Abaküs Yazılım
21. Hukuk Dairesi
Esas No: 2008/4978
Karar No: 2008/8000
Karar Tarihi: 29.05.2008

Orman Kadastrosuna İtiraz - Öncesi Orman Olan Yerler - Yargıtay 21. Hukuk Dairesi 2008/4978 Esas 2008/8000 Karar Sayılı İlamı

 

 

21. Hukuk Dairesi 2008/4978 E., 2008/8000 K.

21. Hukuk Dairesi 2008/4978 E., 2008/8000 K.

  • ORMAN KADASTROSUNA İTİRAZ
  • ÖNCESİ ORMAN OLAN YERLER

 

  • 6831 S. ORMAN KANUNU [ Madde 17 ]
  • 2709 S. 1982 ANAYASASI [ Madde 169 ]
  • 3402 S. KADASTRO KANUNU [ Madde 17 ]

"İçtihat Metni"

Taraflar arasındaki tescil davasının yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtay"ca incelenmesi davalı Hazine tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:

Davacı vekili Av. Ali Kemal, D... Köyü Ziyaret Tepe mevkiinde bulunan iki parça taşınmazın davacı adına tescili isteği ile 2001 yılında dava açmış, yapılan keşif sırasında davaya konu (A) işaretli 11.500 m2 yüzölçümlü birinci taşınmazın 309 sayılı kadastro parselinin kuzeyinde ve orman kadastro haritasında 74 numaralı orman içi poligon içinde, yine dava konusu (B) işaretli 5.200 m2 yüzölçümlü ikinci taşınmazın da orman kadastro haritasında 90 numaralı orman iç poligonunun içinde bulunduğu, fen bilirkişi 03.10.2002 tarihli krokisinde belirlendikten sonra, davacı Halil (A) işaretli taşınmazın kuzey tarafında yola cepheli 3.000 m2 bölümü 15.12.2002 günlü senetle davacı vekili ile aynı soyadı taşıyan Hülya"ya sattığını bildirmesi üzerine, Hülya vekili Av. Suphi harcını vererek 19.12.2002 günlü diiekçesiyle bu bölümün Hülya adına ifrazen tescili isteği ile davaya katılmış, fen bilirkişisinden 02.04.2003 günlü ifraz krokisi alınarak 17.04.2003 gün ve 2001/228-139 sayılı kararla davanın kabulüne ve (Ab) işaretli 8.500 m2 ve (B) işaretli 5.200 m2 yüzölçümlü taşınmazların davacı Halil, (Aa) işaretli 3.000 m2 yüzölçümlü taşınmazın da müdahil davacı Hülya adına tesciline dair verilen karar Hazine ve Orman Yönetimince temyizi üzerine Dairece bozulmuştur.

Hükmüne uyulan Yargıtay Yirminci Hukuk Dairesi"nin 23.09.2004 gün ve 2004/6803-8987 sayılı bozma kararında özetle: "Yapılan araştırmanın yetersiz olduğu, bu nedenle üç orman mühendisinden oluşacak bilirkişi kurulu aracılığıyla yeniden keşif yapılıp 1998 yılında kesinleşen orman kadastro haritasının uygulaması, taşınmazın bu haritaya göre konumunun belirlenmesi, kesinleşen orman sınırı dışında kalan taşınmaz bölümü varsa bu bölümün; eğimin %12"den fazla olması ve memleket haritası, amenajman planı ve hava fotoğraflarında çalılık görünmesi halinde 6831 sayılı Yasa"nın l/j maddesinin karşı kavramından orman sayılan yer olduğunun düşünülmesi ve yirmi yıllık zilyetlik süresinin orman kadastrosunun kesinleştiği tarihten sonra işlemeye başlayacağının gözönünde bulundurulması ve sonucuna göre karar verilmesi" gereğine değinilmiştir. Mahkemece, bozma kararına uyulduktan sonra yapılan keşif sonucu orman bilirkişi kurulundan alınan 15.12.2006 günlü raporda, "dava konusu (A) ve (B) işaretli taşınmazların 1954 yılında yapılan arazi kadastrosunda çalılık olarak tespit harici ve orman kadastrosunda da iç parsel olarak orman sınırı dışında bırakılmışsa da taşınmazların üç sınırının ormanla çevrili olduğu ve eğimlerinin %20-35 arasında değiştiği, ormanın devamı olup, orman bütünlüğünü bozduğunun" bildirilmesi üzerine, mahkemece davacı ve müdahil davacının davalarının reddine, karşı davacı Hazine"nin davasının kabulüne, 14.02.2002 günlü raporda A işaretli 11.500 m2 ve B işaretli 5.200 m2 yüzölçümündeki taşınmazların orman niteliği ile Hazine adına tapuya tesciline karar verilmiş, hüküm davalı Hazine vekili tarafından temyiz edilmiştir.

Dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava, TMY"nin 713. maddesine göre 1954 yılında yapılan genel kadastroda tespit harici, 1998 yılında yapılan orman kadastrosunda orman içi poligon olarak bırakılan tapusuz taşınmazın tapuya tesciline ilişkindir.

Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde tespit tarihinden önce 1998 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosu bulunmaktadır. Arazi kadastrosu 1954 yılında yapılmış, dava konusu taşınmazlar bitişiğindeki ormanlarla birlikte kadastro paftasında çalılık olarak tespit harici bırakılmıştır.

İncelenen dosya kapsamına, mahkemece uyulan bozma kararı gereğince işlem yapılarak hüküm kurulmuş olduğuna, kararın dayandığı gerekçeye göre, çekişmeli taşınmaz 1954 yılında yapılan genel arazi kadastrosu sırasında bitişikteki orman alanları ile birlikte çalılık, fundalık ve dağlık olarak tespit harici bırakılmışsa da, bu tarihten önce 1953 yılında çekilen hava fotoğrafından bütünlemesi yapılan 1957 tarihli memleket haritasında, çekişmeli taşınmaz ve etrafının 5-15 metre boyunda iğne yapraklı orman ağaçları ile kaplı olarak göründüğü gibi, taşınmazın bu nitelikte olduğu keşif sırasında hakim gözlemi ile belirlenip keşif tutanağına da yazıldığı, bitişikteki ormanın bir parçası ve onun devamı olan yerlerin bir bölümünün memleket haritasında çalılık olarak görülmesinin bu yerlerin orman olmadığının kanıtı olamayacağı ve ormana bitişik çalılıkların ormandan ayrı düşünülemeyeceği, gerçeğin kendisi olan 1953 tarihli hava fotoğrafı karşısında 1954 yılında kadastro ekibinin çekişmeli taşınmazı ve bitişikteki 5-15 metre boyundaki orman ağaçları ile kaplı yerleri çalılık, dağlık olarak nitelendirmesine değer verilemeyeceği, 6831 sayılı Yasa"nın 17/2. maddesi; orman içi açıklıkların kişiler adına tescilini yasakladığı, Karaisalı Asliye Hukuk Mahkemesi"nce aynı yerde ve aynı konumdaki taşınmazların kişiler adına tesciline dair verilen kararları bu gerekçelerle bozan Daire kararına karşı, aynı mahkemenin verdiği 15.06.2006 gün, 2005/241-546 sayılı ve 22.05.2007 gün ve 2007/139-148 sayılı ve 22.05.2007 gün 2007/132-149 ve 2007/133-152 ve 2007/136-147 sayılı direnme kararlarının, sırasıyla Hukuk Genel Kurulu"nun 27.12.2006 gün, 2006/20-814-822 ve 23.01.2008 gün 2007/20-966-19 ve 28.05.2008 gün 2008/20-393-403 ve 2008/20-394-404 ve 2008/20-395-405 sayılı kararları ile Daire kararında belirtilen nedenlerle bozulduğu, Karaisalı İlçesinden temyiz incelemesi yapılması için Daireye gönderilen dava dosyalan içindeki bilgi ve belgelerden dava konusu taşınmazların bulunduğu köydeki ormanlar dahil olmak üzere Karaisalı, Dörtler, Kaşoba, Memişli, Pirili, Örcün Köylerindeki ormanları içine alan KırıklıDörtler Muhafaza Ormanı haritasında gösterilen Doğusu; Seyhan Baraj Gölü, Batısı; Solbaş-Çatalan Yolu, Kuzeyi; Makam Sırtı - Cümbüşün Çiri Tepe -Bulgur Dağı - Kaşobo - Püren Dağı - Narlı Koca Tepe - Naipler Mahallesi -Çatalan Yolu, Güneyi; Seyhan Baraj Gölü - Çakıt Çayı ile çevrili saha içindeki ormanların "sürekli muhafaza ormanı olarak ayrıldığı" 13.08.1984 günlü Resmi Gazete"de yayınlanan Muhafaza Ormanlarının Ayrılması ve İdaresi Hakkında Yönetmeliğin; "Sürekli Ayrılma" başlıklı 3. maddesi aynen;

Sürekli Ayrılma:

Madde 3- Bir ormanın, maki ve fundalığın veya sahipli yerin sürekli olarak muhafaza ormanına ayrılabilmesi için bu alanların:

a)

Çığ, arazi kayması ve erozyon nedeni ile bir afetin oluşması muhtemel yerlerde bulunması,

b)

Yerleşim merkezlerinin çevre sağlığını olumlu yönde etkilemesi,

c)

Kara ve demiryolları ile yerleşim yerlerini toz ve kum fırtınalarına karşı korunması,

d)

Baraj, göl ve nehir yataklarının dolmasını engellemesi,

e)

Yurt savunması için korunmasının zorunlu görülmesi,

f)

Muhafaza ormanlarının tamamlanması için bunlara eklenmesi lazım gelen sahipli yerlerden olması, esas ve şarttır.

