
Esas No: 1994/8
Karar No: 1994/9
Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü 1994/8 Esas 1994/9 Karar Sayılı İlamı
Hukuk Bölümü 1994/8 E. , 1994/9 K.- ASKERI IŞ YERINDE ÇALIŞAN VE 1602 SAYILI YASA UYARINCA ASKER KIŞI SA¬YILAN SIVIL MEMURUN DERECE INTIBAKININ EMSALLERINE UYGUN OLARAK YA¬PILMASI ISTE¬MIYLE AÇTIĞI DAVANIN ASKERI HIZMETE ILIŞKIN BULUNMAMASI SEBE¬BIYLE IDARI YARGI YE¬RINDE ÇÖZÜMLENMESININ GEREKTIĞI HK.
- UYUŞMAZLIK MAHKEMESİNİN KURULUŞ VE İŞLEYİŞİ HAKKINDA KANUN (2247) Madde 14
- ASKERİ YÜKSEK İDARE MAHKEMESİ KANUNU (1602) Madde 20
- 1982 ANAYASASI (2709) Madde 157
"İçtihat Metni" Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığınca hazırlanmıştır. İzinsiz olarak kopyalanması ve dağıtılması hukuki sorumluluk gerektirir.
Davacı : H.Ç. Davalı : Milli Savunma Bakanlığı OLAY: Karahallı Askerlik Şubesinde görevli olan davacı, 1977 yılında ortaokul mezunu olarak memuriyete başladığını, 1987 yılında lise mezunu olduğunu ve intibakının 13. derecenin 3. kademesine yapıldığını, 1993 yılında 6. derecenin 3. kademesine bulunduğunu, oysa emsallerinin 5. derecenin 2. kademesine yükseltilmiş olduklarını, kendisinin de bu dereceye getirilmesi istemine ilişkin başvurusunun Milli Savunma Bakanlığı’nca reddedildiğini ileri sürerek 21.1.1993 gün ve 4300-179/93 sayılı idari işlemin iptali ve intibakının yapılması istemiyle Milli Savunma Bakanlığı’na karşı idari yargı yerinde dava açmıştır. Manisa İdare Mahkemesi: 16.6.1993 gün ve 88/410 sayıyla, 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanunun 20. maddesinde belirtildiği şekilde davacının asker kişi sayıldığı, bu nedenle intibak işleminin yapılmayacağına ilişkin idari işlemin iptali istemiyle açılan davanın askeri yargı yerinde çözümlenmesinin gerektiği gerekçesiyle davayı görev yönünden reddetmiş, karar temyiz edilmeksizin kesinleşmiştir. Davacı aynı istekle 6.7.1993 tarihinde Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’nde dava açmıştır. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi 1. Dairesi; 25.1.1994 gün ve E.93/769, K.94/177 sayıyla; Anayasa’nın 157. ve 1602 sayılı Yasa’nın değişik 20. maddeleri uyarınca bir davaya Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde bakılabilmesi için idari işlemin asker kişiyi ilgilendirmesi ve askeri hizmete ilişkin bulunması şartının birlikte gerçekleşmesinin gerektiği, olayda askeri hizmete ilişkin bulunmayan dava, mahkemelerinin görevine girmediğinden reddine karar vermiş; davacının, meydana gelen olumsuz görev uyuşmazlığının çözümlenmesi istemine ilişkin 27.4.1994 tarihli dilekçesi üzerine 93/769 esas sayılı dosyayı Uyuşmazlık Mahkemesi’ne göndermiştir. Böylece idari ve askeri yargı arasında 2247 sayılı Yasanın 14. maddesinde öngörüldüğü biçimde olumsuz görev uyuşmazlığı doğmuştur. İnceleme ve Gerekçe: Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü, Selçuk Tüzün’ün Başkanlığında, Şükrü Kaya Erol, Dr. Ekrem Serim, Nursel Aymakoğlu, Zafer Kantarcıoğlu, İrfan Erdinç ve Osman Şimşek’in katılmaları ile yaptığı 13.6.1994 günlü toplantıda, Raportör-Hâkim Ayten Anıl’ın raporu ile dosyadaki belgeler okunduktan; toplantıya, Danıştay Başsavcısı yerine katılan Savcı M. İlhan Dinç ile Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başsavcısı yerine katılan Savcı Şener Atılgan’ın idari yargı yerinin görevli olduğu yolundaki yazılı düşünceleri doğrultusundaki sözlü açıklamaları alındıktan sonra gereği görüşülüp düşünüldü: Anayasa’nın 157. maddesinde, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin askeri olmayan makamlarca tesis edilmiş olsa bile, asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete ilişkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimini yapan ilk ve son derece mahkemesi olduğu, ancak askerlik yükümlülüğünden doğan uyuşmazlıklarda ilgilinin asker kişi olması şartının aranmayacağı belirtilmiş; 20.7.1972 günlü ve 1602 sayılı Yasa’nın 25.12.1981 günlü ve 2568 sayılı Yasayla değişik 20. maddesinde de aynı hüküm yer almıştır. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’nin bir davaya bakabilmesi için dava konusu idari işlemin “asker kişiyi ilgilendirmesi” ve “askeri hizmete ilişkin” bulunması şartlarının birlikte bulunması gerekmektedir. 1602 sayılı Yasa’nın değişik 20. maddesinde Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli bulunan veya hizmetten ayrılmış olan, subay, askeri memur, astsubay, askeri öğrenci, uzman çavuş, uzman jandarma çavuş, erbaş ve erler ile sivil memurlar asker kişi sayılmaktadır. İdari işlemin, görevli yargı yerinin tespiti yönünden, “askeri hizmete ilişkin” olup olmadığının saptanabilmesi için işlemin konusuna bakılması gerekmektedir. Eğer idari işlem askeri gereklere askeri usul ve yönteme ve askeri hizmete göre tesis edilmiş ise bu işlemin askeri nitelikli olduğu kabul edilmelidir. İşlem, askeri olmayan bir makam tarafından tesis edilmiş olsa bile durum değişmemekte, menfaati ihlal edilen asker kişinin açtığı davanın Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’nde görülmesi gerekmektedir. Anlaşmazlık konusu davada, davacı 5. derecenin 2. kademesine intibakının yapılamayacağına ilişkin idari işlemin iptali ve intibakının yapılmasını istemektedir. Açıklanan yasa hükümlerine göre davacının asker kişi olduğu hususunda bir kuşku yoktur. Ancak derece intibakının yapılıp yapılamayacağı hususunun “askeri hizmete ilişkin” bir yanı bulunmamaktadır. Çözümlenecek olan anlaşmazlık intibakının yapılmadığını ileri süren sivil memurun aynı yöndeki isteğinden ve onun çözümü ile varılacak sonuçtan farklı değildir. Açıklanan nedenlerle 1602 sayılı Yasa’nın değişik 20. maddesinde öngörülen “asker kişiyi ilgilendirme” ve “askeri hizmete ilişkin” bulunma şartları birlikte gerçekleşmediğinden davanın çözümü idari yargının görevine girdiğinden Manisa İdare Mahkemesinin görevsizlik kararının kaldırılması gerekmektedir. SONUÇ: Anlaşmazlığın, niteliğine göre davanın idari yargı yerinde görülmesi gerektiğinden, Manisa İdare Mahkemesi’nin 16.6.1993 gün ve 88/410 sayılı görevsizlik kararının kaldırılmasına, 13.6.1994 gününde kesin olarak oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için destek@ictihatlar.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.