Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2014/3525 Esas 2014/6957 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
18. Hukuk Dairesi
Esas No: 2014/3525
Karar No: 2014/6957
Karar Tarihi: 14.04.2014

Yargıtay 18. Hukuk Dairesi 2014/3525 Esas 2014/6957 Karar Sayılı İlamı

Özet:

Gemlik 1. Asliye Hukuk Mahkemesi'nde görülen bir davalı, Kamulaştırma Yasası kapsamında taşınmaz malın idare adına tescili ve kamulaştırma bedelinin tespiti için açıldı. Mahkeme, davayı kabul etti ve karar temyiz edildi. Yargıtay, temyiz itirazlarının yerinde olmadığına karar verdi ancak kararda üç önemli noktaya dikkat çekildi: 1) Taşınmazın değerinin tespitinde, münavebeye alınacak ürünler yönünden sulu ya da kuru tarım arazisi niteliğinde olup olmadığı önemlidir. 2) Kamulaştırma bedelinin tespitinde, yüzölçümü doğru hesaplanmalıdır. 3) Taşınmazın bir kısmının yol olarak terk edilmesi halinde, kamulaştırma bedeli buna göre belirlenmelidir. Kanun maddeleri Kamulaştırma Yasası'nın 4650 sayılı 11. maddesinin birinci fıkrasının (f) bendidir.
18. Hukuk Dairesi         2014/3525 E.  ,  2014/6957 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ : Gemlik 1. Asliye Hukuk Mahkemesi
    TARİHİ : 23/09/2013
    NUMARASI : 2013/236-2013/938

    Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.

    Y A R G I T A Y K A R A R I

    Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
    Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir.
    Ancak;
    1-Kamulaştırma Yasasının 4650 sayılı Yasayla değişik 11. maddesinin birinci fıkrasının arazilere ilişkin (f) bendinde taşınmazın dava tarihindeki mevkii ve şartlarına göre olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelir üzerinden değerinin belirleneceği öngörülmekte olup bu yöntemle taşınmazın değerinin saptanmasında münavebeye alınacak ürünler yönünden sulu ya da kuru tarım arazisi niteliğinde olup olmaması önem taşıdığından; bilirkişi kurulu raporunda dava konusu taşınmazın sulu tarım arazisi olduğu belirlendikten sonra, etrafında bulunan havuzlardan alınan sularla sulandığı belirtilmiş ise de; sulamanın ne suretle yapıldığı açıkça gösterilmeden, bu suyun kendi doğal akışı ile mi yoksa özel bir pompalama ya da başka bir sistemle mi taşınmaza ulaştığı hususları ayrıntılı bir biçimde araştırma yapılarak belirlenmeden, pompalama veya damla sulama yöntemi ile yapılan bir sulama varsa bunun için yapılacak giderlerin de üretim masraflarına ilave edilmesi gerektiği düşünülmeden, düzenlenen bilirkişi kurulu raporunun esas alınması doğru değildir.
    Mahkemece; bilirkişi kurulundan, yukarıda belirtilen hususlarda ek rapor alınarak oluşacak sonuca göre bir karar verilmesi gerekirken, eksik inceleme ile hüküm kurulması,
    2-Dava konusu taşınmazlardan 163 parselin kamulaştırılan kısmının yüzölçümü, 2445,87 m² olduğu halde hükme esas alınan bilirkişi kurulu raporunda 2859,87 m² olarak hesaplanması suretiyle yüksek kamulaştırma bedeli tespit edilmesi,
    3-Dava konusu taşınmazlardan 243 parselin kamulaştırılan kısmının yüzölçümü, 95,13 m² olduğu ve kamulaştırma bedeli bu miktar üzerinden belirlendiği halde, taşınmazın 95 m²"sinin yol olarak terkinine karar verilmiş olması,
    Doğru görülmemiştir.
    Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, 14.04.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.

    Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.