Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2016/4750 Esas 2016/7058 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
20. Hukuk Dairesi
Esas No: 2016/4750
Karar No: 2016/7058
Karar Tarihi: 15.06.2016

Yargıtay 20. Hukuk Dairesi 2016/4750 Esas 2016/7058 Karar Sayılı İlamı

20. Hukuk Dairesi         2016/4750 E.  ,  2016/7058 K.

    "İçtihat Metni"

    MAHKEMESİ :Asliye Hukuk Mahkemesi

    Taraflar arasındaki davada ... Tüketici ve ... Asliye Hukuk Mahkemelerince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeni ile yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:
    K A R A R
    Dava, davacının bilgisi dışında mail order ya da pos ortamından kredi kartı hesabı üzerinden alışveriş yapılarak, hesabından 1711,20.-TL"nin çekildiği iddiasına dayalı manevi tazminat istemine ilişkindir.
    ... Tüketici Mahkemesi, “Uyuşmazlığın haksız fiilden kaynaklandığı, davaya bakmakla asliye hukuk mahkemesinin görevli olduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı vermiş, karar, temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir.
    ... Asliye Hukuk Mahkemesince ise, tüketici işlmeleri ile tüketiciye yönelik ugulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara ilişkin davalarda tüketici mahkemelerinin görevli olduğu gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiş ve karar kesinleşmiştir.
    Dava, 30/03/2015 tarihinde açılmıştır.
    Dava tarihinden önce, 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 2. maddesi uyarınca "Her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamalar" bu Kanun kapsamındadır. Kanunun 73/1. maddesi uyarınca, bu Kanun kapsamından doğacak uyuşmazlıklara ilişkin davalarda tüketici mahkemeleri görevlidir.
    6502 sayılı Kanunun 3/1-(k) maddesinde tüketici, "Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden" gerçek veya tüzel kişi; tüketici işlemi ise, "Mal veya hizmet piyasalarında ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına hareket eden kişilerle tüketiciler arasında kurulan her türlü sözleşme ve hukukî işlem" olarak tarif edilmiştir.
    Bu nedenlerle, mal veya hizmet alımına dair bir ilişkinin Tüketici Kanunu kapsamında kabul edilebilmesi için, satıcı/sağlayıcı kişinin "Ticari veya mesleki amaçla hareket eden" bir kişi, mal veya hizmet alan kişinin ise ticari veya mesleki amaçla hareket "etmeyen" bir kişi olması ve taraflar arasında sözleşme veya hukukî işlem bulunması gerekmektedir.
    Somut olayda, davacı ile davalı .... arasında kredi kartı sözleşmesi mevcut olup; taraflar, 6502 sayılı Kanun kapsamında tüketici ve satıcı/sağlayıcı sıfatlarına haiz bulunduklarından, anılan Kanunun 73/1. maddesi uyarınca bu ilişkiden kaynaklanan uyuşmazlığın tüketici mahkemesinde görülmesi gerekmektedir.
    Diğer taraftan, 5464 sayılı Kanunun 44/1. maddesinde de, tüketici olan kart hamilleri tarafından, kart veren kuruluşlar aleyhine açılacak uyuşmazlıkların tüketici mahkemesinde çözümleneceği belirtilmektedir.
    Bu nedenlerle, tüketici işleminden kaynaklandığı anlaşılan uyuşmazlığın, ... Tüketici Mahkemesince çözümlenmesine karar verilmiştir,
    SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK’nın 21 ve 22. maddeleri gereğince ... Tüketici Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 15/06/2016 tarihinde oy birliği ile karar verildi.

    Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.