22. Hukuk Dairesi 2017/426 E. , 2017/1085 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :İş Mahkemesi
Taraflar arasında görülen dava sonucunda verilen kararın, temyizen incelenmesi davalı vekili tarafından istenilmekle, temyiz talebinin süresinde olduğu anlaşıldı. Dava dosyası için Tetkik Hakimi ... tarafından düzenlenen rapor dinlendikten sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü:
Y A R G I T A Y K A R A R I
Davacı İsteminin Özeti:
Davacı vekili, müvekkilinin çalışmış olduğu köy tüzel kişiliğinin kaldırılarak davalı Belediyeye katıldığını, yasa gereği tüzel kişilikleri kaldırılan köylerinin personelinin katılacakları ilçe Belediyesine aktarılacağının düzenlendiğini, müvekkilinin 25.04.2014 tarihli dilekçe ile yasa uyarınca işe başlamak üzere davalı kuruma başvuruda bulunduğunu, davalı kurumun verilen dilekçeye herhangi bir şekilde yazılı olarak cevap vermediği gibi kadrolarını oluşturmadıklarını, görev dağılımı yapılmadığı için herhangi bir işlem yapamadıklarını bahane ederek müvekkilini oyaladıklarını, ancak davalı kurum tarafından 24.06.2014 tarihinde müvekkiline sözlü olarak işe alınmayacağının bildirildiğini belirterek feshin geçersizliğine ve işe iadesine karar verilmesini, işe başlatılmama halinde ödenmesi gereken tazminat ile boşta geçen süre ücretinin belirlenmesini istemiştir.
Davalı cevabının özeti:
Davalı vekili, davacı ile Belediye arasında herhangi bir iş sözleşmesinin bulunmadığını, davacının Belediyede hiçbir zaman çalıştırılmadığı için feshin de söz konusu olmadığını, Valilik Komisyon kararının iptali için... İdare Mahkemesinde dava açtıklarını, davanın derdest olduğunu savunarak davanın reddini talep etmiştir.
Mahkeme kararının özeti:
Mahkemece,... ili büyükşehir statüsü kazandıktan sonra 6360 sayılı Kanun kapsamında, köy tüzel kişiliklerinin kaldırılarak davalı ... Belediyesine aktarıldığı, davacının belirsiz süreli iş sözleşmesi ile çalıştığı, davanın yasal süre içerisinde açıldığı, davalı Belediyece davacının iş akdinin geçerli nedenle feshedildiğinin ispat edilemediği gerekçesi ile davanın kabulüne karar verilmiştir.
Temyiz:
Karar, davalı vekilince temyiz edilmiştir.
Gerekçe:
4857 sayılı İş Kanunu"nun 20. maddesi uyarınca iş sözleşmesinin geçerli sebep olmadan feshedildiğini ileri süren işçinin, fesih bildiriminin tebliği tarihinden itibaren bir ay içerisinde feshin geçersizliği ve işe iade istemi ile dava açması gerekir. Bu süre hak düşürücü süre olup, yargılamanın her aşamasında re"sen dikkate alınması gerekir.
Dairemizce bir aylık dava açma süresinin başlangıcı fesih iradesinin işçiye ulaştığı tarih olarak kabul edilmektedir. Eylemli fesih halinde bir aylık dava açma süresi eylemli fesih tarihinden itibaren başlamaktadır.
Somut uyuşmazlıkta, davacı işçi fesih öncesinde... Köyü tüzel kişiliğinde işçi olarak çalışmıştır. 6360 sayılı Kanun ile sözü edilen köyün tüzel kişiliği kaldırılarak ilçe Belediyesi olan davalı ... Belediyesi’ne bağlanmıştır. 6360 Sayılı Kanun gereği kurulan... Valiliği Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonunca,... Köyü tüzel kişiliği personelinin tamamı davalı Belediyeye devredilmiştir. Dolayısıyla, yapılan bu devir ile davalı Belediyenin husumet ehliyetinin bulunduğu anlaşılmaktadır. Davalı Belediye vekili tarafından komisyon kararına karşı idari yargıda iptal davası açıldığını ileri sürmüş ise de, emsal dosyada yapılan geri çevirme kararı neticesinde gönderilen belgelerden iptal davasının konusunun davacının fesihten önce çalıştığı... Köyü ile ilgili olmadığı; İl Özel İdaresinin personel, taşınır ve taşınmazlarının paylaşımına dair komisyon kararına karşı açıldığı anlaşılmıştır. O halde, davacı işçi sözü edilen yasa gereği davalı Belediyenin personeli haline gelmiştir.
Davacı vekili, müvekkilinin 25.04.2014 tarihli dilekçe ile ilgili yasa uyarınca işe başlamak üzere davalı kuruma başvuruda bulunduğunu, davalı kurumun verilen dilekçeye herhangi bir şekilde cevap vermediği gibi kadrolarını oluşturmadıklarını, görev dağılımı yapılmadığı için herhangi bir işlem yapamadıkları gerekçesiyle müvekkilini oyaladıklarını, ancak davalı kurum tarafından 24.06.2014 tarihinde müvekkiline sözlü olarak işe alınmayacağının bildirildiğini beyan etmiştir. Dosya içeriğinde, davacının 25.04.2014 tarihli başvuru dilekçesi bulunmakla birlikte davalı Belediye vekili tarafından da davacının önceki işyerinde çalışırken bir takım belgelerle başvurduğunu beyan ettiğinden taraflar arasında başvurunun yapıldığı hususu uyuşmazlık dışıdır. Bu itibarla, davacının işe başlamak amacıyla 25.04.2014 tarihinde dilekçe ile başvurmasından sonra davalı Belediyece işe başlatmadığı, davacının belirttiği tarih dışında başka bir tarih de belirtmediği anlaşıldığından davacı işçinin iş sözleşmesinin eylemli olarak davalı Belediyece 25.04.2014 tarihinde feshedildiğinin kabulü gerekir. İşe iade istemli davanın 24.06.2014 tarihinde açıldığı, işveren feshinin 25.04.2014 tarihinde eylemli olarak yapıldığı nazarı dikkate alındığında 4857 sayılı Kanun"un 20/1. maddesindeki bir aylık süre içerisinde davanın açılmadığı anlaşılmış olduğundan, davanın reddi gerekirken işin esasına girilerek kabul kararı verilmiş olması hatalı olup bozmayı gerektirmiştir.
4857 sayılı Kanun"un 20/3. maddesi uyarınca Dairemizce aşağıdaki şekilde karar verilmiştir.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan gerekçe ile;
1-Mahkemenin yukarıda tarih ve sayısı belirtilen kararının BOZULARAK ORTADAN KALDIRILMASINA,
2-Davanın REDDİNE,
3-Karar tarihi itibariyle alınması gerekli olan 31,40 TL karar ve ilam harcından, peşin alınan 25,20 TL harcın mahsubu ile bakiye 6,20 TL karar ve ilam harcının davacıdan tahsili ile hazineye irad kaydına,
4-Davacının yapmış olduğu yargılama giderinin üzerinde bırakılmasına, davalının yaptığı 59,80 TL yargılama giderinin davacıdan tahsili ile davalıya ödenmesine,
5-Karar tarihinde yürürlükte bulunan tarifeye göre 1.980,00 TL ücreti vekâletin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
6-Yatırılan gider avanslarından varsa kullanılmayan bakiyelerinin ilgili tarafa iadesine, peşin alınan temyiz karar harcının istek halinde ilgiliye iadesine, kesin olarak 26.01.2017 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY
... Valiliği İl Mahalli İdareler Müdürlüğünün 03.07.2014 tarihli yazısı ile 6360 sayılı Kanun"un geçici 1. maddesinin 1. fıkrasına göre Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonuna il ilçe, belde belediyeleri ve köyler ile il özel idaresinin personel taşınır, taşınmaz, iş makinesi ve diğer taşıtlar hak, alacak ve borçların ilgilisine göre mevcut veya yeni kurulan Belediyeler ile ilgili kamu kurum ve kuruluş arasında paylaştırılarak devretmek ve tasfiye ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere görev ve sorumluluk verildiğini,... Köy Muhtarı ... tarafından... Belediye Başkanlığı"na yazılan yazı ile davaya konu olan tüm araç ve gereçler ile personelin bildiriminin yapıldığı, davacının da devredilecek personel listesinde bildirildiği 21.03.2014 tarih 2014/44 karar numaralı... Valiliği Devir Tasfiye ve Paylaştırma Üst Komisyonu karar tutanağı ile de... Köyünün 6360 sayılı Kanun uyarınca Eyyübiye İlçe Belediyesine devredildiğine ilişkin karar alındığı anlaşılmaktadır.
Davacı vekili fesihle ilgili olarak müvekkilinin 25.04.2014 tarih 120 sayılı dilekçe ile Yasa uyarınca işe başlamak üzere davalı Belediyeye başvurduğunu, davalı Belediyeye verilen dilekçeye herhangi bir şekilde cevap verilmediğini, müvekkilini oyaladıklarını, davalı Belediye tarafından 24.06.2014 tarihinde müvekkilinin sözlü olarak işe alınmayacağının bildirildiğini iddia etmektedir.
6360 sayılı Yasanın yürürlüğe girdiği 06.12.2012 tarihi itibarıyla davacının... Köy Tüzel Kişiliği ile imzaladığı belirsiz süreli iş akdi devam ettiğinden davacının da devre konu personel arasında bulunduğu, 6360 sayılı Kanun kapsamında mahalli idarelerin yapması gereken işlemler doğrultusunda... Valiliği Devir Tasviye ve Paylaştırma Üst Komisyonu 21.03.2014 tarihinde aldığı karar ile personelin devrine karar verdiği, davalı Belediyenin bu kararın iptali için dava açtığı anlaşıldığından; HMK"nun 31. maddesi uyarınca hakimin davayı aydınlatma görevi kapsamında davacının bildirdiği tanıklar gerektiğinde yeniden dinlenmek suretiyle davacının fiilen... Köy Tüzel Kişiliğinde çalışmasının ne zamana kadar devam ettiği, çalışmadı ise bu işlerin fiilen kim tarafından yapıldığı belirlenmeli ayrıca Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu karar tutanağı ve eki işçi listesinin ilan edilip edilmediğini, davacının bu tutanak ve eki işçi listesinden haberdar edilip edilmediğinin, ... Belediyesi tarafından davacının çalışmaya devam edip etmediği ya da iş akdinin feshedilip edilmeyeceğinin bildirilip bildirilmediği, 6360 sayılı Yasa uyarınca personel devri listesi uyarınca ne gibi işlem yapıldığı, davacının işe başlatılmayacağı yolunda karar alındı ise bu kararın tebliğ edilip edilmediği hususu araştırıldıktan sonra (1) aylık hak düşürücü süre yönünden karar verilmesi gerektiği görüşünde olduğumdan sayın çoğunluğun bozma görüşüne katılmıyorum.26.01.2017