Öncelik:

Madde 4- Bir ormanın, maki ve fundalığın veya sahipli yerin sürekli olarak muhafaza ormanına aynlabilmesi için 3. maddedeki şartlardan en az birinin mevcudiyeti yeterlidir. Bu şartlardan hepsini veya birkaçını bünyesinde toplayan yerler muhafaza ormanına ayrılmada öncelik kazanır.

hükümlerinin bulunduğu,

Davaya konu taşınmazların içinde bulunduğu Sürekli Muhafaza Ormanı olarak ayrılmasına ilişkin 23.11.2000 günlü raporda, yönetmelikte belirtilen koşullardan;

1- Seyhan Baraj Gölü kenarında ve Seyhan Barajının su toplama havzası içinde olması,

2-

Halen Adana Büyükşehir Belediyesine yapılan içme suyu isale hattı projesinde yer alan ve inşaatı devam eden Doğu ve Batı su isale köprülerinin yapımı ile Büyükşehir Belediyesi mücavir alanına irtibatlandırılması nedeniyle ormana olan baskının azaltılması,

3-

Seyhan Baraj Gölünün ve nehrin dolmasının engellenmesi,

4-

Su korunma alanı olarak planlamaya konu edilen ve muhafaza

ormanı içinde kalan ormanların çevre sağlığının iyileştirilmesine ve sürdü

rülebilirliğine daha etkin katkıda bulunması amacıyla 6831 sayılı Yasa"nın 23.

maddesi gereğince KIRIKLI - DÖRTLER MUHAFAZA ORMANI ismi ile DEVAMLI

(SÜREKLİ) MUHAFAZA ORMANI olarak ayrılmasının gerektiğinin bildirildiği ve

23.11.2001 günlü bu raporun. Orman Genel Müdürlüğü"nün 23.01.2002 günlü

teklifi ile Bakanlık Makamına sunulduğu ve Orman Bakanlığının 31.02.2002

gün ve 1 sayılı oluru ile kabul edilerek DEVAMLI (SÜREKLİ) MUHAFAZA

ORMANINA ayırma olgusunun kesinleştiği ve yukarıda isimleri yazılı köyler ile

komşu köylerin tümünde ilan edildiği muhafaza ormanına ayırmaya ilişkin

23.11.2001 günlü raporun 3/5 maddesinde "muhafaza ormanı içerisinde

münferit ve dağınık halde bulunan ve muhafaza ormanı bütünlüğünü bozan,

özel şahıs arazileri kamulaştırılmalı, Hazine arazileri ise ağaçlandırılmak üzere

tahsisi talep edilmelidir" şeklinde bilimsel açıklamalarda bulunulduğu, 6831

sayılı Yasa"nın 3, 4, 23 ve 25. maddeleri birlikte değerlendirildiğinde muhafaza

ormanları ile milli parkların aynı hukuki konumda oldukları HGK"nın milli

parklar konusunda oybirliği ile verdiği 09.11.1988 gün ve 1988/8-542-893

sayılı kararında açıklandığı gibi, "orman rejimine alınan bu tür yerler için

sonradan tapu alınamayacağının" kabul edildiği milli park ve muhafaza ormanı

olarak ayrılma işleminin başlı başına orman rejimi ve ayırma olarak kabul

edilmesi gerektiğinden tapuda kaydı bulunmayan taşınmazların kesinleşen

orman sınırı dışında bırakılmış olsa dahi "orman niteliğinin devamı" başlıklı

1984 tarihli yönetmeliğin 38 ve 1986 tarihli yönetmeliğin 31 ve son olarak

çıkartılan ve 15.07.2004 tarihli Resmi Gazete"de yayınlanan Orman Kadastro

Yönetmeliği"nin 34. maddesinde "6831 sayılı Orman Yasası"nın 1. maddesine

göre, orman sayılan yerlerdeki; yanan orman alanları, muhafaza ormanları,

milli parklar, izin ve irtifak hakkı tesis edilen ormanlar, orman olarak ka

mulaştırılan ve orman rejimi içine alınan yerler, orman sayılan yerlerden olma

özelliğini korurlar." hükümleri gereğince orman sayılacağı 3402 sayılı Yasa"nın

17. maddesi ve Anayasa"nın 169. maddesi gereğince ormanların imar ihya ve zilyetlik yolu ite kazanılma olanağının da bulunmadığı, bu gerekçelerle davacı kişilerin tescil davasının reddine karşı davalı Hazine"nin davasının kabulüne ve taşınmazın orman niteliği ile Hazine adına tesciline karar verilmesinde ve red sebebi ortak olan davada Hazine ve Orman Yönetimi vekilleri yararına tek bir vekalet ücreti takdirinde bir isabetsizlik bulunmadığına göre, davalı Hazine"nin tüm temyiz itirazlarının reddi ile usul ve yasaya uygun olan hükmün (ONANMASINA), Harçlar Yasası"nın 13/j maddesi gereğince Hazine"den harç alınmasına yer olmadığına 29.05.2008 günü oybirliği ile karar verildi.
 

 

 

Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi