Yargıtay 13. Hukuk Dairesi 2013/33349 Esas 2014/18800 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
13. Hukuk Dairesi
Esas No: 2013/33349
Karar No: 2014/18800
Karar Tarihi: 12.06.2014

Yargıtay 13. Hukuk Dairesi 2013/33349 Esas 2014/18800 Karar Sayılı İlamı

13. Hukuk Dairesi         2013/33349 E.  ,  2014/18800 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ : İstanbul 15. Asliye Ticaret Mahkemesi
    TARİHİ : 18/04/2013
    NUMARASI : 2012/175-2013/64

    Taraflar arasındaki tazminat davasının yapılan yargılaması sonunda ilamda yazılı nedenlerden dolayı davanın davacı yönelik olarak verilen hükmün süresi içinde reddine avukatınca temyiz edilmesi üzerine dosya incelendi gereği konuşulup düşünüldü.

    KARAR

    Davacı, aracını davalı şirkete ait muayene istasyonuna götürdüğünü, muayene işlemi sırasında aracına zarar verildiğini ileri sürerek fazlaya dair her türlü talep hakları saklı kalmak kaydıyla 900-TL, aracın kullanılamadığı sürede oluşan zarar için şimdilik 100-TL olmak üzere toplam 1.000-TL"nin yasal faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini istemiştir.
    Davalı, davanın reddini dilemiştir.
    Mahkemece, davanın reddine karar verilmiş; hüküm, davacı tarafından temyiz edilmiştir.
    1-4822 sayılı yasa ile değişik 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun, 3. maddesinde satıcı, “Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kişileri”, sağlayıcı, ”Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kişileri”, tüketici işlemi, “Mal veya hizmet piyasalarında tüketici ile satıcı-sağlayıcı arasında yapılan her türlü hukuki işlemi” ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
    Bir hukuki işlemin 4077 sayılı yasa kapsamında kaldığının kabul edilmesi için yasanın amacı içerisinde yukarıda tanımları verilen taraflar arasında mal ve hizmet Satışına ilişkin bir hukuki işlemin olması gereklidir. Somut uyuşmazlık, davalı şirketin (sağlayıcı) davacıya (tüketici) verdiği araç muayene hizmetinden kaynaklanmakta olup, taraflar arasındaki ilişkinin 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında kaldığı anlaşılmaktadır. Dava konusu aracın ruhsatında kullanma şeklinin “hususi” olduğunun yazıldığı, dosya kapsamında aracın ticari amaçla kullanıldığına dair bir bilgi ve belgenin de bulunmadığı anlaşılmaktadır.
    4077 sayılı Yasanın 23.maddesinde bu kanunun uygulanması ile ilgili her türlü ihtilafa tüketici mahkemelerinde bakılacağı öngörülmüştür. Taraflar arasındaki uyuşmazlık Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun kapsamında kaldığına göre davaya bakmaya Tüketici Mahkemesi görevlidir. Görevle ilgili düzenlemeler kamu düzenine ilişkin olup taraflar ileri sürmese dahi yargılamanın her aşamasında resen gözetilir. Görevle ilgili hususlarda kazanılmış hak da söz konusu olmaz. Bu durumda mahkemece görevsizlik kararı verilmesi gerekirken, yazılı şekilde işin esasına girilerek hüküm tesisi usul ve yasaya aykırı olup, bozmayı gerektirir.
    2-Bozma nedenine göre davacının temyiz itirazlarının incelenmesine gerek görülmemiştir.
    SONUÇ:Yukarıda 1. bentte açıklanan nedenle hükmün BOZULMASINA, 2. bent gereğince davacının temyiz itirazlarının incelenmesine yer olmadığına, peşin alınan harcın istek halinde iadesine, HUMK’nun 440/1 maddesi uyarınca tebliğden itibaren 15 gün içerisinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 12.06.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.

    Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.