Esas No: 1996/527
Karar No: 1996/2780
Karar Tarihi: 25.09.1996
Danıştay 9. Daire 1996/527 Esas 1996/2780 Karar Sayılı İlamı
Özet:
Karabük Vergi Dairesi Müdürlüğü ile … Kooperatifi arasında yapılan inşaat sözleşmesi nedeniyle tahakkuk ettirilen damga vergisi, noter harcı ve gecikme faizinin yararlanılamayacaklar nedeniyle geri ödenmesi istemiyle açılan davada, yükümlü Kooperatif'in inşaatının yatırım niteliği taşımadığı ve vergi, resim ve harçlardan istisna kapsamına giremediği sonucuna varılarak, vergi ve harç aslının onanması, gecikme faizinin ise terkin edilmesi kararına varılmıştır. 2982 sayılı Kanunun 5. maddesinde, kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımların vergi, resim ve harçlardan müstesna olduğu hükme bağlanmıştır. 4 seri nolu Genel Tebliğde, yatırım niteliği taşıyan işyerlerinin herhangi bir teşvik belgesi veya organize sanayi bölgesi şartı aranmaksızın bu istisnadan yararlandırılacağı belirtilmiştir. Kararda, yükümlü Kooperatif'in inşaatının yatırım niteliği taşımadığı ve vergi, resim ve harçlardan istisna kapsamına giremediği belirtilmiştir.
T.C.
D A N I Ş T A Y
DOKUZUNCU DAİRE
Esas No : 1996/527
Karar No: 1996/2780
Temyiz İsteminde Bulunan Taraflar : 1- Karabük Vergi Dairesi Müdürlüğü
ZONGULDAK
2- …
Vekili : …
İstemin Özeti : … Kooperatifinin 2. derecede kalkınmada öncelikli yörede yapacağı işyeri inşaatı nedeniyle düzenlenen inşaat sözleşmesinin 2982 sayılı Kanunun muafiyet ve istisna hükümlerinden yararlanamayacağından bahisle tahakkuk ettirilerek tahsil edilen damga vergisi, noter harcı ile bunlar üzerinden hesaplanan gecikme faizinin red ve iadesi istemiyle açılan davayı; 2982 sayılı Kanunun 5. maddesinde, sermaye şirketlerinin, kooperatiflerin ve bunların birlikleri ile vakıfların kalkınmada öncelikli yörelerde yapacakları Devletçe teşviki öngörülen yatırımlar dolayısıyla, her ne suretle olursa olsun bina iktisapları, arsa ve arazi üzerine inşa veya binaya ilave suretiyle binalar, bağımsız birimler veya katlar meydana getirmeleri ve bunların devirleri ile ilgili işlemler ve bu işlemler dolayısıyla düzenlenen kağıtların 2. maddede yazılı vergi, resim ve harçlardan müstesna olduğunun hükme bağlandığı, 4 seri nolu Genel Tebliğde maddede adı geçen kuruluşların kalkınmada öncelikli yörelerdeki organize sanayi bölgeleri içinde olduğu gibi organize sanayi bölgeleri dışında yapacakları sanayi ve küçük sanat siteleri inşaatlarının da teşvik belgesi şartı aranmadan 2982 sayılı Kanun hükümlerinden yararlandırılması gerektiğinin belirtildiği, olayda, yükümlü Kooperatif tarafından yapımına devam olunan inşaatın yazıhane-magaza-büro şeklinde işyerleri inşaatı olduğu, konut niteliği taşımadığı, 2982 sayılı Yasada ise konut inşaat ve yatırımlarının vergi, resim ve harçlardan istisna tutulacağının belirtildiği, öte yandan kanun hükümlerinde ve tebliğlerde bahsedilen yatırım sözcüğüne açıklık getirilerek davacı kooperatifçe yapımına başlanılan toplu işyeri inşaatının yatırım olup olmadığının değerlendirilmesi gerektiği, yatırımın, ülke ekonomisine katkıda bulunulacak yeni iş ve istihdam olanakları sağlayacak teşebbüsler olarak anlaşılması gerektiği, buna göre kişisel menfaatlerin daha ön planda olduğu muhakkak olan toplu işyeri inşaatını yatırım kapsamında düşünmenin mümkün olmadığı, bu durumda yükümlü Kooperatif adına damga vergisi ve noter harcı tahakkuk ettirilerek tahsil edilmesinde yasal isabetsizlik bulunmadığı, öte yandan olayda, ikmalen, resen veya idarece vergi tarhı sözkonusu olmadığı gibi, idarenin yanıltması sonucu tanınan vergi ve harç muafiyetinin sonradan kaldırılarak tahakkuk ettirilen vergi ve harcın süresinde ödendiği görüldüğünden gecikme faizi uygulanmasının yasal olmadığı gerekçesiyle kısmen kabul ederek vergi ve harç aslını onayan, gecikme faizini ise terkin eden … Vergi Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının; yükümlü Kooperatif tarafından, kooperatif üyeleri olan esnaf ve sanatlarların kendilerine yeni bir dükkan, mağaza, imalathane, atölye yapmak amacı ile kurulan kooperatifin bu faaliyetinin yatırım çerçevesinde düşünülmesi ve 2982 sayılı Kanunun 5. maddesi ile 4 seri nolu Genel Tebliğde yer alan vergi ve harç muafiyetinin uygulanması gerektiği, vergi dairesi müdürlüğü tarafından ise, damga vergisi ile noter harcının geç ödenmesi nedeniyle hesaplanan gecikme faizinin yasal olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özet i : Vergi Dairesi Müdürlüğünce yasal dayaaktan yoksun olan temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur. Yükümlü Kooperatif ise cevap vermemiştir.
Savcı …'ün Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp vergi mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında, anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenle taraflarca vaki temyiz isteminin reddi ile vergi mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
Tetkik Hakimi …'ın Düşüncesi : İleri sürülen iddialar, vergi mahkemesi kararının bozulmasını sağlayacak nitelikte bulunmadığından taraflar temyiz istemlerinin reddi gerekeceği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Dokuzuncu Dairesince işin gereği görüşüldü:
Temyiz edilen … Vergi Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1. fıkrasında sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisinin bulunmadığı anlaşıldığından tarafların temyiz istemlerinin reddine, anılan mahkeme kararının onanmasına, ...- lira ilam harcının temyiz isteminde bulunan kooperatiften alınmasına 25.9.1996 gününde oyçokluğu ile karar verildi.