18. Hukuk Dairesi Esas No: 2014/2750 Karar No: 2014/6975 Karar Tarihi: 14.04.2014
Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2014/2750 Esas 2014/6975 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Kovancılar Asliye Hukuk Mahkemesi'nde görülen davada, Kamulaştırma Yasası'nın değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenmiştir. Mahkeme davanın kabulüne karar vermiş. Ancak, taşınmaza kapama armut bahçesi niteliği verilemeyeceği için taşınmaz tarım arazisi olarak değerlendirilip, üzerindeki ağaçların yaş ve cinsleri belirtilerek kamulaştırma bedelinin hesaplanması gerekirken, bu hususlara uymayan bilirkişi raporuna göre hüküm kurulmuştur. Ayrıca, kamulaştırması yapılan taşınmazın kamu hizmeti itibariyle sicile kaydı gerekmeyen bir niteliğe dönüşmüş ise, sicil kaydının terkinine karar verilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bunun yanı sıra, taşınmazın bulunduğu bölgenin iklim koşulları, arazinin toprak ve topoğrafik yapısı ile bölgesindeki konumu gözetilerek, kuru tarım arazisi olan taşınmazın değerlendirilmesinde kapitalizasyon faiz oranı %6 olarak alınması gerektiği belirtilmiş, ancak %5 olarak kabul edilmesi doğru görülmemiştir. Kanun maddeleri olarak ise Kamulaştırma Yasası'nın değişik 10. maddesinin onbirinci fıkrası, TMK'nun 999 ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun 16/c m
Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Y A R G I T A Y K A R A R I
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü: Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir. Ancak; 1-Dava konusu taşınmaz üzerinde bulunan armut ağaçlarının sayı ve yaşları dikkate alındığında taşınmaza kapama armut bahçesi niteliği vermeyeceğinden taşınmazın tarım arazisi olarak değerlendirilip üzerindeki ağaçların yaş ve cinsleri belirtilmek suretiyle 2012 yılı rayiç değerinin gıda, tarım ve hayvancılık ilçe müdürlüğünden getirtilip maktu ağaç bedelinin hesaplanarak kamulaştırma bedelinin tespiti gerekirken bu hususlara uymayan bilirkişi raporuna göre hüküm kurulması, 2-Kamulaştırma Yasası"nın 4650 sayılı Yasayla değişik 10.maddesinin onbirinci fıkrasına göre kamulaştırması yapılan taşınmaz mal tahsis edildiği kamu hizmeti itibariyle sicile kaydı gerekmeyen bir niteliğe dönüşmüş ise, istek halinde mahkemece sicil kaydının terkinine karar verilir. Mahkemece yukarıda sözü edilen Yasa hükmü dikkate alınmadan, istem gibi kamulaştırılan taşınmazın Hazine adına tapuya tesciline karar verilmesi yerine, talebi aşacak şekilde dava konusu taşınmazın TMK"nun 999 ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun 16/c maddesi gereğince tapudan terkinine karar verilmesi, 3-Dava konusu taşınmazın tapu kaydında mevcut olan şerhlerin tespit edilen kamulaştırma bedeline yansıtılmaması, Kabule göre de; 4-Yargıtay"ın yerleşmiş uygulamalarına göre, dava konusu taşınmazın bulunduğu bölgenin iklim koşulları, arazinin toprak ve topoğrafik yapısı ile bölgesindeki konumu (büyük yerleşim yerlerine uzaklığı v.b.) gözetildiğinde kuru tarım arazisi olan taşınmazın değerlendirilmesinde (değeri önemli biçimde etkileyen kanıtlanmış, farklı ve özel bir etkenin bulunması durumu dışında) kapitalizasyon faiz oranı %6 olarak alınması gerekirken, değerlendirmeye esas alınan bilirkişi kurulu raporunda kuru tarım arazisi olan taşınmazın değerinin belirlenmesinde kapitalizasyon faizi oranının %6 yerine %5 olarak kabulü, Doğru görülmemiştir.
Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 14.04.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.