18. Ceza Dairesi Esas No: 2015/17545 Karar No: 2016/3100 Karar Tarihi: 22.02.2016
Yargıtay 18. Ceza Dairesi 2015/17545 Esas 2016/3100 Karar Sayılı İlamı
18. Ceza Dairesi 2015/17545 E. , 2016/3100 K. "İçtihat Metni"
MAHKEMESİ :Asliye Ceza Mahkemesi KARAR Hırsızlık ve konut dokunulmazlığını ihlâl suçlarından sanık ..."ın, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu"nun 142/1-b, 143, 62, 116/4 ve 62. maddeleri gereğince 2 yıl 2 ay 20 gün hapis ve 10 ay hapis cezaları ile cezalandırılmasına, aynı Kanun"un 50/1-f maddesi gereğince sanığa verilen 10 ay hapis cezasının, sanığın kamuya yararlı bir iste çalışmaya gönüllü olması dikkate alınarak 5 ay süre ile ağaç dikim, bakım işinde çalıştırılması seçenek yaptırımına çevrilmesine dair Tavas Asliye Ceza Mahkemesinin 01/03/2012 tarihli ve 2012/7-41 sayılı kararının, Adalet Bakanlığı tarafından kanun yararına bozulmasının istenilmesi üzerine, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 09/10/2014 gün ve 199289 sayılı istem yazısıyla dava dosyası Dairemize gönderilmekle incelendi: İstem yazısında; “1- 5237 sayılı Kanun"un "Kısa süreli hapis cezasına seçenek yaptırımlar" başlıklı 50. maddesinin 1-f bendinde kısa süreli hapis cezasının, suçlunun kişiliğine, sosyal ve ekonomik durumuna, yargılama sürecinde duyduğu pişmanlığa ve suçun işlenmesindeki özelliklere göre; "mahkûm olunan cezanın yarısından bir katına kadar süreyle ve gönüllü olmak koşuluyla kamuya yararlı bir işte çalıştırılma" tedbirine çevrilebileceği; 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkındaki Kanun"un "Kamuya yararlı bir işte çalıştırma" başlıklı 105. maddesinde ise; "(1) Türk Ceza Kanunu"nun 50. maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan kısa süreli hapis cezasının yaptırım seçeneklerinden kamuya yararlı bir işte çalıştırma; hükümlünün, ücretsiz olarak bir kamu kurumunun veya kamu yararına hizmet veren bir özel kuruluşun belirli hizmetlerinde çalıştırılmasıdır. (2) Denetimli serbestlik ve yardım merkezleri, bölgelerinde bulunan bu tür kurumlardan hükümlüleri ne suretle çalıştırabileceklerine dair bilgi alırlar ve hizmetler listesini oluştururlar. Bu listeler mahkemelere verilir. Mahkeme, bu listelerden uygun gördüğü hizmeti ve süresini hükümlüye önerir ve bunu reddetme hakkına sahip olduğunu hatırlatır. (3) Diğer bir hapis cezasına hükmedildiğinde kamu yararına çalıştırma kararı verilemez...." Hükümlerine yer verilmesi, 06/04/2006 tarihli Resmî Gazete"de yayımlanarak yürürlüğe giren "Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzük"ün 51/6. maddesinde de benzer düzenlemenin yer alması karşısında, mahkemece sanık hakkında hırsızlık suçundan hükmolunan 2 yıl 2 ay 20 gün hapis cezası nazara alınmaksızın, bu cezanın yanında, konut dokunulmazlığını ihlâl suçundan hükmedilen 10 ay hapis cezasının 5237 sayılı Kanun"un 50/1-f maddesi uyarınca 5 ay süreyle kamuya yararlı bir işte çalıştırılma tedbirine çevrilmesine karar verilmesi suretiyle 5275 sayılı Kanun"un 105/3 ve Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Tüzük"ün 51/6-c maddelerinin açık düzenlemelerine aykırı davranılmasında, Sanık hakkında hükmedilen kısa süreli hürriyeti bağlayıcı cezanın 5237 sayılı Kanun"un 50/1-f maddesi gereğince 5 ay süreyle kamuya yararlı bir işte çalıştırılması seçenek yaptırımına çevrilmesi ile yetinilmesi gerekirken, infazı kısıtlayacak biçimde çalıştırılacağı iş kolunun da belirtilmesinde, isabet görülmemiştir.” denilmektedir. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı’nın kanun yararına bozma isteği doğrultusunda düzenlediği tebliğnamedeki düşünceler yerinde görüldüğünden, 1- Tavas Asliye Ceza Mahkemesinin 01/03/2012 tarihli ve 2012/7-41 sayılı kararının, 5271 sayılı CMK’nın 309. maddesi uyarınca BOZULMASINA, 2- CMK"nın 309/4-b maddesi gereğince, sonraki işlemlerin mahallinde tamamlanmasına, 22.02.2016 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.