükşehir Belediyesine devredildiğini savunarak husumet itirazında bulunmuştur. Mahkemece davacının hizmetinin ... Köyünde olduğu ve ... Köyü tüzel kişiliğinin ... Belediyesine devredildiği anlaşıldığından davada yasal hasım olarak ... Belediyesinin gösterilmesinin doğru olduğu gerekçesiyle yargılama anılan Belediye Başkanlığına karşı sürdürülerek sonuçlandırılmıştır. Ancak 6360 sayılı Yasa"nın 1. maddesi ile ... Köyü tüzel kişiliği sona ermiş, aynı yasanın Geçici 2.maddesine göre kurulan Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonunca taşınır ve taşınmaz malları ile hak, alacak ve borçları ile personeli ilgisine göre çeşitli kamu kurum ve kuruluşları arasında paylaştırılmıştır. Anılan Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu kararına göre davacının ... Büyükşehir Belediyesine devredildiği anlaşılmaktadır.
Bu halde Mahkemece, 6360 sayılı Kanun’un 3. maddesinin 2. fıkrası ve ilgili komisyon kararı gereğince davacıya, davasını 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 124. maddesi uyarınca devredildiği ... Büyükşehir Belediyesine yöneltmesi için süre verilmeli, sonuca göre devir yapılan kurumun sorumluluğu yoluna gidilmelidir. Mahkemece yazılı gerekçe ile davalı aleyhine davaya devam edilerek sonuca gidilmesi hatalı olup, kararın bu sebeple bozulması gerekmiştir.
Sonuç:
Temyiz olunan kararın, yukarıda yazılı sebepten dolayı BOZULMASINA, bozma sebebine göre davalının sair temyiz itirazlarının incelenmesine şimdilik yer olmadığına, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 17.06.2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.