Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2016/3587 Esas 2016/6445 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
20. Hukuk Dairesi
Esas No: 2016/3587
Karar No: 2016/6445
Karar Tarihi: 07.06.2016

Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2016/3587 Esas 2016/6445 Karar Sayılı İlamı

20. Hukuk Dairesi         2016/3587 E.  ,  2016/6445 K.
"İçtihat Metni"

MAHKEMESİ :Tüketici Mahkemesi

Taraflar arasındaki davada Bursa 4. Asliye Hukuk Mahkemesi ile Bursa 7. Tüketici Mahkemesince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeniyle yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:

K A R A R

Dava, maddi ve manevi tazminat istemine ilişkindir.
Bursa 4. Asliye Hukuk Mahkemesi uyuşmazlığın, 6502 sayılı Kanun kapsamında kaldığı gerekçesiyle karşı görevsizlik yönünde hüküm kurmuştur.
Bursa 7. Tüketici Mahkemesince ise taraflar arasında tüketici ilişkisi bulunmadığı gerekçesi ile karşı görevsizlik kararı vermiştir.
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununun Amaç Başlıklı 1. maddesinde Kanunun amacı açıklandıktan sonra kapsam başlıklı 2. maddesinde “Bu Kanun, her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar.” hükmüne yer verilmiştir. Satıcı; "kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi"; tüketici ise "ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi" ifade etmektedir. Aynı Kanunun 3. maddesinde de "Tüketici işlemi", "Mal veya hizmet piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her türlü sözleşme ve hukukî işlemi” ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
Bir işlemin 6502 sayılı Kanun kapsamında kaldığının kabul edilmesi için kanunun amacı içerisinde yukarıda tanımları verilen taraflar arasında mal ve hizmet satışına ilişkin bir hukukî işlemin olması gerekir.
Dosya kapsamından; davacı vekilinin, davalının kullanmış olduğu cep telefonunun satın alınmasına ait fatura bedelinin davacı şirket tarafından ödendiği ancak, davalının borcunu ödemediği, bu nedenle davalı hakkında icra takibi yapıldığı, yapılan icra takibine davalının itirazda bulunduğunu ileri sürerek, itirazın iptali istemiyle dava açtığı, 6502 sayılı Kanuna göre davacının "Satıcı", davalının ise “Tüketici” olmadığı anlaşılmakla, HMK"nın 2. maddesi gereğince uyuşmazlığın genel hükümler çerçevesinde asliye hukuk mahkemesinde görülüp, sonuçlandırılması gerekmektedir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK’nın 21 ve 22. maddeleri gereğince Bursa 4. Asliye Hukuk Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 07/06/2016 gününde oy birliğiyle karar verildi.



Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.