8. Hukuk Dairesi 2013/13689 E. , 2013/19812 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :İcra Hukuk Mahkemesi
DAVA TÜRÜ : Şikayet
Yukarıda tarih ve numarası yazılı Mahkeme kararının müddeti içinde temyizen tetkiki davalı tarafından istenmesi üzerine bu işle ilgili dosya mahallinden Daire"ye gönderilmiş olup, dava dosyası için Tetkik Hakimi tarafından düzenlenen rapor dinlendikten ve dosya içerisindeki tüm belgeler okunup incelendikten sonra işin gereği görüşülüp düşünüldü:
KARAR
Borçlu Belediye vekili, müvekkili İdare"nin ... Bankası ... şubesi nezdindeki ... nolu yapı denetim hesabına haciz konulduğunu ileri sürerek haczedilmezlik şikayetinde bulunmuş, haczin kaldırılmasını talep etmiştir. Mahkemece, şikayetin kabulüne karar verilmiş, hüküm alacaklı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
13.07.2001 tarihli ve 24461 sayılı Resmi Gazete"de yayımlanarak 13.08.2001 tarihinde yürürlüğe giren 29.06.2001 tarih ve 4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun"un 1.maddesinde; "Bu Kanunun amacı; can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir" hükmü yer almaktadır. Anılan Kanun"un 2"nci, 4"üncü, 5"inci, 7"nci ve 12"nci maddeleri ile 13.12.1983 tarih ve 180 Sayılı Bayındırlık ve İskan Bakanlığı"nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname"nin 30/A maddesine dayanılarak hazırlanan ve 05.02.2008 tarih ve 26778 sayılı Resmi Gazete"de yayımlanarak yürürlüğe giren Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği"nin 25.maddesinde ise; "Kanun ile öngörülen hizmet bedellerini karşılamak üzere, ilgili idare adına bankada bir yapı denetim hesabı açılır. Yapı denetim kuruluşunun hizmet bedelleri yapı sahibi tarafından bu hesaba yatırılır. Hizmet bedelleri, ilgili idarenin onayı ile yapı denetim kuruluşuna bu hesaptan ödenir. Bu hesap başka maksatlarla kullanılamaz. 2117/1953 tarihli ve 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda belirtilen borçlar da dahil olmak üzere haczedilemez ve tedbir konulamaz" yasal düzenlemesine yer verilmiştir. Bu düzenlemeler ışığında, belediyeler adına açılan yapı denetim hesaplarının temel dayanağının 4708 Sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun olduğu ve bu paraların, yapı denetim hizmeti karşılığı, hizmet bedeli olarak anılan hesaba yatırıldığı ve belediye tarafından ise hizmeti veren yapı denetim kuruluşlarına ödendiği anlaşılmaktadır. Bu durumda, yapı denetim hesaplarındaki paraların, Belediyelere ait paralar olmayıp, yapı denetim kuruluşlarının hizmet bedelleri olarak yatırılan paralar olduğu ve kamu hizmeti niteliğinde olan yapı denetimi işinde fiilen kullanıldığı sonucuna varılmış olmakla, 5393 Sayılı Yasanın 15/son maddesi uyarınca haczi mümkün değildir.
Somut olayda, şikayetçi vekili ... Bankası ... şubesi nezdindeki ... nolu hesaba haciz konulduğundan bahisle şikayette bulunmuştur. İlgili banka 27.07.2012 tarihli cevabında haczin ... nolu hesaba uygulandığını bildirdiği, Mahkemece ... nolu hesaba ilişkin ekstrelerin bankadan getirtilerek bu hesap yönünden bilirkişi incelemesi yapıldığı ve haczedilmezlik şikayeti yönünden bu hesabın değerlendirildiğİ anlaşılmaktadır.... nolu hesaba haciz uygulanmasına rağmen borçlu ... hesaptaki haczin kaldırılmasını istemiştir.İ cra Mahkemesi"nce hangi hesap üzerindeki haczin kaldırılmasının istendiğinin taraflardan sorulup, netleştirildikten, sonra bu hesabın mahiyeti araştırılarak gelen cevabın yukarıdaki ilkeler doğrultusunda değerlendirilerek oluşacak sonuca göre karar verilmesi gerekirken eksik incele ile sonuca gidilmesi isabetsizdir.
SONUÇ: Alacaklı vekilinin temyiz itirazlarının kısmen kabulü ile Mahkeme kararının yukarıda yazılı nedenlerle 6100 sayılı HMK"nun Geçici 3. maddesinin yollamasıyla 1086 sayılı HUMK"nun 428. maddesi uyarınca BOZULMASINA, taraflarca HUMK"nun 388/4. (HMK m.297/ç) ve İİK"nun 366/3.maddeleri gereğince Yargıtay Daire ilamının tebliğinden itibaren ilama karşı 10 gün içinde karar düzeltme isteğinde bulunulabileceğine, 24.12.2013 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.